עסקים מושבתים מעל חודש, מפעלים ריקים, רחובות שוממים. הקרקע העסקית בימים אלה חרבה. אפשר בקלות לשקוע אל הכשלון והפחד אבל אולי אלה גם רגעים שדווקא המוח היזמי מתחיל לעבוד, לשפר ולהשתפר ואין זמן יותר נכון מזה ללמוד מנסיונם של אחרים. אלדד תמיר, הכריש המגניב מחבר הכרישים, כבר יודע את הסוד.

תמיר, שבשלושים השנים האחרונות הקים וניהל חברות וקרנות והוביל הנפקות ענק בבורסות בארץ ובעולם מכיר גם את הרגעים היותר אפלים של העסק והוא היה שם תמיד גם בצד השני של המנהרה.

"משברים עוברים חברים, וזה יעבור, מהר יותר ממה שכולנו חושבים. נלמד לחיות לא רע בכלל לצד הווירוס ולנצח באמצעות חיסון. אבל, על מנת להיות שם צריך לצאת חי מהמשבר, בדיוק כמו כל הישרדות אחרת בעולם".

לקראת פתיחת ההרשמה של העונה חדשה של "הכרישים" בקשת 12 הוא מגלה מה לדעתו כללי הזהב לשרידות ואפילו מציע סדנת קואוצ'ינג בה תוכלו ללמוד מפי המאסטר כיצד להתאים את העסק או ההשקעות שלכם למציאות כלכלית משתנה. בנתיים, הנה ארבע עצות זהב שיעזרו לכם לקפוץ את הכריש:

שרידות בכל תנאי

העבירו מיד את העסק למצב הישרדות, כמו במלחמה מול אויב שמגיע להשמידך. צמצמו את כל ההוצאות האפשריות שאינן נחוצות בטווח הקצר. הוציאו רק מה שחובה. צמצמו השקעות לאפס, בלי להתבייש. קחו הלוואות אם צריך, הילחמו עם הבנקים, עבדו קשה יותר, ימים ולילות. והכי חשוב, הניחו את ההנחות העסקיות הכי גרועות שנה קדימה. אל תשקעו במחשבות ש'יהיה טוב'. כסף שהלך לא יחזור. כסף שהצלחת לא להפסיד יציל אותך.

>> חושבים שיש לכם מיזם פורץ דרך? הירשמו לעונה החדשה של "הכרישים"

צרו סיירת מנצחת

זה הזמן לבחור את אלו שיהיו שם אתכם. אבל באמת. אלה שגם אם הם בחל"ת, הם באים לעזור. זכרו שזה הזמן למצוא את מי שילכו איתך עוד המון שנים, את אלה שתהיו גאה בהם גם שיעזבו, את אלה שתמיד יישארו חברים. יחד איתם בנו את תוכנית ההישרדות, היו כנים, ישירים, אמיצים ושקופים. אין דרך אחרת להוביל אנשים לקרב הזה.

זמן להתבוננות

כל עסק סובל עם הזמן מעבודה בהרגלים ישנים, מהעדר תעוזה וחשיבה סדרתית. כשהעסק שלכם נמצא במשבר, יש לכם הזדמנות להתבונן מהצד ולבחון מה עובד נכון ומה לא וגם לשנות אם יש צורך. הנטייה האנושית הבסיסית היא לעשות מחר את מה שעשיתם אתמול, להמעיט בשינויים כי הם מפחידים, אבל במשבר יש לנו את ההזדמנות ואת הצורך להשתנות. זה הזמן לעשות את ההחלטות העסקיות הקשות שתמיד פחדתם לעשות.

החזון הדיגיטלי הוא מעתה חזון חובה

נגיף הקורונה גרם לשינוי ענק ממדים ששמו "המהפכה הדיגיטלית". השינוי הזה דומה בממדים שלו למהפכה התעשייתית בה עברנו בפעם הראשונה להשתמש במכונות. עסק שלא יבין שהוא חייב לבחון את עצמו אל מול המהפכה הזו ימצא את עצמו נעלם בקרוב. כל העסקים באשר הם, בין אם מדובר בשירות לקוחות, מכירות או עסקי תיירות. בכל תחום זה קורה. אפשר להגיד שכל מי שכן יבין את השינוי ויתאים את עצמו, יוכל לייצר יתרון תחרותי משמעותי. למדו והתמקצעו בפלטפורמות הרלוונטיות לעסק שלכם, בלעדי זה אין היום לעסק זכות קיום.

>> "איך הקורונה שינתה את חיינו" - הרשמו לסדנת זום בת שני מפגשים עם אלדד תמיר ואל תשארו עם העסק שלכם מאחור. הרשמה דרך תרומה למיזם קולנוע צעיר באתר ג'אמפסטארטר