בשבוע שעבר פורסם תחקיר חדשות כאן 11 אודות חברת אמוזה של שני כוכבי הרשת האהודים מישל טרוני ודניס צ'רקוב.התחקיר חושף את השיטה מאחורי החברה שהקימו כוכבי הרשת, שלכאורה הפילה בפח 700 ישראלים וישראליות - שהשקיעו מיליונים ולא ראו את הרווח שהובטח להם.

על פי המידע שפורסם, צ'רקוב וטרוני גייסו כ-30 מיליון שקלים מכ-700 ישראלים וישראליות. בכאן חדשות ניסו להסביר את המודל שלפיו פיתו את אותם אנשים להשקיע בחברה, אך הזהירו שהוא שקשה להבין במה בדיוק משקיעים , ואף כתבו כי ההסברים של אנשי אמוזה היו מבלבלים ולא בהירים. "אין הרבה שהבינו אותם, כולל נציגי המכירות עצמם שעבדו בחברה. בדיעבד ידוע לכל למה הכול היה מעומעם ולא ברור", הסבירו בתחקיר.

לפי המודל של אמוזה, מישל ודניס כאושיות רשת עם מאות אלפי עוקבים, היו אמורים למכור מוצרים שונים ולייצר שיתופי פעולה עם בעלי עסקים – עורכי דין, רואי חשבון ובעלי מקצועות חופשיים אחרים. אותם הם היו אמורים לקדם בפרסום ממומן ברשתות חברתיות – כמו פייסבוק, גוגל וכו'.

כל גולש אקראי שנתקל באותו פרסום ,השאיר פרטים בעקבות החשיפה לפרסום ורכש לבסוף את המוצר או השירות שמישל ודניס פרסמו- הכניס בסופו של דבר עמלה לחברה. כמה? 50 אחוזים מהעמלה נכנסו לאמוזה ו-50 אחוזים התחלקו בין כל המשקיעים.

אבל באמוזה לא הסתפקו במודל הזה ודרשו מהמשקיעים שלהם גם תשלום חודשי קבוע, "דמי פרסום", על סך 117 שקלים עבור כל קמפיין. את התשלום הזה אמוזה הייתה אמורה לשלם לפייסבוק ולגוגל, כדי לקדם בפרסום ממומן את המוצרים ובעלי המקצוע שאמורים למכור. הם הבטיחו תשואה של 5-10 אחוזים והחזר השקעה בתוך כשנה.

לא הייתה הגבלה על כמות הקמפיינים שמשקיע יכול להיכנס, ועלות הכניסה הראשונית לקמפיין עמדה על השקעה של 100 שקלים. בחברה הציגו את המיזם כ"פרויקט קהילתי-חברתי", ושכנעו אנשים במילים: "אם זה היה עוקץ היינו מחפשים לדפוק משקיע אחד ולא 100 אנשים". מישל טרוני אמר לא אחת באותם סרטוני זום שערכו: "מי שעוקץ ומרמה לא יראה את הפרצוף שלו יום אחרי יום".

באמוזה מכחישים הכל ומאיימים בצביעה נגד כאן 11. מעורך הדין של אמוזה, עורך הדין יואב כהן, נמסר: "דניאל אלעזר, החליט שחקר האמת אינו בראש מעייניו אלא כתבה ׳צהובה׳ המבקשת להשחיר את שמם הטוב של שני הידוענים: מישל טרוני ודניס צ'רקוב חרף העובדה כי הם הקורבנות האמיתיים בסיפור. עת הוצגו לכתב כאן 11 שורה של טענות, מסמכים, צילומים והקלטות אשר סותרים את הנרטיב אשר גובש על ידו באופן מגמתי וככל המסתמן בהובלתם של גורמים עברייניים המבקשים להרע למרשתנו בחר אלעזר לחמוק מהגרסה האמיתית לדברים ואף השיב בדברים אשר אינם מכבדים את תאגיד השידור, את מקצוע העיתונות ואף אדם אשר טוען שהוא פועל בניקיון כפיים".

