אחד הדברים שמאפיינים את משבר הקורונה הוא חשבון נפש. התופעה לא פסחה גם על גופים וחברות, שהחליטו לנצל את ההאטה בפעילות כדי לבחון שינויים ומהלכי התייעלות. בזמן שהכבישים ריקים כבר חמישה שבועות, גם חברת נתיבי איילון מבקשת להתייעל – ומקבלת מהציבור רעיונות למיגור בעיית הפקקים, שישובו עם תום המשבר.

תוך מספר שעות שלחו הגולשים מאות הצעות לשינויים ושיפורים. כצפוי, התשובה השכיחה ביותר הייתה מעבר גורף לעבודה מהבית. משתתף 267 אף הציע לתמרץ מעסיקים שיציגו שיעור מסויים של עובדים שאינם מגיעים למשרד.

מיזם דרך ערך (צילום: צילום מסך)
צילום מסך מתוך האתר. פונים לגולשים | צילום: צילום מסך

גולשים אחרים הציעו פתרונות תחבורתיים, כמו בניית מחלפים או מעברים תת קרקעיים שיחליפו צמתים ורמזורים, או הגבלת תנועת המשאיות והרכבים הכבדים מחוץ לשעות העומס, הוספת נתיבים מהירים לקארפול (נתיבים המיועדים לרכבים עם שני נוסעים או יותר) בכבישים הבין עירוניים, והרחבת המיזם גם לתוך הערים.

הצעות רבות התייחסו לתחבורה הציבורית: הוספת קווי אוטובוס ורכבות, קיצור חלק ממסלולי האוטובוסים, מעבר לתחבורה ציבורית בשבת, הוספת מוניות שירות והוספת נתיבי תחבורה ציבורית בתוך הערים. לצד זאת הציעו הגולשים הפחתת תעריפי הנסיעה, הנחות בנתיבי הנסיעה המהירים לרכבי קארפול, ומתן תמריצים כלכליים למעסיקים שיפסיקו עם הליסינג ויעודדו את עובדיהם לעבור לתחבורה ציבורית. משתתף 208 אף ציין כי "כל עוד לוקח שעה וחצי להגיע באוטובוס מפתח תקווה לתל אביב, או מעל שעה מתחנה מרכזית לעזריאלי, אנשים יעדיפו להחזיק רכב פרטי".

גם רוכבי האופניים השמיעו את קולם: כך, משתתף 206 הציע לתכנן תכניות מפורטות של מסלולי אופניים בכל הערים ובדרך לתחנות הרכבת, ובתוך כך גם להרחיב את מקומות החנייה בתחנות. ניתן היה גם למצוא הצעות יצירתיות במיוחד, כמו הגבלת תנועת רכבים לפי שנת ייצור, או בהתאם לשלוש הספרות האמצעיות במספר הרישוי.

מנתיבי איילון נמסר: "כבר תקופה ארוכה שחברת נתיבי איילון מובילה את פרויקט 'דרך ערך' שהשיק משרד התחבורה ושמטרתו שינוי הרגלי הנסיעה במטרה לצמצם את עומסי התנועה. אחד ממאפייני התקופה הנוכחית  הוא שאנשים הרבה יותר קשובים ומבינים שאפשר גם אחרת. לכן החלטנו להעלות את השאלה הזו לגולשים דווקא עכשיו, ואפשר לראות מכמות התשובות את ההקשבה וההבנה של הציבור שהפקקים הם לא משהו שהולך להעלם ושזה לגמרי אפשרי למצוא פתרונות. המעורבות ויצירת הקהילה חשובה לנו ואנחנו בהחלט אוספים את המידע והתובנות מהציבור במטרה להפיץ את זה הלאה לגורמים הרלוונטים.

"'דרך ערך' היא תכנית של המדינה לתגמל אנשים שמצליחים להמנע מפקקים. נתיבי איילון מובילים את הפרויקט כשהמטרה היא להפחית עומסים באמצעות שינוי הרגלי הנסיעה שלנו.  אחת התשובות שחזרה על עצמה היא שאנשים יעבדו יותר מהבית, ענין שכבר שנים מדברים עליו אבל עכשיו בתקופת הקורונה גם עובדים וגם מעסיקים רואים שזה לגמרי אפשרי. לכן כדי לעודד מעסיקים להמשיך עם זה גם ביום שאחרי, חברת נתיבי איילון הוציאה 'ארגז כלים' שמסביר ומלמד איך להעסיק נכון עובדים בצורה נכונה ויעילה מהבית. 'ארגז הכלים' הזה שהושקע בו הרבה מחקר, נשלח במישרין למעסיקים הגדולים במשק והופץ גם ברשתות החברתיות.

"אנחנו מאמינים שהמאבק בפקקי התנועה הוא מאבק שלכולם יש אינטרס לפתור אותו ולכן אנחנו מאמינים בדיון ומעורבות שכוללת את כל הרבדים בחברה - ממעסיקים גדולים דרך עובדים ואפילו עצמאים שעובדים מהבית."