יונתן קהת מצא את עצמו בשולי כביש מהיר, כאשר אחד הגלגלים שלו יצא ממקומו. כיוון שהמכונית בה נסע הייתה של שירות "אוטותל" התל אביבי, הוא היה בטוח שיהיה מי שיעזור לו. אבל חברת השכרת המכוניות המשותפות הציע לו שיחליף גלגל על נתיבי איילון ואף דרשה ממנו תשלום.

הסיפור קרה ביום שבת האחרון, במהלך נסיעה פנימית בעיר. "נסעתי להורי בצפון תל אביב, ובאיזשהו שלב על איילון, לאחר 10 דקות נסיעה, הרכב התחיל לקרטע והבנתי שאני חייב לעצור מיד", כתב קהת בפוסט פייסבוק שהפך לוויראלי. "האטתי לאט לאט לכיוון הצד של הכביש, ופתאום נקרע הצמיג ועף לעבר מרכז הכביש".

בשלב זה פנה הנהג לשירות הלקוחות של אוטותל, שם קיבל פתרונות שהוא מגדיר כמחפירים. "בזמן שאני מסדיר נשימה בצד הכביש, עשיתי שיחה לנציגי אוטותל. הרכב לא שלי, וכמובן שקריעת צמיג לא נגרמת מ-10 דקות נסיעה. חיכיתי על הקו בערך 20 דקות עם נציגה ש׳לא יכולה לעזור לי כרגע׳ כי היא מחכה לתשובה מהמנהל שלה שיגיד מה עושים. התשובה שקיבלתי אחרי 20 דקות היא ׳תחליף גלגל ותסיים הנסיעה, או שתחכה לגרר ותשלם עליו׳. תגידו, אין לכם בושה? לקחתי רכב לא תקין, אני מחכה על איילון וחוסם חצי נתיב, ואתם לא רק לא עונים לי, אתם גם לא לוקחים אחריות ומצפים שאחליף גלגל ואשלם לגרר?!".

בשיחה עם מערכת mako כסף שפך קהת המתגורר בתל אביב אור נוסף על האירוע. "אני בן 29, נוהג כבר 11 שנה והיו לי שני רכבים. בחיים לא קרה לי מקרה כזה. זו בעיה של תחזוקה וזו סכנה לכלל הציבור. פחד אלוהים. מעבר לבעיית התחזוקה, שזו רשלנות מפחידה, השירות שקיבלתי היה מתחת לכל ביקורת. לא היה שום שלב בשיחה ששאלו אותי אם קרה לי משהו פיזי או וידאו שאני בסדר, ואז גלגלו עליי את האחריות. אחרי 20 דקות שהמתנתי על הקו כשאני בשוליים צרים באיילון ענו לי ואמרו לי להחליף צמיג. התקשרתי לאח שלי והוא אמר לי ׳מה פתאום, אתה יודע כמה אנשים מתו ככה? אני בא לקחת אותך עכשיו׳. לא הייתה שום תגובה ברורה או נוהל של מה עושים במצב הזה, וזה פשוט הרגיש כמו שיטת מצליח. מאז, אגב, אף אחד לא דיבר איתי או וידא שהכל בסדר. זו פשוט רשלנות".

רכב אוטותל שנתקע בנתיבי איילון (צילום: באדיבות יונתן קהת)
כך נראה הגלגל | צילום: באדיבות יונתן קהת

ומה קורה עם המנוי שלך עכשיו?
"אין שום סיכוי שאחזור לאוטותל, ביטלתי את המנוי. הייתי איתם כמה חודשים וזה היה נראה לי שירות מגניב דווקא, אבל אני מבין שזה שאלה של איך אתה עושה את זה. זה לא שירות נחמד, זה לנסוע בכביש. צריך לעשות את זה ממש טוב, וזו לא התחושה. קיבלתי תחושה שאין על מי לסמוך, ולא רק שהרכבים לא טובים, גם השירות לא טוב - אז אין סיכוי".

שירות השכרת הרכבים אוטותל, שמופעל על ידי חברת GoTo (לשעבר car2go), מציע מסלולים שונים בעלויות של כמה עשרות שקלים לחודש, כאשר שארית התמחור נעשית על פי דקת נסיעה. באתר החברה מציעים את הפתרון החלומי לאלו שצריכים לנוע בעיר עם רכב, ומבהירים כי לקוחות החברה "מפסיקים לשלם על חנייה, דלק ביטוחים וטסט לאוטו". עוד צוין באתר החברה כי במקרה של תאונה "חשוב שתישארו רגועים ותיצרו קשר עם מוקד השירות 9133* . אנחנו כבר נדאג להדריך אתכם כיצד לנהוג מול מחלקת הנזקים שלנו".

יחד עם זאת, מקריאה באותיות הקטנות של החוזה עם שירות השכרת הרכבים, ניתן למצוא סעיפים כמו "המנוי יישא באחריות מלאה בגין כל נזק אשר יגרם לרכב בתקופת השכרת הרכב", וכן "השותפות, ולמען הסר ספק גם העירייה והרשות, לא יישאו באחריות בגין נזק ו/או פגיעה ישירה ו/או עקיפה וכל נזק ו/או פגיעה אחרת שתיגרם למנוי במהלך השימוש ברכב".

 מחברת "GoTo" נמסר בתגובה: אנו מצרים על תחושת הלקוח ומנסים בשעות אלה לפתור באופן אישי מולו מה שאירע אתמול.

תקלות מסוג זה עשויות לקרות ועל כן אנו מחייבים את הלקוחות לבצע בדיקת נזקים מהירה בטרם הם מתחילים בנסיעה, למען ביטחונם האישי. הרכבים שלנו מטופלים ונבדקים כל הזמן.

אנו רואים חשיבות רבה בשירות מקצועי, אדיב ויעיל. במקרה המתואר, לצערנו, פניית המנוי יכולה הייתה להיות מטופלת בצורה ראויה ונכונה יותר בשירות הלקוחות שלנו. מבחינתנו, הטיפול במקרה זה היה חסר בכל הנוגע לגישה השרותית ואנו מתנצלים בפני המנוי.

במקביל, אנו מחדדים את נהלי השירות והאופן בו יש לפעול מול מנויים במצבים מסוג זה, על מנת שמקרים כאלה לא יחזרו.