כך תזהו שמדובר בתרמית 

אורה אריאל, היא מרצה ומנטורית פיננסית אשר הודתה שגם היא התפתתה לבחון את ההשקעה. "אישית קיבלתי מלא פרסומות לנושא, ומשהו כמו פעם בשבוע שמישהו שאל אותי מה דעתי. אחרי שפנו אליי כל כך הרבה אמרתי לעצמי יאללה בואו נבחן את זה והשארתי פרטים", היא מספרת.

אורה אריאל, "האופטימית" (צילום: דנה אופיר, צילום פרטי)
אורה אריאל, "האופטימית" | צילום: דנה אופיר, צילום פרטי

אריאל החליטה לבסוף לא להשקיע, ולאחר שהפרשה התפוצצה, היא החליטה לשתף את הגולשים מה גרם לה לחשוד שמדובר בתרמית.

לא קיבלתם מידע הגיוני

"בתור בעלת אתר ונכסים דיגיטליים משל עצמי, יש לי היכרות לא רעה עם עולם הנכסים הדיגיטליים. ההסבר שלהם על משפכים שיווקים היה לוקה בחסר ומעורפל. לא הצלחתי להבין מה בדיוק הם עושים, למרות שידעתי לשאול את השאלות הנכונות", היא נזכרת.

כמענה, אריאל סיפרה שהיא קיבלה "תשובות ארוכות ומפוצצות שבסופו של דבר לא אמרו כלום ולא ענו על השאלות שלי", הם פשוט זרקו מספרים שאחרים כביכול מרוויחים בלי הוכחות".

אומרים לכם שאם לא מבינים

"כששאלתי שאלות ענו לי בתשובה שאני פשוט לא מבינה בתחום ולכן אני לא מצליחה להבין איך הם עושים את זה. אני אישית משתדלת תמיד שלא לחשוף מי אני ואת הידע שלי בעולם ההשקעות, כי תמיד מעניין אותי לדעת איך מתייחסים לאנשים שמגיעים ללא ידע. להגיד שאני לא מבינה זו תשובה ששומרים בעיקר לנשים או צעירים, כדי להוריד להם ביטחון", היא מסבירה.

"בעיניי להסביר לי שאני פשוט לא מבינה ואני צריכה לסמוך על אנשי מקצוע זה לא מקום שאני רוצה להיות בו. אני מעדיפה להשקיע במקומות שמטפחים את המשקיעים והידע שלהם, ולא שומרים אותם בורים בכוח. אם אנשים רוצים שאני אהיה שותפה שלהם שיטרחו לתת לי את הידע שאני צריכה כדי לקבל החלטה מושכלת", היא קובעת.

שיווק דיגיטלי (צילום: TierneyMJ, shutterstock)
תשובות לא מספיק ברורות | צילום: TierneyMJ, shutterstock

תשואות לא הגיוניות

"אני מכירה את עולם שיווק השותפים ומשפכים היטב. לגרום לאנשים לקנות באינטרנט זה לא דבר כזה קל ודורש לצבור אמון ומומחיות. רק תחשבו בעצמכם בהיגיון כמה הייתם מוכנים לקנות מוצר אחרי שרק ראיתם מודעה בפייסבוק?"

"אמרתי לעצמי גם אם מדובר באנשי מקצוע מהמעלה הראשונה, והם יכולים להשיג רווחים פי 5 ממה שאני משיגה על פרסום ממומן- הם עדיין הבטיחו הרבה יותר וזה ממש לא הגיוני. עוד במקרה שלהם מדובר עוד בעמלה חלקית כי בעלי המוצר הדיגיטלי היו מקבלים נתח מההכנסות.

התשלום דואג שהחברה תרוויח- לא משנה מה

"אני בחנתי נכסים דיגיטליים בעבר. ברובם היה תשלום ראשוני להקמת הנכס ולאחר מכן עלות חודשית לתפעול או חלוקה ברווחים. באמוזה דרשו את שניהם. גם שאשלם להם כל חודש על התחזוקה של האתר וגם שאתחלק איתם ברווחים", היא מסבירה.

