המקובל הצפתי המפורסם, הרב שלמה אלקבץ, הינו האחראי לשילובו של המשפט: "סוף מעשה במחשבה תחילה", במסגרת פיוט השבת המוכר "לכה דודי". כוונתו של אלקבץ הייתה להסביר את חשיבותה של השבת, שאמנם אחרונה בסדר ימי הבריאה, אך למעשה הינה בדרגה בכירה יותר מבין ימות השבוע. במדרש, משול הדבר גם למלך שארגן חופת חתונה מפוארת לבנו, אך בתום ההכנות, שם לב שאין כלה לבן. כמעט 500 שנים חלפו מאז שנכתב המדרש החסידי בצפת אך נראה שעיקריו לא הופנמו בימינו אלה.

לאחרונה התבשרנו על שני מיזמי השכרת קורקינטים חשמליים שיחלו לפעול בעיר תל אביב. בבחינת "תל אביב תחילה" ובהמשך תתרחב הפעילות לכל רחבי הארץ. מבט בנתונים שהתפרסמו לאחרונה מבהיר היטב את גודל הבעיה.

נתונים מדאיגים

מנתוני מכון גרטנר שאספו פרופ' קובי פלג וד"ר מאיה סימן-טוב, עולה כי ברבעון הראשון של השנה נרשם זינוק של 36 אחוזים במספר הפצועים שאושפזו בבתי חולים לאחר שנפגעו בתאונות אופניים וקורקינטים חשמליים. נתונים אלו מצטרפים למחקר קודם של המכון שגילה כי 2,049 רוכבי אופניים אושפזו בין השנים 2015-2010 בעקבות תאונות דרכים, מהם 13 מתו בבית החולים - כולם לא חבשו קסדה. רק אחד מהם מת שלא עקב פגיעת ראש. מבין כלל המאושפזים רק 368 חבשו קסדות.

לנתונים אלו מצטרף סקר עדכני שנערך בקרב בני נוער, במימון משרד המדע, הקובע כי 62 אחוזים מבני הנוער הרוכבים על אופניים חשמליים היו במצב של "כמעט תאונה". נתוני הסקר מראים עוד כי 11 אחוזים מהרוכבים שנצפו היו מתחת לגיל 16 ו-37 אחוזים מבני הנוער הצהירו שאינם יודעים מה המהירות המותרת ו- 73 אחוזים הצהירו שאינם חובשים קסדה.

מנתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים עולה כי בשנת 2017  נהרגו בכבישים שבעה רוכבי אופניים חשמליים, וב-2018, עד חודש יולי נהרגו כבר 11 רוכבים, שלושה מתוכם בני נוער. 88 בני נוער אושפזו בבתי החולים לאחר תאונת רכיבה, שבעה מתוכן באופן קשה.

איך יתכן שלמרות העלייה במספר הסקרים, הבדיקות והמחקרים וכמובן גם במספר הנפגעים המדינה לא עושה דבר? ההפך, אם עד כה, היה את חסם המחיר (הלא גבוה אמנם) של כלי הרכב, הרי שמיזמי ההשכרה החדשים הופכים את הסכנה לגדולה יותר ולמעשה מפקירה את הרוכבים והולכי הרגל.

ביטוח חובה

באוגוסט 2017, בדיוק לפני שנה קבע בית משפט השלום בכפר סבא, בפסיקה תקדימית כי אופניים חשמליים הם רכב ממונע וכי "התאונות הנגרמות כתוצאה משימוש באופניים חשמליים, זהות לתאונות בהן מעורבים אופנועים". 

אחרי נתונים כל כך מדאיגים ופסיקה משפטית כה נחרצת אין מנוס מעצירת המיזמים הללו כמו גם אלו העתידים לצוץ בהמשך עד אשר יימצא פתרון לסוגיית הביטוח של כלי הרכב החשמליים, כמו גם לסוגיות ההסדרה והאכיפה. חשוב לציין כי ללא ביטוח הולם הנטל הנזיקי של תאונות כלי הרכב החשמליים, הופך לנחלתם של הפוגעים והנפגעים בלבד ובעלות המוערכת במיליוני שקלים לשנה.

זאת ועוד, העדר ביטוח הוא אחת הסיבות לכך שכאשר בני נוער פוגעים בהולך רגל, הם ממהרים לברוח מהמקום. במקרים שהם כן מגלים אחריות ונשארים, עלות הפגיעה הינה באחריות ההורים.

לסיום, בשונה מהמשל של הרב אלקבץ, אם המדינה לא תכיל  ביטוח חובה על כל כלי הרכב החשמליים  ותדאג לפוליסות מיוחדות בדומה לאלו של כלי הרכב הדו גלגליים עם מנועי בנזין -  לא רק שנראה כי ללמדנו דבר מהמקורות, אלא שבפועל וביודעין המדינה מסירה אחריות מאזרחיה.  

עורך הדין עמיקם חרל"פ הוא מומחה לדיני נזיקין, ביטוח ורשלנות רפואית