אחרי שנים רבות שבהן נחשבה מכונית הליסינג התפעולי לסמל הסטטוס של ההיי־טקיסטים, הרי שהתמורות בענף הרכב ב–2015 לימדו על מגמה מפתיעה. בשנה החולפת נרשמה ירידה לא מבוטלת בשיעור עובדי ההיי־טק שבחרו לנסוע ברכב ליסינג מהעבודה. רבים מהם אף העדיפו להחזיר את הרכב, ולרכוש תחתיו רכב פרטי.

מחקר שערכו מועדון הצרכנות הייטקזון וחברת עוקץ מערכות בתלושי השכר של כ–10,000 עובדי מגזר ההיי־טק, מראה כי ב–2015 חלה ירידה של 8% במס

עם זאת, לפי סקר נלווה, כ–40% מההיי־טקיסטים עדיין מחזיקים רכב בליסינג של מקום העבודה. זאת, כשעלות עסקה ממוצעת מוערכת ביותר מ–4,000 שקל בחודש, כשהעובדים מחויבים בעלות הרכב למעביד בנוסף למס שווי השימוש.

לדברי אביהו הורוביץ, יועץ ליסינג לחברות ואחד ממייסדי הענף בישראל, הירידה בשיעור העובדים שמתקשרים בעסקת ליסינג תפעולי נובעת מהכרה בחוסר כדאיות כלכלית, אם מדובר בעובד שהנסועה השנתית שלו נמוכה מ–20 אלף ק"מ בשנה.

טענה זו נשענת על שתי רגליים. הראשונה היא האטרקטיביות של שוק הרכב החדש, שיש בו גאות במסירות כלי רכב ואף קבע שיא ב–2015. זאת, בזכות תמחור נוח יחסית של מכוניות חדשות - הודות לשערי מטבע נוחים - ובזכות תנאי מימון נוחים שניצלו את סביבת הריבית הנמוכה במשק. הרגל השנייה היא הצלילה במחיר הדלק, שהפכה את הטבת הדלק החינמי בחלק מציי הליסינג לבעלת שווי כלכלי נמוך יותר.

יש שמייחסים את התופעה לחברות הליסינג עצמן, שפונות יותר ויותר אל הלקוח הפרטי. מסלולי הליסינג הפרטי מגבילים אמנם את הנסועה, אבל יכולים לחסוך עד 1,000 שקל בחודש לעובדים שלא נוסעים הרבה

המגמה צפויה להימשך ב-2016

לפי תוצאות הסקר, שליש מההיי־טקיסטים שוויתרו על עסקת ליסינג תפעולי רכשו ב–2015 רכב משומש, וחמישית מהם רכשו רכב חדש. כן ניתן לראות כי יותר עובדים מעדיפים להגיע לעבודה ברכבת, ומי שגר בקרבת מקום העבודה - באופניים חשמליים.

לפי נתוני הסקר, הירידה בשיעור ההיי־טקיסטים שמתקשרים בעסקת ליסינג תפעולי צפויה להימשך ב–2016. מעיבוד תשובות הנסקרים עולה כי 25% מהם מעידים שאינם צפויים לחדש את חוזה הליסינג. עוד מראה הסקר עלייה בשיעור המתלבטים אם לחדש את החוזה - 18% מהנשאלים. לצד זאת, שיעור העובדים שמתכוונים לעבור למסלול ליסינג פרטי גדל מ–13% ל–17%.

לדברי נועם בוסידן, מנכ"ל משותף בהייטקזון, "יש כמה סיבות להתעצמות נטישת הליסינג התפעולי ב–2015. ראשית, בשל הירידה בהיקף ציי הרכב, חלה שחיקה בכוחם של מעסיקים להשיג עסקות ליסינג תפעולי משתלמות מחברות הליסינג, מה שגורם לירידה באטרקטיביות מבחינת העובדים.

 

לפי תוצאות הסקר, שליש מההיי־טקיסטים שוויתרו על עסקת ליסינג תפעולי רכשו ב–2015 רכב משומש, וחמישית מהם רכשו רכב חדש. כן ניתן לראות כי יותר עובדים מעדיפים להגיע לעבודה ברכבת, ומי שגר בקרבת מקום העבודה - באופניים חשמליים.

לפי נתוני הסקר, הירידה בשיעור ההיי־טקיסטים שמתקשרים בעסקת ליסינג תפעולי צפויה להימשך ב–2016. מעיבוד תשובות הנסקרים עולה כי 25% מהם מעידים שאינם צפויים לחדש את חוזה הליסינג. עוד מראה הסקר עלייה בשיעור המתלבטים אם לחדש את החוזה - 18% מהנשאלים. לצד זאת, שיעור העובדים שמתכוונים לעבור למסלול ליסינג פרטי גדל מ–13% ל–17%.

לדברי נועם בוסידן, מנכ"ל משותף בהייטקזון, "יש כמה סיבות להתעצמות נטישת הליסינג התפעולי ב–2015. ראשית, בשל הירידה בהיקף ציי הרכב, חלה שחיקה בכוחם של מעסיקים להשיג עסקות ליסינג תפעולי משתלמות מחברות הליסינג, מה שגורם לירידה באטרקטיביות מבחינת העובדים.

 הכתבה פורסמה במקור באתר דה מרקר

לכתבות נוספות באתר

ההסכם הסודי נחשף: המיליונים שיקבלו אנשי הקבע הפורשים

הסילוק ממסעדת פרונטו: גרסת דנה דנקנר