לוחמי מילואים רבים שיצאו להגן על המדינה מאז 7 באוקטובר השאירו מאחור את הבית, את המשפחה ואת העסק. אלה שחזרו לשגרה מספרים על המחיר האישי הכבד ששילמו, אך עבור חלקם - המחיר התברר ככבד מדי. בשבוע שעבר פרסמנו את סיפורו של רס"ן (במיל') רון יעקובי, שגילה אחרי 5 חודשי לחימה שהוגשה נגדו תביעה ייצוגית על סך מיליוני שקלים. היום (שבת) נודע ל-N12 כי בעקבות הלחץ הגדול ופגישה טעונה עם התובע, הוא התמוטט ופונה לקבלת טיפול רפואי בבית החולים.

יעקובי, נשוי ואב לשלושה ילדים, הוא בעלים של חנות רהיטים בשם "רהיטי לאונרדו". מאז 7 באוקטובר הוא התייצב לשירות מילואים כלוחם בגדס"ר 6646 של חטיבת הצנחנים, והשאיר מאחור את הבית ואת העסק. כאשר שב לביתו, יעקובי נדהם לגלות שהוגשה נגדו תביעה ייצוגית על סך מיליונים. הסיבה: באתר האינטרנט של החנות התפרסם מבצע על מכירת כיסא במשך יותר מ-35 ימים - בניגוד לחוק הגנת הצרכן. במקום 480 שקלים, הכיסא הוצע לרכישה במבצע ב-320 שקלים. 

הסיבה לתביעה

התובע, שרכש 4 כיסאות במחיר המוזל, טוען שיעקובי הפר הסכם בכך שהציע ללקוחות שלו הנחות במשך שנים. לטענתו, מדובר בהנחות פיקטיביות שנועדו לכאורה לכסות על המחירים המנופחים הרגילים. לפיכך, לטענת התובע, הלקוח לא משלם מחיר מופחת ובכך נגרמת עוגמת נפש.

יעקובי ההמום סיפר ל-N12: "אני מרגיש נבגד. בזמן שאני במילואים ומשלם מחירים כבדים בבית, בעסק ובחיים האישיים שלי - יש מי שמחליט להגיש נגדי תביעה". עוד הדגיש כי "כל מי שרכש את הכיסא שילם מחיר מבצע, אף אחד לא נפגע. תובעים אותי רק בגלל שלא הסרתי את המחיר המקורי, וכי המבצע נמשך יותר מ-35 יום". יעקובי טען שלא קיבל מכתב התראה לפני תביעה, אלא גילה על כך בשיחת טלפון שקיבל מהבנק.

רון יעקבי ומשפחתו (צילום: לאוניד טקאץ)
רון יעקבי ומשפחתו | צילום: לאוניד טקאץ

לאחר קבלת התביעה, יעקובי שוחח בטלפון עם התובע. "דיברתי עם התובע ואמרתי לו שאני בן אדם כמוהו", סיפר. "הסברתי שאני שוכר דירה ומחכה לדירה שרכשתי במחיר למשתכן. שאין לי מיליונים בבנק ושזה עסק קטן ולא רשת גדולה". הוא הדגיש בפניו שאם אכן יגיש נגדו תביעה, הוא יצטרך לסגור את העסק".

"הייתי בטוח שאני מת, איבדתי שליטה על הידיים והרגליים"

רס"ן (במיל') רון יעקובי

ביום חמישי האחרון, לאחר פרסום הכתבה, החליטו השניים להיפגש. לאחר הפגישה המתוחה, החל יעקובי להרגיש שהוא לא מצליח להזיז את הגוף. "הייתי בטוח שאני מת", שחזר. "עצרתי באמצע כביש 6 באחת וחצי בלילה, הרגשתי נמלולים בכל הגוף ואיבדתי שליטה על הידיים והרגליים. הרגשתי לחץ בחזה ולא הצלחתי להעביר את הרכב לפרקינג".

בעודו חש ברע, יעקובי הצליח להתקשר למד"א ופונה לבית החולים בילינסון. "עברתי התמוטטות אחרי פגישה מאוד קשה איתו", סיפר יעקובי ל-N12, "הרגשתי את המועקה תקועה בפנים מאז שחזרתי מעזה. התובע שלי פשוט גרם לזה להתפרץ".

רון יעקבי (צילום: תומר בן אבי)
רון יעקבי | צילום: תומר בן אבי

עם פרסום הכתבה הראשונה בנושא, טען התובע כי "רון יעקובי עושה שימוש ציני באסון 7 באוקטובר ומנסה לקשור בין גיוסו למילואים לבין הטעיית הלקוחות, זאת כאשר בין הדברים אין שום קשר". עוד טען כי "ההתנהלות הפסולה שלו כלפי ציבור הצרכנים לא החלה ב-7 באוקטובר וגם לא במועד גיוסו למילואים, אלא שנים רבות קודם לכן. כעת, משהגלה האופן הפסול שבו נהג, הוא מנסה להתחמק מלתת את הדין על התנהלותו, בהפעלת לחץ פסול, איומים בהפגנות באמצעות אביר קארה ותוך קשירת קשר בין היותו חייל מילואים, שכולנו מעריכים ומוקירים, לבין התנהלותו כעסק אשר הפר את החוק באופן שיטתי לאורך שנים".

כוחות צה"ל חיסלו הלילה את מפקד תשתית הטרור של חמאס (צילום: דובר צה"ל)
לוחמי צה"ל במילואים (למצולמים אין קשר לתוכן הידיעה) | צילום: דובר צה"ל

"רון שכח לציין שמדובר ברשת רהיטים גדולה, בפריסה ארצית, עם אתר אינטרנט פעיל", הדגיש. "הוא הכי רחוק שיש מ'עסק קטן'. לא מדובר ב'מבצע' שנמשך יותר 35 ימים בשל תקופת המלחמה, אלא במבצע מתמשך שנים על גבי שנים, עד עצם היום הזה. רון בעצמו לא יודע לספר מתי נמכרו הכיסאות במחיר המקורי, אם בכלל. עובדתית, בתי המשפט באים חשבון עם העסקים האלה. ראוי להמתין לפסק הדין בסופו של דבר ולהיווכח האם האדון הנכבד נהג כשורה כלפי ציבור הצרכנים אצלו, או שמא לא".