מירב פז רוזנברג החליטה לפני כשנה שהיא רוצה יותר. היא החליטה להרחיב את העסק שלה שעוסק בפרסום ושיווק דיגיטלי, לעזוב לניו יורק ולעבוד משם, אבל היא לא ציפתה שכל הניסיון והידע שלה בניהול עסק פשוט לא יעזור לה במנהטן והיא תצטרך ללמוד את הכל מהתחלה.

"כדי להיות בעל עסק מצליח בארה״ב, אתה צריך לשכוח את כל מה שידעת על עסקים בישראל", אומרת פז רוזנברג. "למעשה, העצה הכי טובה היא לעשות ריסטרט מוחלט לכל מה שחשבתם שאתם יודעים, הרגלי העבודה שלכם, המנטליות העסקית, אנשי המקצוע המלווים אותכם ודרכי השיווק בהם נקטתם".

רואה חשבון שיטפל לכם בהכל? תשכחו מזה. "בישראל, נעזרתי ברואת חשבון אחת מוכשרת, שניהלה לי את כל חשבונות העסק, הייתה אחראית על משכורות העובדים ודאגה להנפקת הדוחות לרשות המס" היא מספרת. "עם הגעתי לניו יורק, חיפשתי אחר אותה רואת חשבון שתהיה 'וואן סטופ שופ', ותעניק את כל השירותים הרלוונטיים - ניהול הפיי רול, דוחות המס, ביטוחים וכו׳. אבל חלומות לחוד ומציאות לחוד: מסתבר שכאן, במדינתו של טראמפ,  נדרשים שלושה אנשים שונים לעשות את התפקיד: מנהל חשבונות, רואה חשבון ומערכת פיי רול, המנוהלת ע״י חברה עצמאית. כל אחד ומומחיותו".

חוסר ההבנה עלה לפז רוזנברג ביוקר. "בעוד שחיכיתי שמנהל החשבונות שלי יטפל בתשלומי הביטוחים לעובדים, דבר שהתברר לי בדיעבד שלא בתחומי אחריותו, נקנסתי על ידי המדינה באלף דולר על איחור בתשלומים", היא נזכרת.

החוק שונה בכל מדינה. "בישראל, חוקי ירושלים וחוקי תל אביב אחד הם", מסבירה פז רוזנברג, "ואילו פה, חוקי ניו יורק שונים מחוקי ניו ג׳רזי, אשר רחוקים מזרח ממערב מחוקי קליפורניה. כאשר ביקשתי לחתום על חוזי התקשרות עם לקוחות ממדינות שונות, גיליתי שאצטרך לשכור מספר עורכי דין, כל אחד והתמחותו בחוקי מדינה אחרת".

אם אתה לא בפינטרסט אתה לא קיים. "כאשת שיווק, חשבתי שהכלים ששירתו אותי היטב בשיווק בשוק הישראלי, ישרתו אותי גם בארה״ב", אומרת . "אך בניגוד לישראל, בה ניתן לגייס לקוחות בהצלחה גדולה באמצעות פייסבוק, אינסטגרם, לינקדאין וגוגל, לאמריקאים יש בנוסף את אמזון ,yelp ו Pinterest- וכנאמר בקלישאה - אם אתה לא נמצא בהם, אתה לא קיים".

לדבריה, לא מספיק רק להיות שם - ישנה תורה שלמה שמסייעת לבעלי עסקים איך לבלוט, "למדתי, בין היתר, 'ילפית', אילו תמונות מעלים לפינטרסט ומה צריך להיות הכיתוב תחתן והרחבתי את שיווק הלקוחות שלי לפלטפורמות חדשות, אשר ברובן נסמכות על חוות דעת של גולשים".

בסופו של דבר, מסכמת פז רוזנברג, צריך לשמור רק על האינסטינקטים והידע המקצועי. "רכבת ההרים שחוויתי אומנם מספקת לי רגעים מעניינים של למידה, ובעיקר הבנה - שכל מה שעשיתי בישראל, החל משיטות השיווק שלי ועד גיוס העובדים, פשוט לא מתאים לביתי החדש.  לחברות גדולות ומבוססות, עם תקציבים נכבדים, אין את הבעיה הזו, אבל אנו, העסקים הקטנים, צריכים למצוא את דרכנו לגמרי לבד בדרך להקמת עסק בארה״ב".

למרות זאת, היא אומרת, יש גם  יתרונות גדולים שטמונים בתרבות העסקית האמריקאית (תשכחו, למשל, מתשלומים שוטפים פלוס שלושים). "אני מניחה שעוד אמעד בעתיד, אבל הטעויות הבירוקרטיות מתגמדות נוכח היכולת לחלום פרסום ושיווק דיגיטלי ולבצע אותם, הלכה למעשה, במשרד שלי במנהטן".