אם בימים הארוכים שבהם כולנו היינו ספונים בבתינו מפחד נגיף הקורונה, התעלמתם לגמרי מהמכונית שלכם, יש סיכוי יותר מסביר שברגע שתרדו לקיה שחיכתה לכם בסבלנות בחניה, תגלו מהר מאד שיהיה עליכם לסור למוסך.

אבל עוד לפני הנזקים המכאניים לרכב, חשוב לציין שרכב שעומד ולא נוסע, בכל זאת מייצר עלויות. איך בדיוק? אם קיבלתם את הרכב מהעבודה, עדיין תהיו חייבים לשלם "שווי שימוש" אפילו שלא זזתם מטר ובהנחה שהמשכורת ממשיכה כרגיל. בנוסף, גם הביטוח ימשיך לחייב אתכם על הריסק של נהיגה בכבישים, אפילו שנסעתם בדיוק 0 קילומטרים בחודש האחרון. אלו הוצאות פתירות כמובן אבל ראוי לתת עליהן את הדעת.

היכונו למוסך

מה כבר יכול להתקלקל במכונית שעומדת? הרבה דברים שיכולים להביא לא מעט פרנסה למוסכים. למשל הדלק שבמיכל הדלק. לרוב, אין בזה כלל בעיה שכן רמת האידוי במיכל דלק אטום של מכונית מודרנית מזערית. אבל האידוי הוא לא הבעיה שלכם, אלא הזיהומים שיכולים להיות בדלק. משקעים, חדירה של מים ואפילו משפרי אוקטן למיניהם עשויים ליצור משקעים שעלולים לסתום את מערכת הדלק. אפילו במכוניות מודרניות כמו קיה ואחרות, אף אחת מאלה לא תהיה חסינה. בואו נאמר שאתם חיים בכפר סבא, מקום בו בשעות הערב הלחות גבוהה מאד. אם יש מים בדלק וחלל אוויר מעליו זה עשוי ליצור התעבות של אדי מים וטיפות ממש. 

הצמיגים הם אחד ממרכיבי הבלאי המשמעותיים ביותר של המכונית. בשביל להחליף אותם אין מה לגשת למוסכים אלא לפנצ'ריות. חשוב לוודא את לחץ האוויר בצמיגים לפני שחוזרים לפעילות. לרוב לחץ האוויר ישתנה יחד עם שינויי מזג האוויר וכמובן מדליפה זעירה מהצמיגים. אם לפני הסגר העליתם בכוונה את לחץ האוויר לערך גבוה, כדי למשל למנוע היווצרות של נקודה שטוחה בהיקף הצמיג, הרי שכך חסכתם החלפת צמיגים יקרה.

דוגמה מהחיים

בואו ניקח לרגע את מר ישראלי, שכמו רבים כמונו בילה את השבועות האחרונים בסגר. מר ישראלי נהנה משירותיה של קיה חדשה מהליסינג, הוא גר בכפר סבא וגם מטפל ברכב שלו רק במוסכים בכפר סבא. אז מה על מר, או גברת ישראלי לעשות לפני השבתת הרכב לפרק זמן ארוך? אולי במהלך הסגר?

ובכן, אין צורך למלא מיכל דלק מלא אם הוא מעל למחציתו. יש לוודא כי נוזל הקירור והשמנים נמצאים בערכים המומלצים על ידי קיה היצרנית. הצמיגים דורשים יחס מיוחד: מומלץ לנפחם בלחץ אוויר גבוה במיוחד (אם ברגיל זה 30 - אפשר לנפח ל-45 PSI בביטחון) כדי למנוע עיוות כתוצאה מחניה ללא תזוזה לפרק זמן ארוך.

מה לעשות במהלך הסגר? זה לא סוד שמצברים רבים מתרוקנים. וזו הסיבה שכדאי, נאמר אחת לשבוע, לרדת לרכב ולהתניע אותו לכ-10 עד 15 דקות. זה ייתן הזדמנות לא רק למצבר להיטען אלא לכל הנוזלים לזרום ולחזור ולשמן את הרכיבים הפנימיים של הרכב ולמנוע קורוזיה: מערכת המים של הקירור, שמן המנוע, דלק בצינורות הארוכים הצמודים לרצפת הרכב. כדי להימנע מביקור עתידי במוסך המורשה של קיה בכפר סבא, כדאי (אם אפשרי) לעשות סיבוב קטן ברחוב עם המכונית כדי שכשתחזרו לחניה הצמיגים לא יעמדו בדיוק על אותה נקודה.

בתום הסגר בדקו לחץ אוויר, תדלקו באוקטן 98 - וודאו שכל הנוזלים ברמתם הנכונה ואפשר לחזור לכבישים.