זה לא נושא מסובך או מורכב. לפעמים לא נעים להיכנס אליו בגלל הסטיגמות שמטילים על מי שבוחר לא לשלם טיפ, אבל הפחדות משיימינג לא ממש מרתיעות אותי כאשר אני רואה למולי מעשה חסר טעם שכזה. אני יודע שלהרבה מכם יש טיעונים מוכנים מראש, וזה בסדר, אני מכיר את רובם. לכן חסכתי לכם ואני מרכז כאן את התשובות. 

"אבל זו המשכורת של המלצרים"

המשכורת של המלצר זה עסק שלו ושל המעסיק שלו, בעל המסעדה. לא שלי. אני לא נכנס למסעדה כדי להיות מעסיק של מלצר, אני בא לאכול. 

"ה-12% האלו זה מה שישנה לך?"

מי קבע שצריך להשאיר 12%? זה חסר כל הגיון. הרי ככה אנחנו משלמים יותר למלצרים במסעדות יוקרה מאשר לאלו שבמסעדות עממיות. וזה על אותה עבודה. מה ההיגיון בלהפלות את המסעדות העממיות ועובדיהן ? אנחנו גם מתגמלים כך שירות של מוצרים יקרים יותר. הרי מלצר שהגיש לנו בקבוק סינגל מאלט לשולחן יקבל את אותו הסכום שהיה מקבל מלצר שהגיש לנו ארוחה שלמה באותו הסכום.

אם היינו משלמים על פי מספר הגשות, זמן במסעדה ובכלל משלמים על פי ראות עינינו ולא על פי מחירי המסעדה, עוד היה הגיון לסכום. אבל ככה אין הגיון גם למהות וגם לסכום שמשלמים.

"אז במקום זה בעל הבית יעמיס את עלות השירות על החשבון, ואז נשלם את אותו סכום רק דרך החשבון"

לא בדיוק. סביר להניח שמחיר המנה יעלה אם לקוחות לא ישלמו טיפ, אבל אין שום סיבה להניח שזה יהיה בעלות שאנו משלמים כיום. כפי שרשמתי לטענה הקודמת, 12% זה סתם מספר חסר הגיון שמופץ. אנשים משלמים בדרך כלל טיפ מתוך אמפתיה למלצר או מתוך פחד שיעשו להם שיימינג כקמצנים, בלי כל תחשיב כלכלי. בעל המסעדה לעומת זאת יישלם למלצרים כמו לכל עובד אחר, מתוך התחשבות בהיצע ובביקוש העובדים, בנחיצות שלהם וכו'. אם כך העלות הכוללת של בעל העסק תעלה בפחות מה 12% שמשלמים הלקוחות כיום, חלק מזה הוא יגלם במחיר המנה וחלק מזה יספוג.

"אבל המלצר עובד כל כך קשה"

אה.... לא ממש. הייתי שוטף כלים במסעדה במשך כמה שנים. אספתי זבל, ניקיתי שאריות, עבדתי בחום ולחות מטורפים. ולא קיבלתי טיפ. גם הטבח לא מקבל טיפ, וגם לא המאבטח בכניסה. מלצרות היא עבודה שיכולה להיות לא הכי נעימה, כמו הרבה עבודות אחרות בתחומי שירות. ככה גם נציגי טלמרקטינג, פקידי קבלה וכו'. נכון, במקרים רבים העוסקים והעוסקות בתחום לא עבדו הרבה או בכלל לפני המלצרות ולכן הם מרגישים שזו עבודה קשה, אבל זו פשוט עבודה. ובכל מקרה, חשוב לזכור שתשלום על עבודה לאו דווקא קשור לכמה היא קשה או מאומצת, אבל זה כבר עניין של בעל המסעדה שיקבע את השכר.

"אם אתה לא מתכוון לשלם טיפ, לפחות תגיד מראש למלצר שיידע"

הטיעון הזה מתבסס על טעות. אנשים נוטים לחשוב שהמלצר הוא זה שמחליט אם לספק לי את השירות, אבל הוא בסך הכל מועסק על ידי בעל המסעדה שמספק לי מוצר שמורכב ממזון, אווירה ושירות. ההחלטה אם לשרת אותי וכיצד היא החלטה של בעל המסעדה, ולכן אין שום סיבה ליידע את המלצר.

