"לחשוב חיובי" זו קלישאה מאוד שחוקה. עצת הקואצי'נג הפופולארית הזו נשמעת תחת כל עץ רענן בתקופה האחרונה. לא שיש פסול בלחשוב חיובי, אבל לפעמים לא כל כך ברור מה הכוונה האמיתית מאחור המשפט הזה. ובכן, אחת הכוונות היותר משמעותיות היא, שזה שווה לכם כסף.

איך? כמה? למה? נתחיל מלומר שלחשוב חיובי פירושו לא לחשוב שלילי. קצת בדומה לטקטיקת "ההתקפה היא ההגנה הכי טובה", כשאתם מאמצים את העצה הזו אתם לא עסוקים בלהיות בדיכאון או להתעצבן על דברים לא עקרוניים. כי אחר הכל מי, חוץ ממשוררים וזמרי דכאון, רוצה להיות בדיכאון?

עוד ב-mako כסף:

יש לכך כמובן גם השלכות בריאותיות, שמגובות במחקרים. מחקר בארה"ב גילה שלמחזיקים בהשקפות אופטימיות יש סיכוי מופחת לחלות במחלות לב, ולרוב תוחלת חיים גבוהה יותר מאלו המחזיקים בהשקפת עולם פסימית. באוניברסיטת ייל גילו שלחושבים באופן שלילי תגובה פחות יעילה לדלקות וגידולים סרטניים. ד"ר מרטין סליגמן, אחד מהאבות המייסדים של פסיכולוגיה חיובית, הראה שלחושבים חיובים יש גם יכולות אינטראקטיביות מפותחות יותר, חוג חברים רחב יותר ויכולת ללמוד מכישלונות.

כאן גם נכנס ההקשר הכלכלי. מחקר שעסק בהבדלים בין אופטימיים לפסימיים במכירות פוליסת ביטוח גילה שהאופטימיים מכרו 37 אחוז יותר פוליסות מעמיתיהם הפסימיים, ושלאחרונים סיכוי נמוך יותר לשרוד את 12 החודשים הראשונים של העבודה. אבל לא חייבים להסתכל רק על מחקרים. אם תבחנו את משנות חייהם של אנשי העסקים המצליחים ביותר בעולם, סביר להניח שתגלו כמה עקרונות חיוביים מאוד, ומעט או כלל לא רעיונות קודרים ופסימיים. כדי להוכיח לכם את זה, הנה כמה עצות ותובנות מהאנשים העשירים בעולם, שבנו את האימפריות שלהם באמצעות שתי ידיהם ושכלם החריף.

לוחם מארינס באימון טיפוס על הרים
עוד רגע ואתם בפסגה

דמיינו שאתם על סף הצלחה

אנדרו קרנגי, איש עסקים סקוטי אמריקאי שחתום על ריצופה של ארה"ב במסילות רכבת, היה נראה במבט ראשון איש קר ונוקשה. אך למעשה מתחת לזקן והחזות הקשוחה הסתתר אופטימיסט חסר תקנה. "דמיין את עצמך כאילו אתה לפני הצלחה מסחררת, חיים של תהילה מצפים לך. השג, השג, השג!". קרנגי, שבפרויקט המפורסם איגד את כל עשירי וחכמי התקופה כדי לכתוב את הספר "Think and grow rich", חיזק את האופטימיות שלו בעיקר בזכות המשאבים הפנימיים, ולא החיצוניים, שניתנו לו.

מארק צוקרברג (צילום: David Ramos, GettyImages IL)
מארק צוקרברג. לשבור ולהיכשל | צילום: David Ramos, GettyImages IL

המשיכו לנוע קדימה

מארק צוקרברג הגדיר בחוכמה ופשטות את התרבות החדשנית ומהירת התנועה באמצעות המשפט הכי מפורסם שלו, שהוא גם עצה לא לרעה לחיים: "היכשלו מהר ושברו דברים".

אופרה וינפרי (צילום: Frazer Harrison, GettyImages IL)
אופרה וינפרי. לא חוששת | צילום: Frazer Harrison, GettyImages IL

חשבו כמו מלכה 

או במילים של אופרה ווינפרי: "חשבו כמו מלכה, מלכה לא חוששת להיכשל. כישלון הוא עוד צעד בדרך לגדולה".

נורה (צילום: Evgeny Kuklev, Istock)
אחרי אלף ניסיונות, אדיסון הצליח | צילום: Evgeny Kuklev, Istock

כישלון הוא לא הסוף, הוא ההתחלה

עבור אנשי עסקים מצליחים, כישלון הוא לא הסוף, הוא רק אחת מתחנות הביניים בדרך להצלחה מקצועית וכלכלית.  הנרי פורד אמר: "כישלון הוא רק תחנת מנוחה, שלאחריה אפשר לנסות שוב עם קצת יותר חכמה". תומס אדיסון ניסח זאת קצת אחרת: "לא נכשלתי. פשוט מצאתי אלף דרכים שונות שלא עובדות".

