המלחמה בישראל בעיצומה אך העולם כמנהגו נוהג, וחודש נובמבר הידוע גם כחודש מבצעי הקניות אונליין, מגיע גם אלינו. בימים אלו עולה השאלה כיצד המלחמה תשפיע על הקניות של הישראלים, וגם אילו פריטים מומלץ לרכוש בכל אחד מהמבצעים השונים. מיום הרווקים הסיני, דרך הבלאק פריידי ועד לסייבר מאנדי – זה כל מה שאתם צריכים לדעת על חודש הקניות השנה:

מבצעים על אש נמוכה

"גם אם בישראל יש מלחמה, והמצב מאתגר – העולם ממשיך בשלו", אומר בני בוחניק, מייסד קבוצת הפייסבוק "כזה אני רוצה". לדבריו, "חודש נובמבר רווי במבצעים, כשבכל שנה אנחנו מגיעים בו לשיא המכירות בעולם הצרכנות. בדרך כלל זה חודש של פסטיבל צבעוני, תוסס ואגרסיבי, מבחינת המסרים השיווקיים". עם זאת, נדמה שהשנה ברקע המלחמה, חודש הקניות הולך להראות אחרת. "הדברים יקבלו צביון אחר לחלוטין. לשוק הישראלי אין שום יכולת נפשית או רגשית להתעסק בחגיגות שכאלה. הראש לא שם", אומר בוחניק ומחדד: "מנגד, ברור שצריך גם להתחיל לנסות לחזור לשגרה. לכן, אנחנו נראה מבצעים – אבל ככל הנראה שהם יהיו הרבה פחות צעקנים ורעשנים".

בינתיים, עדיין לא ברור אילו מגמות צרכניות נראה לאורך תקופת המבצעים, והאם הקניות אונליין מחו"ל ישתלמו כמו בעבר. "יש פחות טיסות לארץ, וזה מקשה על הקמעונאים מחו״ל לשלוח סחורה לארץ", אומר בוחניק. "באמזון למשל, עובדים לכאורה ושולחים משלוחים לארץ, אבל ממש לא בקצב הרגיל. בנוסף, הרבה מהמוצרים שהיו נמכרים עם משלוח חינם במבצע מעל למחיר מסוים, לא ימכרו כך יותר, כי היקף הטיסות לארץ נמוך - עלויות המשלוח עלו, וההיצע והביקוש לא תואמים", מסביר בוחניק ומוסיף, "שער הדולר גם כן משפיע מאוד. השנה הייתה עלייה של כמעט 20 אחוזים, מה שמשליך על המחירים. מדינת ישראל מוטה ייבוא, ולכן המחירים עולים".

על אף השינויים וההשפעות על מצב המשק, כיצד בכל זאת צפויים להופיע המבצעים? שופינג IL מטעם גוגל, צפוי להיערך לכך בין 8 ל-9 בנובמבר ולהימשך זמן-מה. לדברי בוחניק, האתר צפוי להתמקד בעסקים וביצרנים ישראליים, לאור הקשיים הכלכליים שאיתם מתמודדים עסקים רבים בימינו. "ההחלטה הייתה לתת במה לעסקים ישראלים וליצרנים ישראלים מתוך עדיפות ברורה. השנה, אפשר לראות במיתוג שלהם, שהם מכוונים לשיח רגשי המתמקד ביצרן הישראלי-מקומי, במעצבים ובמעצבות למשל", הוא אומר ומוסיף, "אנחנו רואים בשבועות האחרונים סנטימנט ברור של הצרכנים לעסקים וליצרנים מקומיים. כנראה שהשנה נראה יותר איזון וגידול בהיקף הצריכה המקומית מול ההזמנות מחו"ל, ולהערכתי הצרכנים מוכנים אף לשלם אקסטרה כדי לתמוך בכלכלה שלנו. ההתגייסות אדירה".

