אין תמונה
"אין כיום חסמים בשוק הזה"

סלקום טוענת כי חברות תוכן מסרבות למכור תוכניות רבות למיזם הטלוויזיה סלקום TV. לטענתם החברות עושות זאת כדי שהיצע התכנים במיזם החדש יהיה לא תחרותי מול החבילה של HOT ו-yes, שהן הלקוחות המרכזיות של חברות התוכן. מנגד, בחברות טוענים כי סלקום, שאינה מחויבת בהפקות בעצמה, "עושה סיבוב על הרגולטור".

סלקום TV, שעלתה לאוויר בסוף 2014, חתמה על הסכמים עם ספקי תוכן בינלאומיים כמו דיסני וסוני, וגם עם ספקי תוכן מקומיים ובהם קבוצת RGE המספקת לה תוכני ספורט ותוכני ילדים, דורי מדיה המספקת לה את ערוצי ויוה, סרטי יונייטד וערוצים נוספים כמו נשיונל גיאורפיק ו-CNN המיוצגים על ידי טלית תקשורת.

עוד ב-mako כסף:

אלא שנדבך מרכזי של גוף תוכן ישראלי הוא הפקות מקומיות בשפה העברית. בשלב זה, סלקום לא מפיקה תוכן בעצמה, בעוד HOT ו-yes מחויבות להזרים 8% מהכנסותיהן לתוכן. לפי הנחיות רשות ההגבלים, HOT ו-yes מחויבות למכור את הפקות המקור שלהן לסלקום.

באחרונה שלחה סלקום מכתב חריף וחריג למנכ"ל משרד התקשורת, שלמה פילבר, וליו"ר המועצה לשידורי כבלים ולוויין, יפעת בן חי שגב, שבו טענה כי חברות תוכן נמנעות מלמכור לה תוכני וידיאו אטרקטיביים. תלונה נוספת בעניין נשלחה באחרונה גם לרשות ההגבלים העסקיים.

במכתבה מסבירה סלקום כי החברה השיקה לפני כשנה מוצר טלוויזיה רב־ערוצי חדשני וזול ביחס למתחרות, ובכוונתה להעצים את התחרות: "סלקום פועלת ללא לאות להכנסת תחרות לשוק זה. בשנה שקדמה להשקת השירות ולאחריה, פנתה סלקום לכל חברות ההפקה המרכזיות בישראל וביקשה לרכוש ערוצים והפקות מקור ישראליות".

סלקום טוענת כי ביקשה לרכוש בחודשים האחרונים ערוצים והפקות במה שמכונה "שידור משני", תכנים שכבר שודרו. "נציין שאותן הפקות ישנות שביקשנו לרכוש, למשל 'הבורר', 'עספור' וכדומה, כבר ממילא לא משודרות באופן שוטף על ידי הפלטפורמות וכבר אינן נסמכות על התכנים האלה בהיבט שיווקי ומיתוגי", נכתב.
 
אין תמונה
רונה לי שמעון בפאודה. מחיר בלתי סביר

את עיקר טענותיה הפנתה סלקום כלפי חברת ענני תקשורת, שמפיקה תכנים כמו ערוצי הבריאות, ערוץ קומדי סנטרל ותוכני ילדים. סלקום מסבירה כי חלק גדול מהבעיה הוא בתוכני ילדים, קהל שנוטה להיקשר במיוחד עם דמות מסוימת, "למשל בוב ספוג, דורה וכדומה, אליהם נחשפו הילדים במסגרת שידורי HOT ו-yes. סלקום פתחה במגעים עם קבוצת ענני תקשורת כדי לרכוש תכנים וקיבלה ממנה הצעה, עד שהאחרונה חזרה בה מהצעתה המקורית וסירבה לספק לסלקום את התכנים העיקריים ואף סירבה לדון עליהם, הכל ללא הסבר כלשהו לשינוי התמוה בהתנהגותה".

סלקום מוסיפה במכתב שאלה תכנים שניתן לצפות בהם אפילו דרך אתר וואלה!. עוד מזכירים בסלקום דברים שאמר בעלי ענני, אודי מירון, ל-TheMarker: "נזהרנו מה למכור לסלקום ומה לא (...) אנחנו צריכים להפעיל רגולציה עצמית ולהציב מעצורים".

