בשבוע הקרוב צפויה לצאת לדרך הרפורמה בטלפוניה הקווית, שעתידה להגביר את התחרות בתחום הטלפון הקווי, להביא להוזלת מחירים משמעותית בענף, ולא פחות חשוב מכך - לסלול את הדרך להפרתן של הגבלות רגולטוריות נושנות שקיימות בשוק, רובן נגד בזק.

הרפורמה בטלפוניה הקווית מתבשלת במשרד התקשורת כבר כחמש שנים, מאז פרסום מסקנות ועדת חייק, שבחנה את הנושא - אך שינויים בתמחור וכמה שימועים דחו שוב ושוב את סיומה. בפעם האחרונה יצאה הרפורמה לשימוע בדצמבר 2015, וכעת מסתמן כי היא הגיעה לסיומה. במה מדובר, מי ירוויח, מי יפסיד ומה יקבלו הצרכנים?


מהי הרפורמה בטלפוניה הקווית?

הרפורמה קובעת שבזק חייבת להחכיר למתחרותיה קווי טלפון במחיר מוזל ומפוקח. בצורה זו, מתחרות של בזק כמו סלקום ופרטנר, יוכלו למכור לצרכן קו טלפון ביתי, ואף חשוב יותר: חבילות הכוללות טלפון קווי.

החברות המתחרות בבזק יוכלו להציע אינטרנט וטלפון קווי במחיר אחד ואף חבילת טריפל - לצרכן הישראלי שאוהב חבילות מוצרים. בראייה עתידית, לכל אחת מארבע קבוצות התקשורת הגדולות - בזק, HOT, סלקום ופרטנר - תהיה חבילה מרובת שירותים.

הספקיות הקטנות, כמו אקספון וטריפל סי, יציעו חבילות אינטרנט וטלפון בלי מוצר תוכן, שמתאים למשקי בית עם עידן פלוס או למשפחות נטולות טלוויזיה.

הרפורמה בטלפוניה היא השלמה של הרפורמה בפס הרחב, שיצאה לדרך בפברואר 2015, ונשענת על אותו עיקרון: בזק מחויבת למכור למתחרות קווים במחיר מפוקח ומוזל. הרפורמה בשוק האינטרנט נוחלת הצלחה יחסית, וישראלים שהצטרפו אליה, כ–400 אלף, חסכו באמצעותה כ-240 מיליון שקל עד היום. הרפורמה בטלפון הקווי יכולה להניב חיסכון לא פחות גדול.

למי אכפת מהטלפון הקווי?

מוצר הטלפון הקווי אמנם נמצא בדעיכה הדרגתית, אבל מסתבר שהוא עדיין רלוונטי ברוב משקי הבית ובוודאי בקרב עסקים.

על פי דו"חות הרבעון השלישי של 2016, לבזק יש 2.1 מיליון קווי טלפון (20 אלף פחות ממה שהיו לה ברבעון המקביל) ול-HOT עוד 660 אלף אלף קווי טלפון. בפרטנר וסלקום יש עוד כ-285 אלף קווי טלפון בכל אחת מהחברות (בטכנולוגיה אחרת: טלפון על פס רחב).

יתרה מזאת, על פי נתוני משרד התקשורת, בשוק הטלפון הנייח הכנסות של 3.5 מיליארד שקל ב-2015, נתון דומה ל-2014 - כך שהשחיקה של הענף נמשכת, אבל בעוצמה מתונה.

מדובר בענף משמעותי, ופוטנציאל החיסכון לצרכנים בשל הרפורמה הוא גדול. לרפורמה יש גם השלכות מרחיקות לכת על משטר הפיקוח על התקשורת בישראל בכלל.

חנות בזק סטור (צילום: דודו בכר, TheMarker)
חנות בזק סטור | צילום: דודו בכר, TheMarker

כמה זה שווה לצרכן?

בזק מדווחת על הכנסות רבעוניות של 375 מיליון שקל מתחום הטלפוניה. בהכפלה פשוטה, התחום שווה לה כ–1.5 מיליארד שקל בשנה.

לקוח ממוצע בטלפון של בזק משלם 68 שקל לחודש כולל מע"מ. קל לראות שזה מחיר מופרך - בחצי המחיר אפשר לקנות קו סלולרי עם שיחות, הודעות וגלישה ללא הגבלה. האבסורד הוא שמחירי בזק בטלפון הם מפוקחים, אלא שהרגולטור לא טרח לעדכן אותם שנים ארוכות, ולכן הצרכן נפגע.

במסגרת הרפורמה, פיקוח המחירים יעבור מהמקטע הקמעוני למקטע הסיטוני. מתחרותיה של בזק יוכלו לרכוש ממנה קו טלפון במחיר מוזל (כ-16 שקל לחודש) ולמכור לצרכן קו טלפון ללא הגבלה במחיר של 20 שקל לחודש. זאת אומרת, פוטנציאל החיסכון המיידי הוא כ-50 שקל לקו טלפון בחודש.