המבצעים ברחבי העולם

יום הרווקים הסיני, שייערך ב-11 בנובמבר, מתקיים השנה כרגיל. באותו תאריך, ניתן יהיה למצוא הנחות משמעותיות בכלל אתרי האונליין שעובדים עם סין ועם המזרח הרחוק. "אני ממליץ להתמקד באתרים סיניים כמו עלי אקספרס או עלי באבא, ובמותגים סיניים כמו שיומי", ממליץ בוחניק ומסביר, "ביום הזה בדרך כלל הצרכן הישראלי קונה מוצרים בשווי נמוך יותר, כמו רמקול נייד קטן עם סוללה ניידת או שואב אבק קטן. אלו מוצרים בטווח מחירים של דולרים בודדים עד מאות דולרים בודדים, ובזה השוק הסיני מתמקד. תזכרו שמעבר להנחות שאותם סוחרים או יצרנים עושים, האתרים נותנים קופונים רוחביים, ושם תוכלו להשיג אקסטרה הנחה - פוש נוסף וייחודי לאותו יום".

כשבועיים לאחר מכן, ב-24 בנובמבר, יגיעו מבצעי הבלאק פריידי הגדולים. "הבלאק פריידי בכל שנה הוא שיאו של החודש, ובדרך כלל אנחנו רואים כבר שבוע וחצי לפני את הזליגה של המבצעים. האתרים יוצאים במבצעים עוד קודם לכן, כדי לגנוב את תשומת הלב לפני הרעש הגדול של אותו יום שישי – שאז קשה להם לבלוט", מסביר בוחניק. "במקור, הבלאק פריידי מגיע מארה"ב, שם אנשים היו הולכים אחרי חג ההודיה לחנויות, וקונים מתנות לקראת החגים. כמובן שהיום, המנהג כבר חוצה את כל ענפי הצרכנות, אבל העיקר הוא מתנות ופנאי. כך, למשל, ניתן לרכוש בהנחה טכנולוגיה בידורית כמו רמקולים, טלוויזיות ומוצרים לבית".

אם בעבר הבלאק פריידי היה מורגש בעיקר במבצעים בחנויות הפיזיות, כעת, כדי להשלים את הקניות גם באונליין – המציאו את ה"סייבר מאנדי", שמתקיים ביום שני הצמוד לו. זהו למעשה יום הקניות שסוגר את מבצעי נובמבר. במציאות של היום, שני הימים מתערבבים זה בזה, ופועלים פיזית ובאונליין כאחד לאורך כל סוף השבוע. "הסייבר מאנדי הוא שכפול של הבלאק פריידי, אחד לאחד. לרוב הסייבר מאנדי הוא ההזדמנות האחרונה עבור אתרים בינלאומיים, לתפוס לקוחות. לכן, הם שופכים את כל ההנחות שנשארו להם, כדי לקחת יותר כסף לקופה. הסיכון בלחכות לתאריך הזה כדי לקנות, מבחינת הצרכנים, הוא שהמלאים אולי יגמרו".

בקפיצה לחגים בישראל

חנוכה והמבצעים המוכרים בכל שנה לקראת החג, כבר בפתח. בראי המלחמה, קשה עדיין להעריך אילו סוגים של מבצעים נראה – אם בכלל. אך האם לאורך התקופה הזו יהיו מבצעים בקניונים? "אני מניח שיהיה מאמץ מטעם קמעונאים וקמעונאי נדל"ן, לנסות לעודד את החזרה למרכזי הקניות, למרות החששות. האם הצרכן יגיע? כנראה שכן, השאלה היא כמה".

משופינג il נמסר בתגובה: "השנה, יותר מתמיד, חשוב לתמוך בכלכלה המקומית ובעסקים ישראליים. לכן, החלטנו בשל המצב, לעדכן את המתכונת של ShoppingIL by Google. מאירוע מכירות מקוונות המציע 48 שעות של הטבות ומבצעים מיוחדים באתרים ישראליים, יצרנו אירוע שאינו תחום בזמן - ומאפשר לכל עסק מקוון שרוצה להירשם ל-ShoppingIL לקבל ערכת מדיה ייעודית להטמעה באתר. בכך, נוכל לעזור לצרכנים שרוצים לחזק את הכלכלה כעת. כל עסק יהיה רשאי לפרסם הנחות לפי יכולתו בעת הזו, וכמובן להציע מבצעים והטבות משתנים לאורך התקופה".

ימי הקניות והמבצעים – הרשימה המלאה:

יום הרווקים הסיני: 11 בנובמבר

שופינג IL מטעם גוגל: צפוי להתחיל ב-8 בנובמבר, ולהימשך לתקופה בלתי מוגדרת

הבלאק פריידי: 24 בנובמבר

הסייבר מאנדי: 27 בנובמבר

מבצעי חנוכה: החלו בימים אלה