עסקים רבים מצאו את עצמם בעקבות המלחמה עם ירידה משמעותית בהכנסות ובירידה בכמות הלקוחות בישראל. אי הוודאות לגבי היקף ומשך הלחימה והקשיים הכלכליים הובילו את חלקם החליטו לחשב מסלול מחדש ולהתחיל לאתר לקוחות פוטנציאליים בחו"ל. חלק מהם אף הופתעו לגלות הזדמנויות עסקיות ופוטנציאל רווח.
בחברת Gems of Jerusalem, היוצרים אומנות מאבן ירושלמית מקורית ובהזמנה אישית, עבדו לפני המלחמה בעיקר מול עסקים וארגונים בישראל על פי הזמנה. מאז תחילת המלחמה, רוב הצוות בחברה התגייס מיד למילואים בזמן שהשוק עבר טלטלה.
"לאחר השבוע הראשון שהיה מלא בזעזוע הבנו שחוסר הוודאות בשוק הישראלי יישאר לאורך זמן, ועלינו להגדיל את המאמצים שהתחלנו להשקיע במכירה של מוצרים ללקוחות מחוץ לישראל, מתוך קטלוג המוצרים שכבר יצרנו. חוסר הוודאות דחף אותנו לזרז את המהלך הזה ומאז תחילת המלחמה עבורנו לשווק בחו"ל במקביל לשירות שאנו נותנים באופן קבוע בארץ", מספר ערן הלר, המנכ"ל והמייסד.
הם זיהו בתקופת המשבר גם הזדמנות. "הבנו שיש לנו מוצר שיכול ליצור חיבור עמוק לישראל וברגעים כאלו זה משהו שחשוב גם ברמה ההסברתית והרגשית לתומכי ישראל ברחבי העולם. אני יכול להגיד שהרצון של אנשים כרגע להתקרב לישראל הוא אדיר, על אף מה שאנו חשים ברשתות חברתיות. אנו בתור חברה שיכולה להביא חתיכה פיזית מהעיר לאנשים ברחבי העולם הבנו את המשמעות", אומר הלר, "הבנו שברמה העסקית יש פה הזדמנות. הסנטימנט כלפי ישראל עלה, לצד ירידה בצריכה בישראל והתעסקות של הארגונים במשימות הדחופות שעומדות לפניהן במציאות החדשה שאיתה אנו מתמודדים. החלטנו ללכת על זה בשיא הכוח. כמובן שהמהלך הוא לא פשוט ליישום אך הבנו שזה הטיימינג הכי טוב עבורנו לדחוף אותו, על אף חוסר הוודאות".
זו כמובן לא תקופה בה מובן מאליו לחפש קהל לקוחות חדש. ולא מעט אנשים בסביבה של הלר הרימו גבה. "לא הבינו כיצד בזמן שאני ורוב הצוות במילואים החלטנו לצאת למהלך כזה, אך הבנו שהתקופה הזו, על אף הקושי שלה, היא הזדמנות אדירה עבורנו ומתוך הקושי וחוסר הוודאות החלטנו לצאת למהלך. העובדים שנשארו בעורף עבדו שעות נוספות ובין המשמרות שלי ושל שאר העובדים הצלחנו למצוא את הכוח לדחוף אותם. זו הדרך שלנו לסמן לכולם שאנחנו פה לטווח הארוך, גם כעם ומדינה וגם כעסקים".
במאמץ רב, הם הצליחו לאתר לקוחות מעבר לים. "כמובן שלא הכל ורוד. מדובר בקהל יעד חדש שיש לנו פער בהבנה שלו. התרבות האמריקאית שונה מאוד מהתרבות הישראלית בהרגלי צריכה ובדרך שבה הם נותנים אמון במותגים. מעבר לכך, גם ברמת המיתוג אנו נדרשים לשינויים באופן יומי תוך כדי שאנו לומדים כיצד לתקשר עם הקהל החדש. גם עלויות השיווק והפרסום הן גבוהות באופן ניכר בארה"ב ולוקח יותר זמן להבין האם הפרסום שלנו עובד ואיך ניתן לשפר אותו".
