החל מה- 15 במרץ ועד ספטמבר התקבלו 1,253 תלונות על התנהלות המוסד לביטוח לאומי במשבר הקורונה- הגוף שקיבל את מספר התלונות הגבוה ביותר. מדו"ח נציב תלונות הציבור הנוגע למשבר הקורונה עולה כי נתון זה משקף עליה של 500 אחוזים ממספר מכתבי התלונה שהתקבלו על הביטוח הלאומי באותו פרק זמן בשנת 2019 – למעלה מ- 80 אחוזים מהן נמצאו מוצדקות.

בדו"ח מצוין, כי בשנים כתיקונן מתמודד הביטוח הלאומי עם כ- 200,000 תביעות שנתיות לדמי אבטלה ואילו בתקופת משבר הקורונה התמודד הביטוח הלאומי עם יותר ממיליון תביעות בפרק זמן של מספר חודשים. מדובר בתלונות שאנשים טרחו והעבירו לנציב תלונות הציבור, והמספר לא כולל עוד רבים אחרים שהרגישו נפגעים מטיפול הביטוח הלאומי ורטנו בשקט.

עוד עולה מהדו"ח כי כ-56 אחוזים מהתלונות הוגשו על ידי נשים, לעומת 44 אחוזים מגברים. על פי נתוני משרד הבריאות, שיעור הפסקת העבודה בשל הקורונה של הנשים מגיע ל-21 אחוזים לעומת 16 אחוזים אצל הגברים.

 לא קיבלנו ציפורן של כח אדם נוסף

את נתוני הדו"ח הציגה מנהלת נציבות תלונות הציבור ד"ר אסתר בן חיים, בישיבת הוועדה לענייני ביקורת המדינה בראשות ח"כ עפר שלח (יש עתיד), בה השתתפו גם מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור, מתניהו אנגלמן ומנכ"ל הביטוח הלאומי מאיר שפיגלר.

מנכ"ל הביטוח הלאומי עונה לאזרחים המודאגים (צילום: מתוך "חדשות הבוקר" , קשת12)
מתוך "חדשות הבוקר" עם ניב רסקין | צילום: מתוך "חדשות הבוקר" , קשת12

מנכ"ל הביטוח הלאומי, מאיר שפיגלר, הגיב לממצאי הדו"ח ואמר: "משבר הקורונה נפל עלינו כרעם ביום בהיר – קלטנו קרוב למיליון תביעות - פי 112 תביעות מימים רגילים. לא ידענו מראש גם בתחילת הקורונה שיש להתכונן לכזה דבר. אנו סבורים כי יש להתייחס לכל תלונה – גם אם הפנייה לא מוצדקת אנחנו עונים בסבלנות ובצורה ישירה. כשאנו עושים זאת בהסברה, המתלונן מקבל זאת בהבנה".

"אחרי עבודה מסביב לשעון, יש שחיקה בהון האנושי במוסד לביטוח הלאומי", מודה שפיגלר."עובדים נחנקים ויש עייפות חומר. חמישה חודשים לא פצינו פה ועשינו הכל במשימה הלאומית. לא קיבלנו ציפורן של כוח אדם נוסף. עכשיו קיבלנו תוספת של כוח אדם זמני אבל זה ממש לא מספיק".

שפיגלר הודיע בישיבה, כי עובדים שייצאו לחל"ת בפעם הנוספת, לא יצטרכו שוב להגיש את התביעה לדמי אבטלה אלא רק להיכנס לאתר הביטוח הלאומי ולהכניס הצהרה שהוכנסו לחל"ת.

בדו"ח מצוין כי בעקבות שיפורים במוקדים הטלפוניים, יש לאחרונה ירידה במספר התלונות על המוסד לביטוח לאומי. עם זאת, כדאי לציין, כי הדו"ח הוכן לפני הטלת הסגר השני, ויש לשער שבעקבותיו שוב יגדל העומס והיעדר הטיפול המיטבי מצד עובדי הביטוח הלאומי, שיביאו לעוד ועוד תלונות.