ביום חמישי תתכנס הוועדה הלאומית לתשתיות ישיבת היגוי ראשונה על התוואי הסופי של קווי המטרו בגוש דן, ובה ייחשפו המיקומים המבוקשים לתחנות. לישיבה, שתתקיים בירושלים ואשר כונתה בשם "קונגרס" בשל ריבוי המשתתפים בה, הוזמנו כל בעלי העניין במהלך: הבכירים בגופי התכנון ברשויות שהקווים יעברו בהן, פקידי ממשלה בתחום התחבורה ותכנון הבינוי, ומנהלי מוסדות ציבור שעל פי התכנון יוקמו תחנות סמוך אליהם.

היעד שהוצב לחברת נ.ת.ע שמופקדת על בניית הרכבת הקלה על ידי הממשלה הוא לסיים להקים עד 2030 רשת מטרו ראשונית במטרופולין המרכז. מטרו הוא רכבת שמיועדת לנסיעה באזור אורבני, ולשם כך היא מופרדת בנתיב תת־קרקעי או עילי מהרחובות, באופן שמאפשר נסיעה מהירה מבלי לפגוע ברקמה שבה מתקיימים חיי העיר ופעילות המסחר, התעסוקה והמגורים, ומבלי לסכן את הציבור.

בתום מהלך תכנוני שעלה לפי פרסומים כחצי מיליארד שקל, השלימה באחרונה נ.ת.ע תוכנית המורכבת משלושה קווים עיקריים אשר מתפצלים בקצוותיהם: קו על ציר צפון־דרום המכונה מטרו 1 — שאורכו 73 ק"מ והוא כולל 53 תחנות ב–14 יישובים; קו על ציר מזרח־מערב — מטרו 2 — שאורכו יהיה 28 ק"מ ויהיו לו 27 תחנות בשמונה יישובים; וקו חצי מעגלי בין דרום לצפון המכונה מטרו 3 — באורך 39 ק"מ, ועליו 29 תחנות בעשרה יישובים.

 

המסלולים המשוערים לקווים, המתוכננים להיות אמצעי התחבורה ההמוני המרכזי בגוש דן, כבר פורסמו בעבר והראו היכן יעברו הרכבות, אך מבלי שצוין היכן יעלו ויירדו מהן. ביום חמישי ייחשפו לציבור בפעם הראשונה המיקומים שבנ.ת.ע רואים בהם כמתאימים ביותר לתחנות, וזו תהיה גם הפעם הראשונה שבה יוצגו מיקומים אפשריים ל"דיפואים" — אזורי תחזוקה ואחסון ציוד, קרונות וקטרים שנדרשים לתפעול המטרו. באופן כללי, סמיכות לתחנת נוסעים של מטרו מגלמת הזדמנות כלכלית חיובית לכל סוגי הנדל"ן — מגורים, מסחר ותעסוקה. לעומת זאת, קרבה לתחנת דיפו עשויה לפגוע בנדל"ן הסמוך אליה.

בתוכניות שהגיעו לידי TheMarker מופיע מיקומן של כ–100 תחנות מטרו ביותר מ–20 רשויות שבין כפר סבא ורעננה בצפון, רחובות בדרום, ולוד וראש העין במזרח. בתוכניות סומנו גם דיפואים. בסך הכל יידרשו ארבעה דיפואים, ובמפות סומנו עשרה מיקומים אפשריים. הנה התחנות הצפויות של המטרו בסדר אלפאביתי של היישובים.

אור יהודה (2 תחנות)

אזור (תחנה אחת)

תיפתח תחנה אחת של מטרו 3, באזור התעשייה, בסביבות מפגש הרחוב המעגלי דרך בן גוריון ורחוב ז'בוטינסקי.

תחנה אחת תיפתח בשטחים השייכים למועצה מדרום, שעדיין לא פותחו, ומקיפים את מושב תלמי מנשה. במועצה המקומית סומנו גם שני שטחים אפשריים לדיפואים.

בני ברק (תחנה אחת)

תוקם תחנה אחת של קו מטרו 2 ברחוב קטן, אברהם בן דוד, בשיכון ההסתדרות שבלב העיר.

בת ים (תחנה אחת)

תחנה של מטרו 3 סומנה ברחוב נוסבאום פינת רחוב יוספטל, ליד המוצא הדרומי של הקו האדום של הרכבת הקלה בדרום־מזרח העיר.

גבעתיים (2 תחנות)

ייפתחו שתי תחנות של מטרו 2: בגבול רמת גן, בפינת הרחובות כצנלסון ודרך בן גוריון; בצומת כצנלסון ורחוב ויצמן שבמרכז העיר.

גבעת שמואל (תחנה אחת)

תחנה אחת של מטרו 3 מתוכננת לקום בשכונה רמת הדר, בסביבות הגינה הציבורית על שם רמון ליד שדרות מנחם בגין.

הוד השרון (3 תחנות)

בעיר יעבור קו מטרו 1, ומתוכננת לו תחנה אחת בדרך רמתיים, בקטע שבין רחוב המייסדים ורחוב משה שרת, ושתי תחנות ברחוב הבנים — ליד המרכז האקדמי שערי משפט ובשכונת הדר.

