בשבוע האחרון ראינו חיסולי מלאים של חומרי חיטוי – אך עם התפשטות המגיפה, הישראלים מרוקנים את המדפים גם ברשתות המזון. ברשת רמי לוי מדווחים על גידול כללי של 75% עד 100% במכירות, ובתוך כך עלייה של עשרות עד מאות אחוזים בביקוש למוצרי יסוד כמו קמח, פסטה, שמן, סוכר, שימורים, מוצרים קפואים, מוצרי ניקיון ונייר טואלט.

גם ברשת שופרסל מדווחים על גידול של 40% במכירות ועלייה דרמטית של מאות אחוזים בחלק מן המוצרים, ביניהם חיתולים ותחליפי מזון לתינוקות. בעקבות העלייה המשמעותית ברכישה באינטרנט, הודיעה הרשת על גיוס של 400 עובדים, בעיקר שליחים, למחלקת האונליין.

בעקבות הסגירה ההרמטית של גבולות של ישראל ומעבר נתב"ג למתכונת יום כיפור, ההערכה היא שכ-600,000 אלף ישראלים שהיו אמורים לנפוש בחו"ל במהלך חג הפסח – יישארו בארץ ויעלו באופן משמעותי את התנועה ברשתות השיווק. חטיבות החלב והמזון בתאגיד תנובה, הכוללות את סנפרוסט, מאמאעוף, מעדנות, דגים ובשר טרי נערכים על מנת לוודא אספקת מזון סדירה בחג ואחריו.

מחיר הסלמון צפוי לזנק

למרות הביקוש הרב, בכירים בענף החקלאות מדגישים שלא צפוי מחסור במוצרים. היום (רביעי) נערך כינוס חירום של ענף החקלאות, בו השתתפו ראשי המועצות האזוריות, ראשי הארגונים החקלאיים ומועצות הייצור החקלאי. שי חג'ג', יו"ר מרכז המועצות האזוריות, הדגיש כי התוצרת החקלאית בישראל עונה על הצריכה: "לא ייחסרו ביצים, לא עוף, לא בקר ולא חלב. יחד עם זאת, עלינו לפעול כדי לצמצם את התלות בייבוא מזון טרי".  

יחד עם זאת, צפויה עלייה משמעותית במחיר הדגים, לאור הקושי בשיווק דגים טריים שלא גדלו בישראל.  לפי ההערכות, קילו סלמון שנמכר כיום בשישים שקלים לקילו, עשוי לעלות למחיר של 90 עד 120 שקלים לקילו. בענף הדגים צופים מחסור בדגים טריים גם אחרי החג.

לקראת חג הפסח נרכש מספרד משלוח של כ-65 מיליון ביצים שצפוי להגיע כמתוכנן. גם בענף החלב לא צפוי מחסור, מאחר שהרפתות הישראליות מייצרות את כל התצרוכת; הענף מוגדר כחיוני – ועובדיו נערכים לפתרונות במידה שייאלצו להיכנס לבידוד.