חברת שיתוף המכוניות היפנית אוריקס אוטו לא הצליחה להבין מה לקוחות שלה עושים במכוניות ששכרו. בשירות, שלו 230 אלף משתמשים רשומים, הבינו בקיץ שעבר כי חלק מהאנשים ששכרו מכוניות לא נסעו בהן אפילו קילומטר אחד. 

לפי דיווח באתר היפני אסאהי שימבון, מדובר בתופעה של ממש. חברות נוספות ביפן דיווחו אף הן על כלי רכב שהוחזרו אליהן לאחר שלא נסעו בהם, והחליטו לערוך סקרי לקוחות כדי לפתור את התעלומה. אחת מהן, Times24 Co, מצאה כי היפנים פשוט מצאו למכוניות שימושים אחרים.

אחד המשיבים על סקר של החברה אמר כי נהג לשכור מכוניות כדי לנמנם בהן או להשלים עבודה. אדם אחר אמר כי איחסן במכוניות תיקים וחפצים אחרים כשלא מצא תאי אחסון זמינים להשכרה, ואדם שלישי עשה זאת כי לא מצא מקום הולם לאכול את ארוחת הצהריים. לאחר רעידת האדמה והצונאמי שפקדו את יפן ב-2011, מכוניות שכורות שימשו גם להטענת טלפונים סלולריים. 

סקר שערכה בשנה שעברה חברת NTT דוקומו, שמפעילה שירות שיתוף מכוניות, מצא כי אחד מכל שמונה לקוחות משתמש במכוניות שכורה למטרה שאינה נהיגה. מספר רב של משיבים הודו כי השתמשו בכלי הרכב למטרות מנוחה, ואחרים אמרו כי נכנסו אליהם כדי לשוחח עם חברים או לנהל שיחות עסקיות. 

אחת הסיבות לשימוש הנפוץ במכוניות להשכרה ביפן הוא הזמינות הרבה והמחיר הנמוך שלהן. כל אחד יכול להזמין באופן מיידי מכונית דרך הסמארטפון, בעלות של 400 ין (3.70 דולרים) לחצי שעה ולאסוף אותה מלמעלה מ-12 אלף מגרשי חניה בכל רחבי יפן. 

בחברות שיתוף המכוניות לא אוהבים את הרעיון, הן משום שלקוחות משלמים יותר כשהם נוסעים למרחקים ארוכים, והן כי משתמשים רבים משאירים את המנוע דולק למשך כל זמן השימוש, מה שמזיק לסביבה. 

הכתבה פורסמה במקור באתר TheMarker
כתבות נוספות:

עשר הסיבות שבגללן כמעט לכולנו יש עבודה
"טורקיה בדרך לקריסה נוסח ונצואלה"