האפשרות לעבוד מהבית, שהפכה במשבר הקורונה לעובדה מוגמרת במקומות רבים, מסייעת לא רק לעובד עצמו אלא למשק כולו: שיעור גבוה של עובדים מהבית, כפי שניתן לראות בגל הנוכחי, מפחית את כמות המכוניות בדרכים, ומאפשר למי שכן עולה על הכביש לנסוע ללא עומסים למחוז חפצו. ובכל זאת יש מגזר אחד, ענק, שמסרב להתקדם עם הזמן ולייצר תנאי עבודה גמישים - המגזר הציבורי. מעבר לכך, במגזר הציבורי עדיין מתנים הטבות כספיות משמעותיות באחזקת רכב. בזמן שמשרד האוצר "מאיים" על הציבור הרחב במס גודש כדי שיעבור לתחבורה ציבורית, אולי כדאי קודם כל לטפל בבעיות שנמצאות לנו ממש מתחת לאף.

בישראל  כחצי מיליון אנשים מחזיקים בסטטוס עובדי מדינה או עובד מגזר ציבורי, ביניהם עובדי משרדי הממשלה, הרשויות המקומיות, הרשויות הממשלתיות, החברות הממשלתיות ועוד רבים. לפני שנה אישרו נציב שירות המדינה והממונה על השכר במשרד האוצר, יום עבודה אחד מהבית במשרדי ממשלה שבהם זה מתאפשר ובמשרות שאינן כרוכות בעבודה עם קהל. הממונה לא חייב זאת, אך סיפק את האפשרות הנוחה וקיווה שיהיו מי שינצלו אותה.

בדוח עבודה מהבית של המכון הישראלי לדמוקרטיה, שנערך על ידי דפנה אבירם ניצן, מנהלת מרכז ממשל וכלכלה במכון, והחוקר רועי קנת פורטל נמצא כי עבודה מהבית, במידה מלאה או חלקית, הפכה עם פרוץ משבר הקורונה מתופעה שולית המאפיינת בעיקר עצמאים, לשיטת עבודה מקובלת שזוכה לשימוש נרחב. ממצב בו פחות מעשירית מהעובדים נהגו לעבוד מהבית במידה כלשהי, זינק משקל העובדים מהבית באפריל  2020 ליותר ממחצית: 54% מסך העובדים ו- 51% מהשכירים עבדו מהבית לאחר הסגר הראשון באפריל 2020.

אולם, לאורך המשבר שיעור זה ירד בהדרגה, עד שבאוקטובר 2021 רק 30% מהעובדים וכרבע מהשכירים עבדו מהבית במידה כלשהי. הירידה בעבודה מהבית הגיעה למרות שהעובדים תופסים אותה כרצויה. 68% מהשכירים מעוניינים לעבוד מהבית (או לשלב) גם בשגרה, נכתב בדוח. 26% מהמשיבים אף העידו כי הם מעוניינים לעבוד מהבית במשרה מלאה, 16% הביעו עניין בעבודה שלושה או ארבעה ימים בשבוע, ו-26% היו מעוניינים לעבוד יום או יומיים בשבוע מהבית. 

בסקטור הציבורי המצב חמור הרבה יותר: באוקטובר 2021, רק 16% מעובדי המגזר הציבורי השיבו כי הם עובדים מהבית (או משלבים). זאת לעומת שיעור כפול, של 32%, בסקטור הפרטי (ללא עובדי ההיי-טק), ו-57% מהעובדים בענפי ההיי-טק. ממצאים אלו מעידים על קיטוב כפול בשוק העבודה הישראלי מבחינת הנגישות והאפשרות לעבוד מהבית, ובעיקר מעוררים את התהייה - מדוע מנהלים במגזר הציבורי לא ניצלו את האפשרות שנתן להם הממונה על השכר ואפשרו לעובדיהם לעבוד מהבית?

גם פריון גבוה יותר וגם יותר זמן פנוי

"חשוב לזכור שהסקטור הציבורי הוא המעסיק הגדול ביותר במשק, אשר מעסיק כ-750 אלף איש, לפיכך, מעבר של אפילו חלק מעובדיו לעבודה מרחוק או מהבית, תורמת במישרין להפחתת העומסים בכבישים ולהקטנת הפקקים בעיקר בשעות העומס של תחילת וסוף יום עבודה", הסבירה אבירם ניצן, אחת מעורכות הדוח.

"מסקרי המכון הישראלי לדמוקרטיה, עולה כי שיעור העובדים מהבית בזמני שיגרת קורונה (שלא בסגרים/מגבלות חמורות בעיצומו של גל) התייצב על כ-30% מכלל העובדים במשק וכרבע מהשכירים. משמעות הדבר למעלה ממיליון איש משלבים עבודה מהבית בתדירות של יום, יומיים או יותר בשבוע. מדובר בהפחתה דרמטית של העומסים בכבישים – הן במספר הרכבים הפרטיים בשעות העומס והן בעומסים בתחבורה הציבורית.

"ומכאן יתרון גורר יתרון, הקטנת העומסים בכבישים תורמת להקטנת תאונות הדרכים, להפחתת הפליטות המזהמות של הרכבים ומכאן לשיפור האוויר שכולנו נושמים, לניצול יעיל יותר של הזמן, כאשר זמן הנסיעה אל או מהעבודה נחסך, ומכאן גם לשיפור פריון העבודה – מעצם החיסכון של זמן בכבישים, לצד יכולת לשפר את האיזון בין חיים אישיים לעבודה".

