יום האהבה 2024 שחל אתמול מספק נתונים מעניינים באשר להעדפותיו של הצרכן הישראלי. כשברקע השפעות שלא ניתן להתעלם מהן כמו המלחמה, היה אפשר לחשוב שאווירת החגיגות תצטנן מעט, אלא שלא כך המצב.

על פי נתוני ישראכרט לוולנטיינס דיי 2024, נרשמה עלייה של 5.1% בסך המחזור לעומת השנה שעברה, עם גידול של 6.6% בכמות העסקאות – כשהעסקה הממוצעת הייתה בשווי 222 שקל (בשנה שעברה, היא עמדה על 225). בהסתכלות על ענפי צריכה בלבד (ללא שירותי ממשלה, תקשורת, ביטוח, דלק, רכב וציוד למשרד), נרשמה אף עלייה גבוהה יותר של 11.9% במחזור, ו-6.5% בכמות עסקאות. זאת, לצד עלייה של 5% בעסקה ממוצעת (מ-178 שקל ב-2023 ל-187 השנה).

אז על מה בחרו ישראלים לבזבז את מיטב כספם השנה לרגל יום האהבה? לפי הנתונים, ניכר שהשנה בעיקר באווירה יותר ביתית; גידול של 40% במחזור תת-ענף יינות, העסקה הממוצעת עלתה מ-184 ל-225 שקל, גידול של 17.2% במחזור מעדניות ובתי מאפה - ובאופן כללי גידול של 25.1% בענף המזון.

מי שבכל זאת החליט לצאת מהבית השנה עשה זאת במועדונים ובפאבים. נתוני ישראכרט מצביעים על גידול של 16.6% במחזור תת-ענף מועדונים ופאבים, וכן על גידול מזערי של 0.2% במסעדות ובתי קפה. אלא שבכל הקשור לתרבות, בילוי, פנאי ובידור, נרשמה ירידה - של 1.2% בענף: בתי קולנוע (-12.1%), תיאטרון תרבות ופנאי (-3.7%).

מבצעים 110523 - קניון עופר רחובות (צילום: שי ווליץ)
צילום: שי ווליץ

אלא שמעבר לבילוי יוקרתי-תרבותי יותר או פחות, כשזה מגיע למתנות נראה שיש הסכמות רחבות יותר. אז מה קנינו לבני הזוג במתנה?

  • פרחים: גידול במחזור של 16.2% וגידול של 9.7% בכמות העסקאות של פרחים ועציצים.
  • הלבשה תחתונה: גידול של 6.6% במחזור וירידה של -5.3% בכמות העסקאות, לצד עלייה של 12.5% בעסקה הממוצעת. כלומר ביצענו פחות עסקאות אבל שילמנו יותר על כל אחת.
  • הלבשת נשים: עלייה של 8.1% במחזור אך ירידה של 2.8% בכמות העסקאות. באופן כללי, ענף ההלבשה וההנעלה עם עלייה של 1.9% במחזור, שנובעת מעליית העסקה הממוצעת, ועם ירידה של -6.4% בכמות העסקאות (העסקה הממוצעת עלתה ב-8.8%. מ-217 ל-236 שקל).

מה רכשנו פחות השנה? תיקים ונעליים, עם ירידה של 18.5% במחזור על פי הנתונים. קנינו יותר תכשיטים ושעונים - עלייה של 18.8% במחזור ו-10.1% בכמות העסקאות. בכל הנוגע לימי פינוק בספא, יש עלייה מינורית של 0.3% במחזור אך ירידה חדה של -18.1% בכמות העסקאות. זאת, בעת שהיה מי שבחר להעניק לעצמו ולבן זוגו טיפולי טיפוח, עם עלייה של 11.5% במחזור ו-5.9% בכמות העסקאות, בתת ענף מכוני יופי וקוסמטיקה. בנוסף, קיימת עלייה כללית של 6.6% במחזור ו-5.9% בכמות העסקאות, בענף פארמה ובתי מרקחת.

לקוחות אמריקן אקספרס, מנגד, העדיפו לצאת לבלות ביום האהבה, הוציאו יותר במסעדות ובתי קפה עם עלייה של 6.2% במחזור מסעדות ובתי קפה, וגידול של 3% במחזור בברים. אולם גם הם הוציאו יותר בוולנטיינס השנה לעומת שנה שעברה, עם עלייה של 5.1% בסך המחזור, וגידול של 3.3% בכמות העסקאות (העסקה הממוצעת של לקוחות אמריקן אקספרס כפי 2.2 מעסקה ממוצעת עבור כלל השוק). והם גם קנו יותר יין השנה, גידול של 85.6% במחזור ו14.7% בכמות עסקאות, עם גידול של 61.8% בעסקה ממוצעת.

עמית שגיא, סמנכ"ל שיווק, דיגיטל ודאטה בישראכרט: "למרות המצב, וולנטיינס דיי היה יום של הוצאות גבוהות ובסה"כ קנו השנה יותר מאשר בשנה שעברה. כן ניכרת ירידה בענף תרבות ובילוי ונראה שהחוגגים העדיפו להישאר בבית ופחות במסעדות, בתיאטרון ובבתי הקולנוע, בחסות האווירה הכללית. בגזרת המתנות, כמדי שנה, המתנות הקלאסיות, כמו פרחים, בשמים והלבשה תחתונה שמרו על רמות ביקוש גבוהות ונהנו אף מעליה ביחס לשנה שעברה".

מני כהן, מנכ"ל אמריקן אקספרס: "הנתונים מראים שלקוחות אמריקן אקספרס הוציאו בעיקר על מוצרים שמוגדרים כפרימיום ונהנים מצמיחה כל שנה, ביניהם יינות ואלכוהול, פרחים ותכשיטים וכי העסקה הממוצעת עלתה משמעותית השנה. הנתונים הראו גם שמגזר הפרימיום כן יצא לבלות במסעדות ובתי קפה".