על רקע החששות מפגיעה באספקת החשמל הסדירה במקרה של הסלמה ביטחונית, ממשלת ישראל צפויה להצביע ביום ראשון על הקמת שתי תחנות הכוח החדשות במרכז הארץ. אלא שגורמים בתחום התכנון טוענים כי שרי הממשלה נוטים לדחות את אישור התחנות החדשות - בניגוד להמלצת הגורמים המקצועיים.

עוד בנושא ב-N12:

חשש: הפסקות חשמל בנות שעות ארוכות בגוש דן
הסיבה שמירי רגב מתנגדת לתחנת הכוח במזרח השרון
ראש עיריית חיפה: להיערך למלחמה ולהיעדר חשמל

לטענת הגורמים, בראש ההתנגדות לקידום התוכניות עומדים שר האנרגיה עצמו אלי כהן וכן שרת התחבורה מירי רגב. פנייה ללשכות השרים בבקשה לקבל את עמדותיהם לקראת הישיבה טרם נענו.

הגורמים המקצועיים טוענים ששתי תחנות הכוח - תחנת ריינדיר בצומת אייל במזרח כפר סבא והרחבת התחנה של OPC בחדרה - נדרשות לסיפוק צורכי החשמל העתידיים של אוכלוסיית מרכז הארץ. בסביבת מנהל התכנון אומרים כי כדי לענות על צורכי משק החשמל החל מ-2030 יש להוציא את התכנון לפועל בהקדם, לאחר שהממשלה כבר איבדה זמן בקבלת החלטות.

בתחום התכנון אומרים כי ערב הדיון בממשלה ביום ראשון הקרוב העלתה שרת התחבורה רגב טענות לפיהן תחנת הכוח בצומת אייל תפגע באפשרות לחבר בעתיד את כביש 6 ליישובי יהודה ושומרון. מדובר בטענה שמשרדה כבר העלה בעבר, ואף צוינה כסיבת ההתנגדות המרכזית במכתב ששלח לוועדה לתשתיות לאומיות (הוות"ל) מנכ"ל משרד התחבורה משה בן זקן בחודש שעבר: "הטיעונים המרכזיים להתנגדות המשרד כפי שהוצגו, הינם בהתבסס על כך כי תחנת הכוח המזרחית ריינדיר, תפגע באפשרות ההרחבה והשדרוג של כבישי הרוחב לחיבור יהודה ושומרון", נכתב.

מירי רגב ומשה בן זקן באירוע הליכודיאדה באילת (צילום: י. צילומים, חדשות)
מירי רגב ומנכ"ל משרדה משה בן זקן | צילום: י. צילומים, חדשות

אלא שבחינה מקצועית שנערכה במשרד התחבורה בסיוע חברות נציבי ישראל וחוצה ישראל ושנשלחה השבוע לגורמי המקצוע בו שוללת טענה זו. מסמך שעליו חתום שי קדם, מנהל אגף בכיר תכנון תחבורתי במשרד התחבורה, סוקר את מסקנות הבדיקות ומציין כי "מימוש תת"ל 91 (התוכנית העוסקת בתחנת הכוח ריינדיר - ל"ב) בתצורתה העדכנית לא פוגע בישימות עתידית של מחלף 55/6 ולא פוגע בהרחבת מערך הדרכים באזור". המסמך נשלח לראש מנהל תכנון ופיתוח תשתיות במשרד התחבורה אבנר פלור.

סיבוב שני לתוכניות שכבר נדחו

זו אינה הפעם הראשונה שהממשלה תדון באישור תחנות הכוח החדשות במרכז הארץ. לפני כחודש נדרשה הוות"ל לאשר מחדש את הגשת התוכניות, לאחר שהדיון הקודם שקיימה הממשלה בנושא במאי אשתקד הסתיים בדחייה בהובלת שר האנרגיה דאז ישראל כ"ץ. כ"ץ טען אז כי מבחינת משק החשמל איך צורך להקים ארבע תחנות כוח אך יש הכרח להקים באופן מיידי שתי תחנות.

למרות העמדה של כ"ץ, בתחילת נובמבר האחרון פנה מנכ"ל משרד האנרגיה יעקב בליטשטיין למנהל התכנון, וביקש לקדם תוכניות סטטוטוריות חדשות להקמת עוד תחנות כוח לייצור חשמל. בגורמי התכנון ובחברת נגה האחרית על ניהול ותכנון משק החשמל הפנו אותו אל התוכניות הקיימות לתחנות הכוח ריינדיר ו-OPC חדרה.

ישראל כ"ץ (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
שר האנרגיה הקודם ישראל כ"ץ. הוביל לדחייה הקודמת של התחנות | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

כ"ץ אמנם הוחלף מאז בידי השר אלי כהן אך נראה כי ההתנגדות הפוליטית לקידום התחנות החדשות נותרה בעינה. זאת אף ששורה של גורמי מקצוע, בהם רשות החשמל, מנהל תכנון, משרד האוצר וחברת נגה, טוענים שיש לאשר את הקמת תחנות הכוח.

גורמי התכנון אף טוענים כי ללא קידום התחנות החדשות תישאר חברת החשמל עם יצרן חשמל בודד במרכז הארץ - תחנת הכוח קסם - שתוכל לדרוש מחירים גבוהים שיגולגלו לבסוף לצרכן הפרטי.