מלצר במסעדת יוקרה (צילום: By Dafna A.meron)
במסעדות יוקרה עובדים קשה יותר? | צילום: By Dafna A.meron

 

"זו לא משכורת, זה צ'ופר על הצטיינות"

צ'ופר על הצטיינות זה מצוין. לא פוסל, נשמע מצוין. אבל תחשבו לרגע, האם את נהג האוטובוס צ'יפרתם מתישהו על הצטיינות? ומה לגבי הקופאית בסופר? אחוז אחד מהקניות (שלא לדבר על 12%) יקפיץ לה את השכר. אם התשובה היא לא, כנראה שאתם לא ממש מצ'פרים על הצטיינות.

"אבל ככה המלצר מתוגמל על עבודה אדיבה ומקצועית"

הפוך!

במצב הקיים היום בו טיפ משולם ללא קשר לטיב השירות אלא רק בחישוב אחוז מהחשבון, אין שום יתרון לשירות יותר או פחות אדיב. בינינו, אף אחד לא ממש יושב ובוחן בסוף הארוחה את תפקוד המלצר. 
אגב, בעבודה נורמאלית כדי לעשות את העבודה שלך אתה מקבל משכורת ובנוסף יש בונוס שלא מפטרים אותך.

"אולי זה נכון בתיאוריה, אבל במצב הקיים אתה סתם דופק את המלצרים"

מה שנכון זה שיש מצב קיים. יש סטטוס קוו. אני מנסה לשנות אותו. זה לא דבר קל, זה ברור.

כשיש סטטוס קוו שחלק נהנה ממנו וחלק לא, סביר שמי שנהנה יכעס על מי שמנסה לשנות אותו. אם יש מלצרים שעובדים במסעדות תוך שהם מצפים שהלקוח ישלם להם טיפ, אז הם למעשה פועלים יחד עם בעל הבית לשמר את המצב הקיים. אז חשוב לזכור יש עבודות אחרות, עם משכורת.

"ככה יגיעו לעסוק במלצרות כח אדם לא מיומן"

ראשית, בואו לא נפריז ברמה המקצועית של רוב העוסקים במלצרות בישראל. זה תחום שידוע במשיכתו למשוחררים טריים מהצבא ולסטודנטים. עבודה מזדמנת בהווייתה. אין קורסים בישראל למלצרות.

אם הלקוחות יהיו מעוניינים בשירות מקצועני מעולה, הם יצטרכו לשלם על כזה. מסעדות נבדלות בחומרי הגלם של המנות, ברמת הטבחים וגם ברמת השירות.

"המחיר לא כולל שירות"

הכיתוב הזה על החשבון הוא חסר כל חשיבות. בואו נבדוק שנייה מה קובע החוק (חוק הגנת הצרכן סעיף 17ד): "לא יפרסם עוסק ולא ינקוב, במפורש או במשתמע, מחיר של נכס או של שירות המוצע לצרכן, אלא אם כן הוא המחיר הכולל בלבד ורק במטבע ישראלי."

או במילים אחרות – מותר לבעל המסעדה לרשום את זה, אבל אסור לו לבקש שאנחנו נשלם את זה (כל עוד זה לא כלול במחיר). בעל המסעדה היה יכול באותה מידה לספר לנו מה הצבע האהוב עליו, אין לזה כל קשר לכמה צריך לשלם. זה חסר משמעות. אם בעל המסעדה רוצה שנשלם משהו – שיצרף את זה לחשבון, אני אשלם אשלם בשימחה.

"אתה סתם קמצן"

אני מנסה לעורר מחאה שתוביל להפסיק את מנהג תשלום הטיפ חסר ההיגיון – אם אצליח,  מחיר השירות בחלקו יגולם במחיר המנות. מה שאומר שאשלם יותר על המנות במסעדה. אז כנראה שלא מדובר בקמצנות.

אז בואו נהיה כנים. אתם משאירים טיפ כדי שלא יחשבו שאתם קמצנים. כדי שלא יבוא המלצר וישאל בעיניים של מינימום פליט סורי איפה הטיפ שלו. כי אתם נכנעים לנוהג שאף אחד לא מוכן לבוא ולהודות שהוא פשוט חסר הגיון.

בואו כולם נפסיק לשלם את הטיפ.
אם אין טיפ – אין למלצרים משכורות.
אם אין למלצרים משכורות – בעל הבית צריך לשלם.
אם בעל הבית צריך לשלם... שישלם, רבאק.