משרד האוצר פרסם לאחרונה את רשימת המיקומים שבהם יוצבו שערי התשלום בכניסה למוקדי הגודש בגוש דן, החל מ-2025.

מה זה אגרת גודש? 

כמעט כל מי שייסע לגוש דן וייצא ממנו ברכב פרטי בשעות העומס יצטרך לשלם על כך, והסכום יוכל להגיע עד 37.5 שקלים ביום. למרות שהתשלום ייכנס לתוקף עוד 3 שנים (לפחות) יש כבר מתנגדים, ביניהם תושבי העיר ששכונותיהם נחצות על ידי שערי האגרה. המפה האינטרקטיבית של N12 תאפשר לכם לבדוק בדיוק על אילו נסיעות תצטרכו לשלם, וכמה?

כמה תעלה נסיעה בגוש דן? 

אגרת הגודש נועדה להפחית את העומס במרכז המטרופולין, והיא מייצרת שלוש טבעות, שחציית כל אחת מהן עולה בין 2.5 ל-10 שקלים. נדגיש, נסיעה של עד חצי שעה בתוך טבעת - פטורה מתשלום. בימי א'-ה' בשעות הבוקר, מ-6:30 עד 10:00, יצטרכו הנכנסים בשערי הטבעת החיצונית לשלם 5 שקלים. זה לדוגמה מקנה את הכניסה לערים ראשון לציון ופתח תקווה, ולנמל התעופה בן גוריון. הנכנסים לטבעת האמצעית ייפרדו מ-10 שקלים נוספים, שיאפשרו להם להיכנס לחולון, רמת גן, בני ברק, ושכונות דרום-מזרח וצפון תל אביב. כניסה למרכז העיר תל אביב תעלה 10 שקלים נוספים - 25 שקלים בסך הכל למגיעים ממחוץ למטרופולין.

בשעות העומס של אחר הצוהריים והערב, מ-15:00 עד 19:00, התשלום יהיה דו כיווני - גם למי שנוסעים לכיוון מוקד הגודש, וגם למי שנוסעים מהמוקד לטבעות החיצוניות ומעבר להן. נסיעה מהמוקד דרך הטבעת הפנימית לצפון תל אביב או רמת גן תעלה 5 שקלים, נסיעה לפתח תקווה או ראשון לציון תעלה 5 שקלים נוספים, ונסיעה מחוץ למטרופולין תעלה עוד 2.5 שקלים. כאן מגיעה "הנחה" - התעריף היומי לרכב פרטי לא יעלה על 37.5 שקלים. 

כך לדוגמא מי שנוסע מירושלים לתל אביב בשעות העומס (נכנס לתל אביב בבוקר ויוצא אחר הצהריים) יצטרך לשלם את התעריף המלא - 37.5 שקלים. תושב תל אביב שעובד ברמת החייל וירצה להגיע ברכב פרטי ישלם חמישה שקלים בלבד (בחזרה אחה"צ). תושב רמת אביב או יפו שיצטרך להגיע ליום טיפול באיכילוב או לסידורים בעירייה ברכב פרטי - ישלם עד 15 שקלים. ולא רק הנוסעים לתל אביב ישלמו: אדם שגר בחולון ועובד בראשון לציון, ייסע נגד כיוון הגודש בבוקר, אבל בדרך חזרה יצטרך לשלם 5 שקלים ביום, הוצאה חודשית של 100 שקלים. אדם שגר בכפר סבא ועובד בפתח תקווה, ישלם 7.5 שקלים ליום עבודה, 150 שקלים בחודש.

רכבים דו גלגליים, אוטובוסים, רכבי חירום, בעלי תו נכה, מוניות נגישות, רכבי גרר ומוניות שירות יהיו פטורים מתשלום. מוניות "ספיישל" ישלמו רק מחצית מסכום המס, שיגולגל על הנוסע, אך לא תחול עליהן ההנחה היומית. בנוסף מנגנון האגרה יהיה "מנגנון לומד". סכומי אגרת הגודש ישתנו בהתאם להצלחת המיזם: אם מהירות הנסיעה הממוצעת בתוך מוקדי הגודש תהיה איטית יותר, המס יעלה בעד 15%. אם מהירות הנסיעה תהיה גבוהה יותר, כלומר המיזם יצליח, שיעור המס יופחת בעד 15%.