"ככה לא יוצרים שותפות", קובעת אריאל. "במודל שלהם 'כל ההוצאות עליי, כל הרווחים עליהם'. המודל הזה דאג שהם ירוויחו לא משנה מה, ושאני אשלם לא משנה מה. או שאתם מקבלים כסף על התחזוקה, או שאתם מקבלים חלק מהרווחים, ככה עובדים נכסים דיגיטליים אחרים", היא קובעת. "אישית אני מעדיפה מודל של חלוקה ברווחים, ככה יש אינטרס לחברה להעלות את הרווחים".

פרסום מאסיבי

"ברוב המקרים, כשיש הייפ והרבה פרסום למשהו ואני מקבלת עליו הרבה שאלות, מדובר בתרמית הפירמידה התורנית. לא יודעת איך להסביר את זה אבל כשמשהו מפומפם יותר מדי, לרוב מדובר על בועה או על פירמידה בשיווק שותפים. הגישה שלי היא להשקיע נגד העדר, לא יחד אתו, כי העדר לרוב פשוט לא מבין בהשקעות".

"למה צריכים אותי?"

"כששאלתי למה בכלל צריך אותי אם הם יודעים לעשות רווחים כאלה מדהימים ,ובכלל מדובר על סכומים כה קטנים שאין לי ספק שיוכלו לעמוד בהם בעצמם (ההשקעה הייתה מ-100 שקלים) - הם לא נתנו לי תשובה מספקת", היא נזכרת. "ענו לי פשוט שאם זה עוקץ, לא היו עושים את זה לכמויות גדולות של אנשים, אלא מוצאים משקיע אחד או שניים גדולים וזהו".

"מהניסיון שלי, זה פשוט לא נכון. דווקא כשרוצים לעשות עוקץ פונים למשקיעים הקטנים, הלא מנוסים, חסרי הידע כי קל יותר לעבוד עליהם. המשקיעים הגדולים לרוב מנוסים יותר ועם יותר ידע. ככל שפונים לקהל רחב וחסר ידע יותר, כך עולה הסיכוי שזה עוקץ מאשר משהו לגיטימי".

אנשי מכירות אגרסיביים מאוד

"מהרגע שהשארתי פרטים התקשרו אליי פעמים רבות. לא עניתי, אך לאחר מכן שיגעו אותי בוואטסאפ. לקח להם הרבה זמן לוותר עליי כלקוחה פוטנציאלית", אריאל נזכרת. "הגישה שלי היא שעסקה טובה תמיד תמצא משקיעים. עסקה גרועה תמצא אנשי מכירות טובים".

מפורסמים לא בהכרח מבינים בהשקעות

"תפסיקו להאמין למפורסמים שמפרסמים ומדברים על השקעות. זה שבן אדם מפורסם לא אומר שהוא מבין משהו בהשקעות, או בנכסים דיגיטליים במקרה הזה", היא אומרת. "האנשים הללו מרוויחים כסף תמורת הפרסום הזה, מזה הם מתפרנסים, מתשלום פרסומת של החברה או מעמלות על מכירות- מה שהופך אתכם אוטומטית להכנסה פסיבית עבורם".

"תמיד צאו מתוך נקודת הנחה שכל סלבריטי או כוכב רשת שמוכר לכם ומספר לכם על השקעה כלשהי, עושה זאת כי שילמו לו על כך", היא מסבירה. "אל תקנו את הטענה שהם לא יסכנו את המוניטין שלהם בשביל כסף. המוניטין שלהם לא נבנה על המלצות להשקעות ואין שום ערובה לכך שהם באמת מבינים במה הם משקיעים".
"עדיף שתתייחסו לכל סלב שממליץ על השקעה כזו או אחרת כחבר שלא מבין כלום בהשקעות, שמקבל כסף אם תבחרו להשקיע. כשתצאו מנקודת ההנחה הזו, תוכלו להסתכל ולראות את ההשקעה כמו שהיא, בלי כל הסנוור מאבק הכוכבים", היא מסכמת.

אורה אריאל היא מרצה ומנטורית פיננסית המקדישה את הזמנה לשיפור הידע הפיננסי בישראל