אבירם ניצן לא טועה. מדוח המשרד לאיכות הסביבה מ-2018 עולה כי אם 22% מעובדי המגזר הציבורי (100 אלף עובדים) ינצלו את זכותם לעבוד מהבית 15% מהזמן (30 ימי עבודה בשנה), סך הנסועה הצפויה להיחסך תגיע לכ-7 מיליון ק"מ בשנה. בנוסף, בדוח נטען שלעבודה מהבית יש תועלת שנתית משקית של כ-80 מיליון שקלים, בזכות העלייה בפרודוקטיביות העובד. והאמצעי שמביא להפחתה הגדולה ביותר בנסועה ברכב פרטי, לפי הדוח, הינו פדיון חנייה שיכול לבד להוביל להפחתה של כ-26 מיליון ק"מ נסועה בשנה בקרב עובדי שירות המדינה.

ובינתיים, המדינה מעודדת אחזקה של רכב

ובזמן שהממשלה מנסה לעודד את הישראלים להפחית את השימוש ברכב, ולהחליפו בתחבורה ציבורית או אפילו בהישארות בבית - דווקא במגזר הציבורי המצב הפוך לחלוטין. עובדי המדינה מקבלים הטבה בדמות "החזרים על הוצאות רכב", שמותנית כמובן באחזקה של רכב פרטי. עובדים זכאים להחזר הוצאות אחזקת רכב פרטי גם אם הרכב אינו נדרש לצרכי עבודה, ואפילו מקבלים חנייה חינם על חשבון המעסיק, זאת בניגוד למדינות רבות בעולם שבהן נהוג כי עובדים משלמים על חנייה. התוצאה הברורה: יותר רכבים על הכביש.

לפי דוח של מחלקת המחקר של הכנסת, שהוכן לבקשת ח"כ אורי מקלב, רק במגזר עובדי המדינה, בשנת 2019 החזיקו רכב 32,991 עובדים במשרדי ממשלה וקיבלו על כך הוצאות רכב. המדינה הוציאה באותה שנה בסעיף החזר הוצאות רכב לעובדיה סכום כולל של 437 מיליון שקל, מתוכו 258.7 מיליון שקל תשלומי מסים. כל זה קורה למרות שמדינת ישראל התחייבה להפחית את השימוש ברכבים פרטיים במגזר הציבורי ב-20% עד שנת 2030. 

"הממשלות משקיעות מיליארדי שקלים רבים בפיתוח הכבישים אך אלו מתמלאים ברכבים והם פקוקים עם פתיחתם", מסר ח"כ מקלב. "רואים באופן מוחשי שכאשר המגזר הציבורי אינו עובד אזי העומסים בכבישים פחותים, למגזר הציבורי יש את האפשרות להמעיט את הגודש בכבישים אך לצערינו מסיבות לא ענייניות ומחשש לעשות שינוי לא מקדמים את הפתרונות".

אז המדינה למעשה מעודדת עובדים להחזיק רכב ובמקביל לא מאפשרת להם להפחית את ימי העבודה מהמשרד מה שמביא לתוצאה החמורה: מאות אלפי עובדים שמידי יום עולים על הכביש, כל אחד ברכב שלו, ומוסיפים לעומסים החמורים. 

אז מה אפשר לעשות? ביטול ההטבה הכספית שמקבלים עובדי המדינה על אאחזקת רכב כנראה לא תתקבל בעין יפה, אך אולי אפשר להסב אותה בצורה שתיטיב עם המשק: למשל במקום תשלום על הוצאות רכב, תוספת לשכר שמותנית בנסיעה בתחבורה ציבורית. בשילוב עם האפשרות לקבל יום-יומיים של עבודה מהבית, אפשר רק לדמיין את הגודש שיופחת מהכבישים.         

ממשרד נציב המדינה נמסר בתגובה: "ביחס לעבודה מהבית בימי השגרה, ישנו ערך רב לעבודה גמישה אך ערך רב מאוד ללכידות החברתית, לתחושת מחוברות העובדים ולאפקטיביות של עבודה צוותית. אשר על כן סבר נציב שירות המדינה בעת הזאת שהאיזון הנכון לימי שגרה יהיה יום עבודה אחד מהבית. בנוסף אנו בוחנים מעת לעת את המדיניות על היבטיה השונים ומעדכנים במידת הצורך.

"ביחס לעבודה מהבית בתקופת הקורונה,  נציב שירות המדינה מעודד עבודה מהבית בהתאם להנחיות שפרסמנו, זאת על מנת לאפשר שמירה על רציפות תפקודית של משרדי הממשלה לצד שמירה על בריאות העובדים ומקבלי הקהל. יצוין כי כל העת מתקיימים דיונים עם משרד ראש הממשלה, משרד האוצר ומשרד הבריאות כדי לאפשר איזון מיטבי בין שני הדברים ובהתאם  לכך - מוציא נציב שירות המדינה הנחיות מתאימות ליחידות השטח. גם בשעות אלה אנו בוחנים מתן גמישות נוספת להנהלות המשרדים בהתאם למדיניות נציב שירות המדינה בנושא.

"ביחס לסוגיית התחבורה הציבורית - נציב שירות המדינה סבור שנכון לעודד שימוש בתחבורה הציבורית ובכלל זה צמצום השימוש באחזקת הרכב כנגד מתן פתרונות יעילים אחרים לציבור העובדים".

מהממונה על השכר במשרד האוצר נמסר בתגובה: "הממונה על השכר פועל על מנת לקדם שינוי במודל התשלום בהחזר הוצאות נסיעה בתפקיד באופן שיקטין את התמריץ הקיים לבעלות על רכב ויעודד נסיעה משותפת ובתחבורה ציבורית".