בקיץ שעבר התפטר מתפקידו יו"ר הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, אבי נאור. בחלקו השני של תחקיר "המקור" על שרת התחבורה מירי רגב ששודר אמש, הסביר כי עשה זאת בעקבות התעלמות מוחלטת מצד השרה, מה שסיכל את התוכנית הלאומית שגיבש שהייתה לדבריו עשויה להציל חיי מאות אנשים בשנה.

הבוקר התייחס נאור לפרטי התחקיר, שבמסגרתו נחשף כי השרה רגב פעלה להיטיב עם פוקדי קולות שפעלו למענה בפריימריז לרשימת הליכוד. לפי התחקיר, השרה פעלה ב"שיטת הרמזור" שלפיה העניקה עדיפות ויחס מיוחד לרשויות המקומיות שמיטיבות איתה פוליטית, ללא הצדקה מגורמי המקצוע במשרד.

"ראיתי את התחקיר ונפלתי מהכיסא", הודה נאור, "לא ידעתי על זה. לא התנהלתי מול השרה או מול הלשכה שלה בשבעת החודשים החופפים שהיו לנו. הייתי לגמרי מנותק ממנה ומהלשכה. אלה סיפורים ששמעתי אותם בגדר שמועות, רכילויות שהסתובבו".

מדוע היית מנותק מהשרה?
"הייתה לי פגישה עם השרה, 10 דקות, אולי פחות, כשהיא נכנסה לתפקיד. אחר כך כשהיה אירוע כזה או אחר, שלום-שלום. לא היו פגישות עבודה".

מה נאמר לך?
"זו לא שאלה של מה נאמר במילים, אלא המסר שעובר. עד שהתחלפה הממשלה הקודמת, עשינו תוכנית לאומית טובה, רצינית, שהייתה מסוגלת להציל מאות אנשים בשנה. זה לב העניין. התוכנית הזו הייתה יכולה גם לחסוך מיליארדים בעלות המשק לשנה. התוכנית עברה את אישור הממשלה הקודמת, קיבלתי 80 מיליון שקלים לפיילוט התוכנית. הדברים היו מאוד מבטיחים. אלא שאז התחלפה הממשלה ונוצר הנתק".

אתה לא איש פוליטי. זה תפקיד התנדבותי.
"זו משימת חיי. אני עוסק בזה קרוב ל-30 שנה. הקמתי את 'אור ירוק', רכשתי ידע ומומחיות בארץ ובעולם. שמנו תוכנית שאני אומר במלוא האחריות האישית והמקצועית, לו הייתה מיושמת, הייתה מצילה מאות אנשים, כמעט 200 איש בשנה".

יש עלייה ב-25% במספר ההרוגים בתאונות דרכים בשנה האחרונה.
"ברגע שלא מיושמת שום תוכנית מושכלת, לא בתוך הערים ולא מחוץ לערים, לא בנושא האכיפה, לא בנושא האוכלוסיה הערבית, לא בנושא הדו-גלגלי, לא בנושא הנהגים הצעירים, אז השאלה זה איך זה רק 25%. אם אנחנו משווים את עצמנו למדינות העולם, למדינות אירופה, אנחנו נמצאים במקום האחרון מבין 30 מדינות שברשימה בירידה בתאונות דרכים. אם השיעור הממוצע באירופה או במדינות המובילות זה שלושה הרוגים למיליארד קילומטר נסועה, אצלנו זה פי שתיים".

בתחקיר רביב דרוקר הראה מסמך שבו השרה מודה לראשי הערים על הפעילות המצטיינת שלהם בתחום מניעת תאונות הדרכים.
"כאשר הסטטיסטיקה היא שבערך חצי מהפצועים קשה ומההרוגים הם בתוך הערים, בערך 50%, ואם כל הערים שהיא מבקרת בהן עשו כל כך נהדר והורידו תאונות דרכים, אז מאיפה ה-50% האלה? זה לא מסתדר עם המספרים, זה לא נכון. יכול להיות שבעיר מסוימת זה קורה, אבל בגדול מספר ההרוגים עולה".