האם חברי הכנסת מנסים למצוא לעצמם תפקידים חדשים בתור פרזנטורים? לפי מדד ההשתתפות בהשקות האחרונות של מספר חברות מסחריות - נראה כי הטרנד החדש הוא נוכחות של חבר כנסת או שר בממשלה.

זה התחיל עם שר הכלכלה אלי כהן, שעורר את זעמם של רבים כשבחר להשתתף לפני כשבועיים בהשקה של רשת הפארם החדשה של "שופרסל". בעקבות ביקורות טען כהן שעשה זאת כדי "לברך על כניסת שחקן חדש לשוק הטואלטיקה", או במילים אחרות, ליהנות מהאווירה של תחרות גדולה יותר במשק, עם הבטחה לתחרות במחירים.

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, דינה זילבר, הבהירה לשר כי התנהלות היא אסורה בהתאם להנחיית היועץ. עם זאת, הודיעה זילבר כי אין בכוונתה לנקוט בהליכים נגד כהן, מאחר והבטיח כי הדברים לא יישנו.

אבל השר כהן הוא לא היחיד שבחר לשים את עצמו בפרונט, הפעם כדי להיות חלק מאירוע בעל אווירה בינלאומית. בשבוע שעבר גם שר התחבורה, ישראל כץ, בחר להשתתף באירוע שארגנה חברת סקודה שהשיקה רכב חדש. המהלך היה תמוה במיוחד כי הוא נעשה בעוד שסערת השתתפותו של שר הכלכלה והתעשייה ברקע.

גם כאן המשנה ליועץ המשפטי לממשלה נדרשה להתייחס להשתתפותו של השר בהשקת ולהזכיר כי "ההתנהלות כאמור היא אסורה בהתאם להנחיית היועץ האמורה וכי יש להקפיד על עמידה מדוקדקת ביישום ההוראות הקבועות בה".

במשרד התחבורה הגיבו לטענות ומסרו כי "השר השתתף בטקס בגלל ייחודיות האירוע, השקת מודל רכב עולמי דווקא בישראל. זאת לאחר שפנה מראש ליועצת המשפטית של משרד התחבורה עורכת הדין מלי סיטון וקיבל את אישורה".

הודעת יחסי הציבור המציינת את השתתפותה של בוקר

אבל על אף האיסור המפורש נראה שחברי הכנסת בוחרים "לדלג" עליו. היום בבוקר (ג') התנוסס שמה של סגנית יו"ר הכנסת, ח"כ נאוה בוקר, על הודעת יח"צ שנמסרה מטעם משרד סברינה בלהסן תקשורת ויחסי ציבור, כחלק מאירוע השקת מזרן חדש מבית מותג מזרנים בריטי יוקרתי. מזרן יחיד עולה על פי ההודעה 80 אלף פאונד (380 אלף שקל). לא בדיוק מוצר שפונה אל הציבור הרחב. אין אישור רשמי לסיבה להשתתפות של בוקר. ייתכן ומדובר בהיכרות אישית עם שאר המשתתפים באירוע.

בשיחה עם נציגי משרד יחסי הציבור אושרו הפרטים שוב. אלא שבלשכתה של חברת הכנסת בוקר מיהרו להכחיש במרץ: "לא היה ולא נברא. עד שפניתם אלינו ח"כ בוקר בכלל לא הכירה את האירוע הזה והיא בטח שלא מגיעה אליו".

"מדובר בתופעה פסולה ביותר, וברור לחלוטין שנבחר ציבור מנוע מלהשתמש בכוחו הפוליטי כדי לקדם עסק פרטי", אומרת יו"ר הוועדה לביקורת המדינה ח״כ שלי יחימוביץ (לשעבר גם יו"ר ועדת האתיקה).  "על אחת כמה וכמה כאשר יש בכוחו גם לפעול לטובת העסק מתוקף תפקידו. כמובן ששרים וח״כים נדרשים לסייע לתעשיה הישראלית ולפעול לטובת יצירת מקומות עבודה, אבל בין זה ובין פרסומת בוטה למוצר ספציפי או לחברה עיסקית המרחק רב. זו גם הסיבה שוועדת האתיקה אוסרת על ח״כים לנסוע לחו״ל על חשבון חברות עסקיות, כדי לגדוע קשרים מסוג זה, אבל להשקפתי לא צריך אפילו להביא נימוקים משפטיים או אתיים - זה פשוט לא בטעם טוב ופוגע באמון הציבור שמתקשה להבין למה דווקא למוצר, לרשת, או ליבואן הספציפי בחר הפוליטיקאי להעניק מחסדו".