במכפלה במספר לקוחות בזק אפשר להגיע לחיסכון משקי תיאורטי של יותר ממיליארד שקל בשנה. למה רק תיאורטי? מפני שברור שחלק מהלקוחות של בזק יישארו ולא ינצלו את החיסכון הפוטנציאלי, כפי שאנו רואים באינטרנט: למרות האפשרות לחסוך עשרות שקלים בחודש, רוב הלקוחות עדיין לא עברו לחיבור המוזל.

מתי זה קורה?

מבחינת הצוותים המקצועיים הכל כבר מוכן, וכעת הרפורמה מחכה רק לחתימתו של ממלא מקום שר התקשורת צחי הנגבי. לאחר מכן, הנייר יעבור לשר האוצר משה כחלון לחתימה, ואז הרפורמה תיהפך רשמית. כל זה עתיד לקרות עוד השבוע. בפוליטיקה הישראלית תמיד יש הפתעות, ואולם לדברי מקורות, אישור הרפורמה לא צפוי להיתקל בבעיות.

הרפורמה תחול מיידית, מיום פרסומה לציבור, אך במקביל להחלטה ייצא לדרך גם שימוע, שבמסגרתו כל החברות בשוק יוכלו לערער על המחיר שנקבע כי בזק תחויב למכור להן בו קווים.

מטבע הדברים, בזק תטען שהמחיר נמוך מדי ושאר החברות יטענו שהוא גבוה מדי. אם משרד התקשורת ישתכנע בחלק מהטיעונים, המחיר ישתנה במעט ויהיה קיזוז בדיעבד בין החברות, אבל הדבר לא אמור לעכב את הרפורמה.

סטלה הנדלר מעודכן (צילום:  יחסי ציבור )
סטלה הנדלר | צילום: יחסי ציבור

איך מצטרפים?

ברגע שהרפורמה תצא לדרך, כל מה שצריך לעשות כדי ליהנות מקו טלפון מוזל (אותו מוצר בדיוק כמו קו הטלפון כיום) הוא להתקשר לספקית האינטרנט שלכם. היא כבר תדע למכור לכם קו אינטרנט וקו טלפון מוזל.

אם במקרה שכחתם מי ספקית האינטרנט שלכם, אפשר להריץ בדיקה באתר whoismyisp.org. יש להניח כי ספקיות האינטרנט יאמצו את הרפורמה, יבנו מוצרים ואף ישקיעו במסע פרסום.

למה הרפורמה חשובה?

לרפורמה בטלפוניה הקווית יש חשיבות גדולה הרבה יותר מהגברת התחרות בתחום - מטרה חשובה כשלעצמה. היא מסמלת צומת חשוב ברגולציה על בזק: מעבר מפיקוח תעריפים על בזק במקטע הקמעוני לפיקוח במקטע הסיטוני. זאת אומרת, כבר אין צורך לפקח על מחיר הטלפון לצרכן כעת כשכל החברות יכולות לקנות מהמונופול שירותים במחיר מפוקח ולמכור אותם לצרכנים.

במובן זה, הרפורמה סוללת את הדרך לשינוי והקלת הרגולציה על קבוצת בזק. אם הרפורמה אכן תצא לפועל, בלי עתירות מיותרות לבג"ץ ובלי הערמת קשיים מצד בזק, והרגולטור ישתכנע שהרפורמה אכן מהווה אלטרנטיבה צרכנית שרירה וקיימת — בתוך חודשים ספורים ניתן יהיה להקל את הרגולציה על בזק. ניתן יהיה להסיר את פיקוח המחירים הקמעוני על החברה, מה שנמצא ממילא בתוכנית העבודה של משרד התקשורת. ניתן אפילו יהיה לחשוב על מתווה הסרת ההפרדה המבנית בבזק - כמובן רק אחרי שתסתיים בדיקתו של מבקר המדינה בנושא.

אמנם בעבר נמתחה ביקורת קשה, גם בעיתון זה, על הסרת ההפרדה המבנית בבזק, אבל ההתנגדות אינה עקרונית נגד המהלך אלא מתמקדת בביצועו בזמן שהרפורמה הסיטונית לא הושלמה - והמתחרות לא יכלו באמת להתחרות.

אם הרפורמה בפס הרחב והרפורמה בטלפוניה יתבססו, לא תהיה עוד מניעה לאפשר לבזק למזג בהדרגה את החברות הבנות שלה. המהלך יכול להביא לחיסכון משמעותי בקבוצת בזק, ובתנאי תחרות חלק מהחיסכון הזה גם יגולגל לצרכן. בשלב מאוחר יותר ניתן גם לאפשר לבזק למכור חבילות טריפל, ובכך לעבור לשוק מודרני של קבוצות תקשורת מרובות שירותים.

הכתבה פורסמה במקור באתר TheMarker

כתבות נוספות:
הטיימס, השווקים ודונלד טראמפ - מנצחים או דווקא מפסידים?
בלי תחפושת, עם אזני המן: איוונקה טראמפ חוגגת פורים