הנוסעים נשארים בתחנה (צילום: חדשות 2)
עוד רגע מגיע עוד אוטובוס | צילום: חדשות 2

שפע של הזדמנויות נמצא מסביבך

אתם בוודאי מכירים את שלדון אדלסון, הבעלים המולטי מיליארדר של  "ישראל היום" שהחל את דרכו כמוכר עיתונים. "עבורי, עסקים והזדמנויות הם כמו אוטובוסים. אתה עומד בתחנה ומגיע אוטובוס. אתה לא אוהב את הדרך שהוא עושה? חכה בתחנה 10 דקות ויגיע עוד אחד. לא אהבת גם אותו? יגיע אחד אחר. ההזדמנויות, כמו האוטובוסים, לעולם לא מפסיקות להגיע".

הוריש הון. צ'רצ'יל (צילום: חדשות 2)
וינסטון צ'רצ'יל. לעולם לא נכנע | צילום: חדשות 2

מצא את האומץ להמשיך 

"ההצלחה היא לא סופית, הכישלון הוא לא פטאלי, זה האומץ להמשיך שעושה את ההבדל", אמר אחד, ווינסטון צ'רצ'יל.

הקמפיין של סטארבקס
אופס, הלכו 100 מיליון. הקמפיין של סטארבקס

עמוד מאחורי הטעויות שלך

כשהבעלים של רשת "סטארבקס", האוורד שולץ, גילה שאחת היוזמות שלו כשלה לחלוטין ועלתה לחברה 100 מיליון דולר, הוא הופיע בישיבת הנהלה ואמר: "טעות טקטית בלבד, הלאה".  בלי בכיה לדורות, בלי הלקאה עצמית. כל זה יכול להיות מתומצת במילה אחת פשוטה: "קדימה".

אין תמונה
סטיב ג'ובס. הנקודות מתחברות רק בסוף

סמוך על העבודה הקשה שלך

אופטימיות היא מעט כמו דת. לא בהכרח אמונה בעצמך אלא במשהו גדול ממך. סטיב ג'ובס ניסח זאת כך: "אתה לא יכול לחבר את הנקודות בזמן שאתה מסתכל קדימה. אתה יכול לעשות זאת רק כשאתה מסתכל אחורה. אז אתה חייב להאמין שהנקודות האלה מתישהו יתחברו מעצמן בעתיד שלך. אתה חייב להאמין במשהו – בך, בגורל, בקרמה. הגישה הזו מעולם לא אכזבה אותי".

סרגיי ברין במשקפיים החכמים של גוגל
ניסה להגשים גם את החלום הזה. סרגיי ברין עם המשקפיים החכמים של גוגל

עזור לאחרים

מיליארדרים מאמינים בהפיכת העולם למקום טוב יותר ורואים את הפעולות שלהם כתורמות לכך. או כמו שהמיליארדר פיטר דיאמנטיס ניסח זאת: "הדרך הכי טובה להפוך למיליארדר היא לעזור למיליארד איש". סרגיי ברין, המייסד השותף של גוגל, כשנשאל איך הוא מסביר את ההצלחה המסחררת שלו ושל החברה שבראשה הוא עומד, אמר: "אני רוצה לראות כל אחד ואחד מגשים את החלומות שלו, וזה מה שהארגון הזה עושה".

גוגל
אל תהיה רשע, אבל אל תשלם מסים בישראל

כשאתה בספק, אל תהיה רשע 

למעשה, הסיסמא המפורסמת של גוגל "אל תהיה רשע", צמחה מתוך כוונות אופטימיות מאוד: "ניסינו להגדיר במדויק מה הכוונה ב'להיות כוח חיובי' בעולם – תמיד לעשות את הדבר האתי, הנכון, הצודק. ונראה ש'אל תהיה רשע' זה הסיכום הטוב ביותר של זה", אומר ברין.

ריצה (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
לא להפסיק להתקדם | צילום: אימג'בנק / Thinkstock

נחישות כדרך חיים

קאזו אינאמורי, יזם יפני שייסד מספר חברות ששוות מיליארדי דולרים, טוען שבכל התחלה של פרויקט חדש אתה חייב להיות אופטימי. לאחר מכן, לאחר שלב התכנון, אתה חייב להפוך לפסימי כדי לזהות מכשולים שבדרך. לאחר שצלחת את השלב הזה, חזור לאופטימיות. בסופו של דבר, מיליארדרים מלמדים אותנו שאופטימיות זו לא רק השקפת חיים, זו גם אסטרטגיה. 

יודעים מה הסיפור הבא שלנו? כתבו אלינו money@mako.co.il