ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה אתמול (ב') את הפרק בחוק ההסדרים ל–2017–2018 העוסק בפתיחת ענף המוניות לנסיעות שיתופיות. לפי ההחלטה שהתקבלה בוועדה, שתועבר לחקיקה בקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת, מ–1 במארס 2017 יוכלו נוסעים במונית לחלוק את הנסיעה עם אנשים נוספים, המבקשים לנסוע לאורך אותו מסלול, ובכך יופחת התשלום לכל אחד מהנוסעים.

עד כה, החוק לא איפשר לבעלי מוניות לחלק חשבוניות לכמה נוסעים בעבור אותה נסיעה. על פי ההחלטה החדשה, בעת הזמנת מונית באפליקציה או בטלפון, יוכלו מפעילי המוניות להציע לנוסע לחלוק את הנסיעה ואת התשלום עם נוסעים נוספים.


מספר העצירות של המונית בדרך יוגדר מראש, וכך גם הזמן המשוער של הנסיעה. התשלום המרבי שישלם הנוסע לא יעלה על 80% ממחיר נסיעה רגילה במונית ספיישל. הצלחת המהלך עשויה לצמצם את התלות של הישראלים במכונית פרטית, שיוצרת פקקים כבדים. נהגי המוניות אמורים להרוויח מהגידול במספר הנסיעות.

הדיון לווה במחלוקת בין נציגי תחנות המוניות לבין נציגי משרד האוצר על שיטת החישוב של מחיר הנסיעה השיתופית. יו"ר איגוד נהגי המוניות הארצי, יהודה בר־אור, ביקש שהמחיר לא ייקבע מראש במועד הזמנת המונית, אלא לפי המונה. "בתנאי גודש התנועה של תל אביב, אי־אפשר להעריך מראש את משך הנסיעה, ולכן צריך מונה. גם אפליקציית וייז לא מדייקת בזמנים, ואם אני נתקע 20 דקות בפקק — מי ישלם לי על הזמן הזה?", שאל בר־אור והוסיף: "שנים אמרו לנו, בעלי המוניות, להפעיל מונה. עכשיו אומרים לנו לקבוע מחיר מראש?"

חשש: שימוש במונה יעודד הארכת נסיעות

רכז תחבורה ציבורית באגף התקציבים באוצר, אלון מסר, הסביר כי "סיכום מראש על המחיר חיוני להגנה על הלקוחות". זאת משום שבמחיר קבוע יש לנהג אינטרס לבחור במסלול הישיר והמהיר ביותר. החשש מפני התבססות הנסיעות השיתופיות על המונה הוא יצירת תמריץ כספי לנהגים לבצע עיקופים ולהאריך את המסלול.

יו"ר הוועדה, ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני), פסק לטובת עמדת משרד האוצר בדבר קביעת מחיר הנסיעה מראש. כבל פנה לנציגי המוניות ואמר: "כל דבר חדש מפחיד בהתחלה, אבל בסוף כולם ירוויחו. מדובר בתחילתה של מהפכה. בכל העולם מתנהל קרב סביב הנושא של הנסיעות השיתופיות. מי שלא ישכלל את הנסיעות במונית יצטרך להתמודד עם נסיעות שיתופיות באמצעים אחרים". כבל רמז בכך לניסיונות של אפליקציית התחבורה השיתופית אובר לחדור לשוק הישראלי.

"מי שעלול להכניס את אובר לשוק, זה אתם, בהתנהלות שלכם", הטיח כבל בנציגי המוניות. "יעשו לכם את המוות, כי יש כאן גם קרב עסקי. אם לא תדעו להסביר לציבור הנהגים שכדאי להם להשתמש בנסיעות השיתופיות, דבר לא יעזור. החוק הזה נועד לשרת את המוניות בראש ובראשונה. הוא לא החלום הוורוד שלכם, אבל בעוד שנה יכול להיות שזה ימצא חן בעיניכם. החוק יכניס למוניות נוסעים שלא תכננו מראש לנסוע באמצעי התחבורה הזה, והמהלך עשוי לשלש ויותר את מספר הנוסעים במוניות".

יוני גרייפמן, מנכ"ל אובר ישראל (צילום: מוטי מילרוד, TheMarker)
יוני גרייפמן, מנכ"ל אובר ישראל | צילום: מוטי מילרוד, TheMarker

מנכ"ל Gett (לשעבר גט טקסי), מארק און, אמר כי שיתוף הנסיעות הוא מהלך היסטורי שישרת גם את נהגי המוניות. מנכ"ל אובר ישראל, יוני גרייפמן, אמר כי הצעד אמנם יוריד את יוקר המחיה ויפחית את הנסועה (קילומטרז'), אך הוא אינו מספיק.  לדבריו, "אנחנו מפגרים אחרי העולם בנושא תחבורה שיתופית, שמורידה דרמטית את העלות לצרכן ומפחיתה את כלי הרכב על הכביש". גרייפמן הוסיף כי אין דיאלוג בין אובר לבין משרד התחבורה, וקרא למשרד לשתף פעולה. בר־אור התפרץ לדבריו ואמר כי "אסור להכניס חבלנים לענף".

