תחביבו של איש ההייטק סמיר מדאני היה קצת מוזר. הוא נהג להיכנס בשעות הערב אל אתר מעקב התנועות הימיות MarineTraffic.com וללמוד את נתיבי הסחר הימי בכל העולם. מדאני, כוויתי שגר בשוודיה, תמיד היה מוקסם מנפט ומהשפעתו על יחסים דיפלומטיים בעתות שלום ומלחמה. הוא החליט להתמקד בסחר הימי בנפט במזרח התיכון, והקים אתר (TankerTracker.com) שעוקב אחר תנועת המכליות.

המעקב הזה עשוי להישמע משעמם, כי בדרך כלל מכליות הנפט שטות על מי מנוחות במסלולים קבועים מראש. אבל מה שקרה בנובמבר 2017 היה רחוק מלהיות משעמם, כפי שדיווחה אלן וולד, היסטוריונית של המזרח התיכון, בגיליון האחרון של כתב העת של האוניברסיטה האמריקאית בקהיר. לדבריה באחד מימי נובמבר גילה מדאני כי מכלית נפט בשם וואלטאמד (Valtamed) שעשתה את דרכה אל תעלת סואץ מנמל הנפט הטורקי ג'יאהן, שאליו מגיע נפט מאזורי הכורדים בצפון עיראק, עצרה לפתע אי שם במזרח הים התיכון, מחוץ לגבולות המים הטריטוריאליים של ישראל, מול חופי תל אביב. לאחר כמה ימים היא שבה והופיעה. בדיקה שערך מדאני גילתה שמשהו לא מסתדר בנתונים שלה – נראה כי היא קלה הרבה יותר ממה שהיתה לפני שנעלמה.

מדאני העריך שהמכלית הובילה נפט שלא נרשם בשום מקום אל מדינה שלא אמורה לקנות אותו. במילים אחרות, הוא הסיק שהנפט הכורדי שזורם דרך טורקיה עד לנמל ג'יאהן, ממשיך משם, ככל הנראה, אל ישראל, תחת מעטה של סודיות.

ההפתעה לא נגמרה כאן. לאחר האירוע שינתה הספינה את מסלולה ופנתה לכיוון קפריסין, ומשם חזרה ריקה אל נמל המוצא, הועמסה בנפט ושטה שוב באותו מסלול, כולל תעלול ההסתרה. מדאני הבין שמשהו גדול יותר מסתם ספינה שמסתתרת מתרחש במזרח הים התיכון.

במאמרה, וולד מצביעה על אזור אסטרטגי בצפון עיראק, בשם באבא גורגור, שבמשך אלפי שנים זרם ובער בו נפט על פני האדמה. ב־1927, עם הצלחת הקידוח הראשון באזור, התברר כי מתחת לפני השטח שוכן אחד ממאגרי הנפט הגדולים בעולם ושעלות הפקתו נמוכה מאוד.

אולם הנפט הכורדי היה זקוק למוצא לים התיכון וגם לזיקוק. לשם כך הבריטים ששלטו באזור הניחו ב־1934 צינור נפט מבאבא גורגור עד למפרץ חיפה, שם הקימו את נמל חיפה כנמל ייעודי שדרכו יעבור הנפט ליעדים באירופה. הצינור, שהוביל נפט למרחק של 950 ק"מ, היה בשימוש עד 1948 – אז נוצרו הגבולות בין ישראל, בעלת בתי הזיקוק, למדינות ערב. אלו הניחו צינורות חלופיים והקימו בתי זיקוק משלהן. בשנים האחרונות הונח צינור אסטרטגי חדש שמוביל נפט מאזור כירכוכ אל נמל ג'יאהן שבטורקיה ומשם הוא מופץ לעולם כולו. הצינור הזה עומד במרכזם של אינטרסים רבים מספור של כל מעצמות האזור, החל מטורקיה ועד לאיראן, דרך רוסיה ועיראק וישראל וכל חברות הנפט הגדולות בעולם. כולם לוטשים עיניים לנפט של באבא גורגור, שמגביה את הלהבות בכל המזרח התיכון.

 

וכאן נחזור אל מדאני, שהעריך כי אף שצינור הנפט הישן לא פעיל יותר, הנפט הכורדי מבאבא גורגור ממשיך למצוא את דרכו בסתר אל בתי הזיקוק בישראל. הוא החל לעקוב אחר תנועות המכליות שיוצאות מג'יאהן, ולטוות סיפור מסתורין על מסלול הנפט ולפרסמו בחשבון הטוויטר של TankerTracker.com. כך לדוגמה, בחודשים האחרונים פרסם האתר שמכלית הנפט קריטי דיאמונד נוהגת להופיע פתאום כמכלית בשם קיטון שפורקת נפט בישראל, אך חוזרת להיות קריטי דיאמונד כשהיא שטה הרחק מהאזור אל מערב הים התיכון ובחזרה לטורקיה.

גם המכלית מברוכ, שיצאה מהנמל הטורקי, עשתה את אותו התרגיל ליד חופי ישראל והפכה להיות הספינה מארו – ספינה ללא עבר וללא שום רישום – שנעלמה אחרי כמה ימים וחזרה להיות מברוכ במסלוליה האחרים ברחבי הים התיכון. גם הספינה וואלזינה, ששטה בסוף פברואר מהנמל הטורקי לכיוון דרום, עצרה לזמן־מה מול חופי ישראל ומשם יצאה מהים התיכון והמשיכה עד לפולין.

מבז"ן ומקצא"א נמסר בתגובה שהחברות אינן מתייחסות לנושאים מסחריים.

אחד המיתוסים המודרניים הוא על משולש ברמודה שבמערב האוקיינוס האטלנטי – אזור שבו נעלמים סירות, ספינות ומטוסים ללא כל הסבר. נראה שאם התגליות על היעלמות וחזרה לחיים של מכליות הנפט הכורדי נכונות, הרי אפשר יהיה לכנות את המשולש, שקודקודיו הם באבא גורגור־ג'יאהן־ישראל, כמשולש ברמודה החדש של הנפט.

 יודעים מה הסיפור הבא של mako כסף? כתבו אלינו money@mako.co.il

 

הכתבה פורסמה במקור באתר TheMarker

כתבות נוספות:

סטארט-אפ הבינה המלאכותית הגדול בעולם הוא סיני

ולדימיר פוטין - האיש המשפיע ביותר בעולם