מפת אגרות הגודש המעודכנת של N12

חולדאי הבטיח להיאבק באגרת הגודש - אבל הסיכויים לשינוי נמוכים

למרות שיש עוד זמן רב, לא יהיה קל לשנות את גבולות טבעות הגודש. השערים שפורסמו להערות הציבור יכולים לזוז במעט, ורק במסגרת הגבולות שנקבעו מראש. על כן, שכונות שנחצו לשניים על ידי טבעת, או נשארו לחלוטין מחוץ לטבעת הפנימית, כנראה יישארו בבעיה. ברשומה בפייסבוק, הבטיח חולדאי לתל אביבים שיאבק בגזירה: "תושבי תל אביב יפו לא צריכים לשלם בנסיעה בתוך העיר שלהם, אומר זאת בקול רם וברור מול בכירי משרד התחבורה ובוועדות הכנסת".

לפי בדיקת N12, שינוי מיקומי השערים או גובה המס לא אפשרי ללא חקיקה. שר האוצר יוכל לשנות את הגבולות במעט, וגם זה - רק באישור ועדת הכספים של הכנסת. אם חולדאי ירצה שהתל אביבים ישלמו פחות על נסיעה בעירם, הוא יצטרך לסבסד זאת מכיס העירייה, או לנסות להעביר חוק בנושא, מה שעלול להיות קשה בהרכב הכנסת ה-25. 

עם זאת בחוק ניתנה האפשרות לשר האוצר לדחות את יישום המיזם בשנה, מ-2025 ל-2026, ובהחלט יכול להיות שהממשלה תבחר להשתמש באפשרות הזו. מעטים הפוליטיקאים שירצו להיות חתומים על מיסוי חריף כל כך, גם אם הוא לטובת התושבים בטווח הארוך. 

רון חולדאי (צילום: מרים אלסטר, פלאש/90 )
הבטיח להיאבק לטובת תושבי תל אביב. חולדאי, ארכיון | צילום: מרים אלסטר, פלאש/90

מיכאל, תושב שכונת נווה עופר, מספר ל-N12 כי הרובע שלו ממש נחלק לשניים - קופת החולים ובית הספר מעבר לטבעת התשלום, ביתו - מהעבר השני. "החלקים היותר עשירים של הרובע - צפון יפו, פלורנטין, נגה - הם בתוך המעגל הפנימי, לא צריכים לשלם. השכונות היותר חלשות, הן דווקא אלה שמשלמות", מספר מיכאל. "תושב שגר מאתיים מטר ממני יכול לעשות כמה סיבובים שהוא רוצה במרכז העיר, אני אצטרך לשלם כדי להוריד את הילדה בגן".

התשלום הוא לא באג, הוא פיצ'ר

חשוב לזכור שהתשלום על נסיעה בגוש דן ברכב פרטי בשעות העומס אינה תופעת לוואי ביוזמת אגרות הגודש, אלא התכלית של המיזם. על מנת להפחית את עומסי התנועה במרכז הארץ, אגרות הגודש שואפות לצמצם את תנועת כלי הרכב הפרטיים ובכך לאפשר תנועה זורמת של תחבורה ציבורית. לא בטוח שתושבי תל אביב, שברשותם מערכת תחבורה ציבורית ותחבורה שיתופית ענפה, צריכים להוציא אוטו לכל משימה שיש להם בתוך העיר. 

אגרת גודש בעולם

גם בערים המרכזיות בעולם מתקדמים לכיוון של אגרות גודש. בלונדון משלמים בכניסה לעיר אגרה קבועה בסך 15 פאונד (61 שקלים), שנגבית על כל כניסה לאזור העומס בין השעות 18:00-07:00 בימי עסקים. בניגוד לישראל, נקבעו הנחות למשלמים במנוי חודשי או שנתי. הנחה של מאה אחוז הוענקה לרכבים הצורכים דלקים חלופיים. גם במילאנו הגבייה היא לאורך רוב היום, 18:00-07:30 ועבור רכבים שרמת הזיהום שלהם חוצה רף מסוים, נאסרה הכניסה לאזור הגבייה לחלוטין.