הלר וצוותו החלו לשווק את את המוצרים ברשתות החברתיות השונות, בקמפיינים בארה"ב. אנשי שיווק ומכירות בארצות הברית עזרו להם לקדם את המהלך. "כעת, מעבר לארגונים שעבדנו איתם בארץ התחלנו לפנות לארגונים תומכי ישראל ברחבי העולם על מנת ליצור שיתופי פעולה וגם ללקוחות פרטיים עם מכירה ישירה של מוצרים אליהם. על אף שאנו רק בתחילת הדרך הזו, אנו רואים נכונות של אנשים להזדהות עם ישראל ולקנות מוצרים מפה".
לשמור על הפרנסה של עצמאים
אחת מהדרכים בהן הם פעלה החברה של הלר, היא המיזם החדש Ironbusinesses שהקים אמיר בלדיגה (27), מייסד שותף במיזם ובעל חברה לייעוץ עסקי-שיווקי לעסקים קטנים, מקיבוץ רעים. בלדיגה היה בצפון בשבת השחורה. את הוריו בקיבוץ רעים חילצו וארוסתו גויסה למילואים. מאז הוא שוהה עם ההורים בים המלח.
"כבר יום אחרי פרוץ המלחמה היה לי ברור שעבודה לא תהיה. לקוחות ביקשו החזרים, פרויקטים מתוכננים נדחו או בוטלו. אני כבר תקופה קצרה מוכר מוצרים דיגיטליים באינטרנט ופתאום במלון קיבלתי התראה שמישהו רכש מוצר שלי מחו"ל. זה נתן לי את הרעיון הראשון לפנות החוצה. בגלל שאני כבר ארבע שנים עוסק בייעוץ והדרכה צברתי קהילת עסקים קטנים לא קטנה וכחלק מהרוח היזמית שיש בי ובלא מעט אנשי עוטף עזה רציתי לקחת אותם איתי למהלך הזה כדי שיהיה לנו אימפקט הרבה יותר גדול".
יחד עם חברים ושותפים למיזם הוא הקים פורטל שמאגד כבר מעל 1,200 עסקים והצליח לייצר מעל 2,000 חיבורים בין עסקים ישראלים ללקוחות בחו"ל. "הצורך בישראל מובן. הקניות של מוצרים שהם לא ׳הכרחיים׳ ירדו משמעותית ואפילו נעצרו ובחו"ל הכל כרגיל. במקביל מתעורר צורך בחו"ל בקרב יהודים ואוהבי ישראל שרוצים לרכוש, לתמוך, לתרום וצריך לדעת להשתמש בזה כדי לשמור על מקום העבודה של העובדים והפרנסה של העצמאיים".
השאיפות הראשוניות של בלדיגה היו צנועות, אבל עכשיו הוא חושב אחרת. "בהתחלה חשבתי שאם אני אעשה כמה שקלים זה יהיה מדהים כי גם ככה אין לי עבודה כל כך אבל היום המטרה גדולה בהרבה. אנחנו רוצים שכל עסק ישראלי ירשם וייהנה מהחיבורים האלו. אני מקבל הודעות ועדכונים מאנשים שמכרו במאות שקלים או אפילו אלפי שקלים את השירות והמוצרים שלהם בזכות הפורטל. זו שליחות אמיתית לדאוג לאנשים לפרנסה טובה". הפורטל פועל ללא עלות לאף צד וללא עמלות, ובימים אלו נמצא בעיצומו של קמפיין מימון המונים.