סגנית היועצת המשפטית של משרד התחבורה, עו"ד חווה ראובני, אמרה כי עמדת משרד התחבורה לגבי אובר פוסלת "הסעה בשכר על ידי כלי רכב ונהגים שאין עליהם רגולציה". בעקבות דברים אלה אמר ח"כ יעקב פרי (יש עתיד) כי הוא שוקל להגיש הצעת חוק בנושא אובר, ולו רק כדי לקבל הסברים ממשרד התחבורה בדבר התנגדותו לכניסת השירות לישראל.

הממונה על ההגבלים בעד כניסת אובר לשוק

מיד כשהסתיים הדיון בוועדת הכלכלה, דילגו נציגי המוניות ואנשי אובר לדיון בוועדת המדע והטכנולוגיה, שעסק בקידום התחבורה השיתופית בישראל.

"המצב בכבישים כל כך רע, שאנחנו צריכים לחבק כל פתרון של תחבורה שיתופית, ולא להדוף אותו", אמרה בדיון הממונה על ההגבלים העסקיים, מיכל הלפרין. "מספר המוניות לא מדביק את הפער שלהן ביחס לגידול ברכב הפרטי. הנסיעות השיתופיות רק יגדילו את עוגת הנסיעות בתחבורה הציבורית. הבעיה של התחבורה הציבורית היא בקילומטר הראשון והאחרון, וכאן נכנסת לתמונה ההסעה השיתופית". לפי הלפרין, צריך לאפשר את כניסת השירות של אובר, המציע לבעלי רכב פרטי להשלים הכנסה כמעין נהגי מונית מזדמנים בתשלום מופחת.

לדבריה, "נסיעות שיתופיות יעלו את הפריון ויפתרו את הגודש בכבישים, שהוא קריטי לכלכלה הישראלית — וזאת עוד לפני הוזלת הנסיעה. הבעיה של התחבורה בישראל היא שיעור המילוי (מספר הנוסעים בכל רכב; א"ד) הנמוך יחסית בכבישים. מונית שיתופית תיסע מלאה יותר קילומטרים ביום במשך יותר שעות ביום".

ח"כ אמיר אוחנה (הליכוד) חזר על טענתו כי סבל מאיומים בשל הצעת החוק שהגיש לפתיחת השוק לתחבורה שיתופית: "'האונס והרצח יגיעו גם לביתך', איימו עלי", טען, וקרא לראשי איגוד נהגי המוניות לאמץ את הצעת החוק שהגיש.

ח"כ חיים ילין (יש עתיד) פנה לראשי איגוד נהגי המוניות: "שמעתי שבזכות המעמד שלכם בליכוד — השמים הם הגבול. נצלו את זה, אבל אל תילחמו בקדמה אלא רק על מה שמגיע לכם. אל תעצרו תהליכים טבעיים".

מיכל הלפרין (צילום: אוליבייה פיטוסי, TheMarker)
מיכל הלפרין | צילום: אוליבייה פיטוסי, TheMarker

בהמשך הציגה הלפרין נתונים כלכליים בדבר הכדאיות של פתיחת השוק לתחבורה שיתופית. בתגובה לדברים טענו נציגי נהגי המוניות בדיון כי מדובר ב"משחק מכור" לטובתה של אובר. "המספרים שמוצגים משקפים את השוק בארה"ב — זה רחוק מהמציאות בישראל", אמר בר־אור. "יש אזורים שלמים בארה"ב שבהם הרחיקו את אובר בשל הגודש שיצרו הנהגים הפרטיים בכבישים. תנו לנו את ההזדמנות להוכיח יעילות עם המוניות השיתופיות. הסכמנו ל–50% הוזלה".

במהלך הדיון התלהטו הרוחות, ומנכ"ל ארגון הגג של בעלי ונהגי המוניות, אברהם פריד, עזב את האולם בזעם. יו"ר הוועדה, ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה), אמר לנהגים: "לא יכול להיות שכל גוף אינטרסנטי יביא להפסד משמעותי לציבור. אנחנו לא מפוחדים. שום שיח ציבורי לא יאיים עלינו".

יודעים מה הסיפור הבא של mako כסף? כתבו אלינו money@mako.co.il

הכתבה פורסמה במקור באתר TheMarker

כתבות נוספות:
דרוקר: הסיפור הכמעט-מלא על יאיר נתניהו והמיליארד האוסטרלי
"ההנהלה בהיסטריה": גל פיטורים חדש בענקית התוכנה HPE