אחד המוצרים האהובים ביותר על ישראלים מתייקר, ולא נראה שיהיה איך לברוח מזה: אחרי שאסם הודיעו על התייקרות הפסטות שלהם, היום (רביעי) נודע לנו שגם המתחרים, שסטוביץ' שאחראים על ייבוא מותג הפסטות ברילה, יעלו את מחירי המוצרים שלהם ביותר מ-10%.

אסם, ששולטת בתחום הפסטות בישראל, הודיעה לפני שבועיים שהיא מייקרת את הפסטות ב-6%. מיד לאחר מכן גם שסטוביץ', המתחרים העיקריים בתור המייבאים של פסטה ברילה הפופולרית, שנחשבת איכותית יותר, החלו להתכונן להודעה על עליית מחירים. היום אנחנו יודעים להגיד שמדובר בעלייה משמעותית יותר: מדובר בהתייקרות של בין 9% ל-15% עם עלייה ממוצעת של 12%, בהתאם לסוג הפסטה.

המשמעות של עלייה כזו היא שאם בעבר יכולנו לרכוש 2 חבילות פסטה ב-12 שקלים, לאחר ההתייקרות 2 חבילות יעלו 14 שקלים. במקום 3 פסטות ב-18 שקלים, נשלם 21 שקלים. מכיוון שישראלים רוכשים מספר חבילות פסטה בכל קנייה, ההתייקרות הזו תשפיע על מחיר הסל המשפחתי.

כל ההתייקרויות יכנסו לתוקף ב-1 בפברואר. גם שסטוביץ' וגם אסם כבר ביקשו מרשתות השיווק להעלות את המחיר ולטענתם זה קורה בגלל התייקרות חומרי גלם כמו קמח ושמן, כמו גם הפקק בנמלים שמשפיע על מחיר המכולות והייבוא לארץ. ההתייקרות הזו מצטרפת לגל שלם של עליית מחירים במוצרי מזון וטואלטיקה.

פסטה זה אחד המוצרים שהישראלים הכי אוהבים, בבדיקות שנערכו בעבר ראו שאין כמעט ישראלי שלא שם פסטה בתוך עגלת הסופר שלו ולפחות 90% מהישראלים קונים פסטה, זולה או יקרה, באופן קבוע. בשנים האחרונות הגיעו לארץ מותגי פסטה רבים מחו"ל והפכו את השוק הזה לרחב מאוד, עם מוצרי "יוקרה" וסוגים מיוחדים של פסטות כמו פסטה צבעונית, פסטה בלי גלוטן, פסטות בטעמים ועוד.

ביום שישי האחרון פורסם מדד המחירים לצרכן ובו נרשמה עליית מחירים של 2.8% ב-12 חודשים, קצב עליית המחירים הגבוה ביותר מאז 2009. בין השאר נרשמה עליית מחירים בולטת, של 0.5% בסעיף המזון במדד. בעוד קיים חשש שעליות המחירים יתגברו בשנה הקרובה, ישנה תקווה מסוימת שמשבר האספקה העולמי ייפתר ושהשקל החזק יצליח להגן על הישראלים מפני ההתייקרויות בעולם.