לא להיות מושפעים מהכלכלה המקומית
"דיגיטל מנטרה", סוכנות בוטיק לשיווק וקידום דיגיטלי של בני הזוג רחלי רבין מדר ואסף מדר ממושב עין הבשור בעוטף עזה, היא אחד מהעסקים הנוספים שנכנסו לפורטל. "סבבי לחימה לא חדשים לנו וקורים, לצערנו, אחת לכמה חודשים. בדרך כלל, העבודה זרמה גם בתוך סביב לחימה והמבצעים למיניהם. הכל השתנה ב-7.10. הלקוחות שלנו הם בעיקר מהדרום ומהצפון. אחד הלקוחות שלנו הוא דפוס בארי. איש הקשר שעבדנו מולו, איתן חדד ז"ל, היה בכיתת הכוננות בקיבוץ בארי ונהרג בקרב ההרואי שהיה בתוך מרפאת השיניים בקיבוץ", מספרת רבין מדר. " פגשנו אותו ממש יום לפני ראש השנה, כדי לדבר על קמפיינים לטובת מחלקה חדשה שהוא קיבל את הניהול עליה, אחרי שעבדנו יחד בהצלחה גדולה על המחלקה שהוא היה אחראי עליה. העבודה כרגע מול דפוס בארי הוקפאה עד שיתבהרו הדברים".
הם נאלצו להתמודד עם אתגר כלכלי לא פשוט. "מעבר לעובדה שאנחנו עצובים וכואבים את מותו של איתן חדד המתוק, איש מקסים עם לב ענק, נפגענו ברמה הכלכלית כאשר הצעת מחיר שנשלחה אליו לפני המלחמה, הייתה אמורה להתממש ולהתעדכן לצורך התחלת העבודה המשותפת על המחלקה החדשה שקיבל לנהל, מעבר לקמפיינים שהיו אמורים להתחדש לגבי המחלקה הקודמת שעבדנו אתו. מעבר לזה, עוד שני לקוחות שלנו, שגרים בצפון באזורי הלחימה הקפיאו את העבודה אתנו מכיוון שגם אותם פינו ממקום המגורים שלהם והעסקים שלהם עצרו. לקוחות אחרים ממשיכים לעבוד אבל הקטינו נפח פעילות ככה שההכנסות נפגעו בצורה משמעותית".
השניים הבינו שהם חייבים לממש עכשיו רעיון שמתבשל אצלם כבר זמן רב, ולהתחיל לעבוד מחוץ לישראל. "אנחנו דוברי אנגלית, מיומנים בעבודה באנגלית ואין לנו שום בעיה לעבוד עם עסקים בעולם אבל עד היום לא מצאנו הזדמנות להתחבר עם עסקים בחו"ל. לא פעלנו בצורה אופרטיבית בנושא אבל המחשבה על העניין תמיד הייתה שם. התחלנו לגשש סביב העניין אבל למעשה הדברים נעצרו בעקבות המלחמה", היא מספרת.
היא מקווה שהצעד הראשון שעשו בדרך לשם יסייע. "אנחנו מקווים שזה ימריא ויוביל לתוצאות לפועל. בינתיים פנתה אלינו לקוחה שהייתה מעוניינת באתר אי-קומרס עבור לקוח שלה, נשלחה הצעת מחיר אחרי שהיינו בקשר כדי להבין בדיוק את הצורך שלה ואולי זה יצא לפועל, מי יודע", אומרת רבין מדר, וממהרת להדגיש שתשמח להמשיך ולעבוד עם עסקים בישראל. "אבל השאיפה היא להרחיב את השירותים שלנו גם לחו"ל, מכיוון שסביבי הלחימה האין-סופיים לא מאפשרים לקיים עבודה שוטפת ויציבה בתקופות כאלה, בהם העסקים עצמם שאנחנו עובדים איתם, חווים עליות וירידות במכירות בעקבות מצב רוח לאומי או אילוצים אחרים שתלויים במלחמות ומבצעים. נשמח לעבוד עם עסקים וחברות גדולות יותר, כאלה שפחות מושפעות מהכלכלה המקומית ומלקוחות פרטיים, חברות ועסקים שיש להם צורך בהקמה וניהול של מדיות חברתיות וניהול של רשימות תפוצה לניוזלטר לצורך חיזוק התדמית, הגדלת קהל הלקוחות , שימור לקוחות קיימים ותפוצה רחבה יותר לשירותים או למוצרים".