לדברי סלקום, עד כה לא היה לה כל קושי לרכוש תכנים מהערוצים המסחריים 2 ו-10, שלהם אין אינטרס למנוע או להקשות את התבססות סלקום כאלטרטנטיבה תחרותית, אך היא טוענת: "נראה ש-HOT 
ו-yes מאיימות על ערוצים וחברות הפקה שמכירת תכנים מסוימים לסלקום תכניס אותם ל'רשימה שחורה' שתוביל לכך שהן לא יעבדו עם חברות ההפקה האלה בעתיד".

סלקום מדווחת על שיטות שונות למניעת מכירה כמו מחיר מופקע או כריכה של תוכן בתוכן אחר, כל אלה לעתים אחרי שהחברה כבר הגיעה לסיכום עם גוף ההפקה. ההאשמה נוגעת גם לגבי תכנים מחו"ל, וסלקום מזכירה במפורש את תוכני הרשתות האמריקאיות HBO ופוקס. עוד היא מציינת כי ביקשה לרכוש את הסדרה "פאודה" מ-yes, אך זו נקבה במחיר של 6 מיליון שקל, ולטענת סלקום זהו "מחיר בלתי־סביר, מלאכותי, ונועד ליצור חסם כלכלי אפקטיבי".

סלקום דורשת כעת ממשרד התקשורת התערבות רגולטוריות מיידית בהתאם לתקדים שהיה בזמן ש-yes עלתה לאוויר, ב-2000, ו-HOT חויבה למכור לה תכנים, הסדר המכונה "הערוצים המשותפים". סלקום דורשת לכונן את ההסדר כ"הגנת ינוקא" עד שהיא תגיע ל-250 אלף לקוחות או כעבור חמש שנים, הראשון מבין השניים.

"סלקום מנסה לעשות סיבוב על הרגולטור"

מקורות בתעשייה מתחו ביקורת על המהלכים של סלקום. "במקום להשקיע בתוכן, הם מחפשים הגנות רגולטוריות ולכן הולכים להתבכיין", אמר בכיר בשוק. "אין כיום חסמים בשוק הזה. סלקום יכולה להפיק תוכן לבדה ולהפיץ אותו. היא רק מנסה לעשות סיבוב על הרגולטור", הוסיף.

סלקום TV (צילום: יאיר מור, NEXTER)
סלקום TV | צילום: יאיר מור, NEXTER

לדבריו, גם הניסיון של סלקום לרכוש הפקה אחת בודדת שהצליחה במחיר נמוך מנוגד למקובל בשוק, שבו נעשות עסקות של חבילות תוכן ולא הפקה בודדת.

מ-HOT נמסר בתגובה: "HOT מובילה את הפקות המקור בישראל ומשקיעה מדי שנה עשרות מיליוני שקלים בהפקות מקור איכותיות ללקוחותיה. מצער מאוד ששנה אחרי השקתה, בוחרת סלקום, במקום לייצר תוכן מקורי ולחדש ללקוחותיה, להטיל את הדופי באחרים. ולגופו של עניין - מדובר בטענות שקריות מופרכות שאין מאחוריהן כלום".

מ-yes נמסר: "שוק יצירות המקור הישראליות נבנה על ידי הרגולטור במטרה להגביר את היצירה המקורית ולהשקיע ביוצרים רבים ככל האפשר. יש לצפות שסלקום תפיק יצירה מקורית חדשה משל עצמה, וזאת כדי להגדיל את ההיצע לצרכנים ולתת ליוצרים פרנסה, וברור כי על הרגולטור לכפות על סלקום והבאים בעקבותיה לייצר תוכן ישראלי מקורי, כי אחרת אנה אנו באים".

מענני תקשורת נמסר: "החברה שמחה מאוד לעבוד עם הפלטפורמות השונות. החברה מכרה לסלקום חבילה גדולה של תכני ניק וניק ג'וניור והחיים הטובים, תכנים מובילים בעולם הילדים ועולם הלייף סטייל, ובאחרונה אנו במגעים על הרחבת החבילה והכנסת תכנים נוספים וטובים ממותגי החברה".

מרשות ההגבלים נמסר בתגובה: "באחרונה התקבלה תלונה בנושא והיא נמצאת בבדיקה".

הכתבה פורסמה במקור באתר TheMarker

כתבות נוספות:
ירדן ומצרים לא מתכוונות לייבא גז מישראל
40 אחוז מהערבים חשים אפליה בקבלה לעבודה