לא מעט חברות ליסינג עושות שימוש ב”טריקים” שמביאים להפסד כספי משמעותי ביותר ללקוחות בעת ביצוע של עסקת ליסינג. החברות מנצלות את היעדר המודעות בנוגע לאופן ההתקשרות הנכון עימן ונהנות מחוסר ההבנה של הלקוחות, זאת באמצעות הכנסת סעיפים בעייתיים שמנוסחים באופן עמום ומקפח לכאורה. ואם מנהלי כספים וקציני הולכים שבי אחר סיסמאות ומספרים מבלי להבין את המשמעות ארוכת הטווח של עסקת הליסינג, אין זה פלא שלקוחות פרטיים מולכים לעיתים קרובות שולל.

הסעיף המוחלט

המשפט הבא מופיע לעיתים קרובות בחוזי הליסינג  "ספרי הנהלת החשבונות של חברת הליסינג הם אלה הקובעים". מדובר על סעיף בעייתי מאחר ולמעשה משמעות הניסוח היא כי המבוטח מוותר על היכולת לממש את זכויותיו הצרכנית מאחר והוא מאשר בחתימתו כי עמדתה של חברת הליסינג מוצדקת תמיד.

על כן, מוצע להוסיף בתום הסעיף את המילה לכאורה - "ספרי הנהלת החשבונות של חברת הליסינג הם אלה הקובעים, לכאורה".

הסעיפים שמסדירים את זכויותיו של הלקוח  לאחר מקרה ביטוח מחייבים בחינה מעמיקה שכן יש להם השלכה כספית משמעותית ביותר. כך למשל, יש לברר מה גובה ההשתתפות העצמית שהלקוח ידרש לשלם, ולא רק במקרה של תאונה, אלא גם לאחר גניבת הרכב. כמו כן, יש לברר איזה רכב  חליפי תעמיד החברה לשימוש הלקוח לאחר תאונה ולכמה זמן. בנוסף, יש לברר את את גובה הפרמיה הנוספת שידרש הלקוח לשלם במקרה של הוספת נהג צעיר ו/או חדש. ישנן חברות, בעיקר הגדולות , שאינן דורשות עבור כך תשלום נוסף.

תקופת העסקאות

בדרך כלל, בעסקות ליסינג תפעולי, תקופת ההחזר נקבעת ל-36 חודשים וכדי להקטין את הסיכונים, נהוג לדרוש מהלקוח מקדמה בגובה של עד שלושה חודשי שכירות אחרונים, כך שבתום החודש ה-34 יופסק התשלום, אף כי כלי הרכב נמצא בשימוש הלקוח עד תום התקופה.

אלא, שישנם לא מעט חוזים בהם נקבע כי במקום שהתשלום יופסק בחודש ה-34 והעסקה תימשך עד לחודש ה-36, התשלום במקרים אלו מיועד בגין החודשים 37-39. כך נוצר מצב בו נכפה על הלקוח להחזיק ברכב שהתיישן ושעלויות אחזקתו גבוהות.

לפיכך, יש לוודא כי החוזה כולל סעיף שמבהיר כי תקופת ההתקשרות לא תעלה על 36 חודשים בסך הכל. ניתן אף לנהל משא ומתן עם חברת הליסינג ולהגיע להסכמה כי תקופת ההתקשרות לגבי רכב מסוים תקוצר ללא תשלום קנס.

תשלומי מקדמות

בחלק מחברות הליסינג הקטנות נהוג כי המקדמה משמשת כתשלום נוסף לדמי השכירות. החברה מקבלת מקדמה מהלקוח וסכום זה לא נזקף על חשבון התשלומים האחרונים, אלא מהווה תשלום עודף או סכום שמשמש לצורך הארכת תקופת ההתקשרות מעבר לרצוי. באמצעות הטריק הזה, מתאפשר לחברות הליסינג הקטנות, להעניק מחיר תחרותי, לעיתים זול מהמתחרים, אולם מבחינת הלקוח, בחישוב הסופי יוצא כי הסכום שישלם יהיה גבוה יותר.

נסועת הרכב

לקוח בעסקת ליסינג קובע מראש מהי צריכת הקילומטרים הצפויה אותה הוא יבצע במהלך תקופת העסקה. על בסיס דרישה זו מוצעת ללקוח הצעה שלוקחת בחשבון אפשרות לחריגה מסוימת בתחזית, ותשלום סכום סביר לכל קילומטר עודף שיבוצע .בשנים האחרונות נתקלתי במספר מקרים בהם הלקוח מודיע לחברת הליסינג  כי הרכב צפוי לנסוע כמות נסועה גבוהה, אך נציג חברת הליסינג מחתים אותו על חוזה שכולל סף ק"מ נמוך מהמבוקש  לצורך מתן הצעת מחיר אטרקטיבית. בסופו של דבר, הלקוח שהתקשר עם החברה המסוימת בשל "העסקה המשתלמת", יוותר על הצעות משתלמות באמת וישלם בסופו של דבר קנס גבוה מאוד בשל החריגה בכמות הקילומטראז'. לעיתים המצב הפוך לחלוטין: הלקוחות מעדיפים לדרוש בהסכמים ק"מ גבוה, וכמובן משלמים יותר, אבל בפועל מבצעים ק"מ נמוך בהרבה. על כן יש לתת אומדן מדויק ככל שניתן לגבי היקף הנסועה השנתית.

אבי הורוביץ (צילום:  יחסי ציבור )
אבי הורוביץ | צילום: יחסי ציבור

שיווק כלי רכב

לעיתים, חברות הליסינג "מוכרות", ללקוחות את אותם כלי רכב שנוח להם למוכרם אם בשל כמות גדולה שנותרה במלאי, או עקב הבעלות השלובה בין חברת הליסינג ליבואן שמבקש למכור את כלי הרכב שאותם הוא משווק. כך למשל, הן נוהגות להציע רכבים בעלי צריכת דלק גבוהה שהביקוש עבורם נמוך שמאפיינים ברמת בטיחות נמוכה ובעלות שווי שימוש גבוהה. על הלקוחות,  במקרים אלה, לעמוד על שלהם ולנסות לקבל את כלי הרכב המתאימים להם ולא אלה המוצעים בלבד.

אבי הורוביץ הוא יועץ ליסינג פרטי ובלתי תלוי