הרצליה (6 תחנות)

בעיר יעברו שני קווים — מטרו 1 ומטרו 3. בחלק המזרחי של הרצליה יהיו שלוש תחנות של קו המטרו מספר 1: אחת במרכז האקדמי הבינתחומי, ושתי תחנות על שדרות בן גוריון — בצומת עם רחוב הבנים ליד המוזיאון לאמנות מודרנית, ובסמיכות לצומת ברחוב רבי עקיבא. בחלק המערבי של העיר יהיו שלוש תחנות של קו מטרו 3: במרינה, ברחוב נעמי שמר ופינת אבא אבן בהרצליה פיתוח, ובאזור שבין מחלף שבעת הכוכבים לתחנת רכבת ישראל של הרצליה.

הרכבת התחתית הבינעירונית של לונדון (צילום: Peter Macdiarmid, GettyImages IL)
הרכבת התחתית הבינעירונית של לונדון | צילום: Peter Macdiarmid, GettyImages IL

חולון (7 תחנות)

בעיר יעברו שלושת קווי המטרו: למטרו 1 יהיו תחנות בצומת חולון, ברחוב חנקין פינת סוקולוב במרכז העיר הוותיק; באזור התעסוקה החדש ליד שכונת קרית שרת שבו יהיה מפגש עם מטרו 3 (סמוך לאזור המשרדים של החברה); וברחוב מנחם בגין פינת דוד אלעזר — צומת המהווה את הגבול הדרום מזרחי של שכונת ח/500.

ממטרו 2 תקבל חולון תחנה ליד בית החולים וולפסון.

למטרו 3 יהיו שלוש תחנות: שתיים באזור התעשייה המזרחי — ברחוב המרכבה פינת רחוב המלאכה, וברחוב המלאכה פינת האורגים שבו נמצאים אזור המשרדים עזריאלי וכן משרדי חברת נ.ת.ע. בנוסף, תהיה תחנה ליד מוזיאון העיצוב ומרכז המדיטק, ותחנה נוספת במחלף יוספטל שעל נתיבי איילון וליד תחנת רכבת ישראל.

כפר סבא (5 תחנות)

צפויות להיבנות חמש תחנות על קו מטרו 1 — אחת מהן בגבול המזרחי, ליד מושב נוה ימין. תחנה שנייה מתוכננת ליד מרכז G, ושתי תחנות על רחוב ויצמן — בצמתים עם הרחובות תל חי וסוקולוב. התחנה החמישית מתוארת על ידי נ.ת.ע כתחנה ליד בית החולים מאיר, אבל נראה שבית החולים נמצא כחצי ק"מ צפונה ממנה. במזרח כפר סבא סומנה אפשרות להקמת דיפו — בסוף קו מטרו 1.

לוד (2 תחנות)

בעיר יהיו שתי תחנות של מטרו 1 — ברחוב תל חי פינת הדרור, ליד כלא איילון, וברחוב תל חי פינת דוד המלך, ליד בית המשפט המחוזי והעירייה.

נס ציונה (2 תחנות)

שתי תחנות ייפתחו על קו מטרו 1 — בכניסה הדרומית לעיר על רחוב מרגולין, ובמפגש בין רחוב הבנים ועמק השושנים, על הכביש החוצה את העיר ובסמוך לקניון נס ציונה.

כך נראות מנהרות הרכבת מתחת לאדמה. צפו (צילום: החדשות)
עבודות הרכבת הקלה | צילום: החדשות

פתח תקוה (11 תחנות)

לפי התוכניות, שש תחנות ייפתחו בקו מטרו 2, שתיים מהן בשכונות שיקומו בעתיד על קרקע מחנה סירקין. ארבע נוספות יהיו באזורים בנויים: ברחוב אחד העם פינת שרה אהרונסון; בפינת הרחובות דגל ראובן והנשיאים מצדו הדרומי של המרכז הרפואי רבין; ברחוב בן גוריון פינת יטקובסקי בשכונת נוה עוז; וברחוב העצמאות פינת בן גוריון, לצד שכונת כפר גנים.

בפתח תקוה יעבור גם קו מטרו 3. חמש התחנות שלו יהיו ליד האצטדיון על דרך אם המושבות, בפינת הרחובות גיסין והשפלה בפאה המזרחית של אזור התעסוקה קרית אריה, ברחוב קפלן ליד בית החולים בלינסון, ברחוב אבי אורן פינת רחוב הצייר צבי שור בגבול הצפוני של שכונת נווה עוז, ובדרך רבין פינת ברדיצ'ב בפינה הדרום מערבית של שכונת כפר גנים ג'.

קרית אונו (3 תחנות)

צפויה להיפתח תחנה אחת בלבד של מטרו 3, בכניסה הצפונית לעיר ברחוב לוי אשכול פינת טרומן. עוד שתי תחנות סומנו בשטח שמתפנה מהמחנה הצבאי תל השומר באזור בקעת אונו צפון, ומתקדמות עליו תוכניות בנייה.

ראש העין (6 תחנות)

העיר תקבל שש תחנות על מטרו 2 — באזור התעסוקה של העיר ליד קיבוץ גבעת השלושה; ליד תחנת רכבת ישראל שמחוץ לעיר כיום; ברחוב יהושע בן נון פינת השריון בגבול הצפון מזרחי של העיר; בהצטלבות הדרכים מנחם בגין ונחל רבה בין השכונות החדשות גבעת טל וגבעת הסלעים; עוד שתי תחנות בשכונת נוה אפק אחת בשוליים ברחוב ז'בוטינסקי, במקום שבו הוא נהפך לרחוב יגאל אלון, ואחת בקצה רחוב יגאל אלון בהצטלבות עם רחוב נסים אלוני — שלפי המפות מתוכננת כתחנה וסביבה תיבנה שכונה. בסמוך לראש העין סומנו שלוש אפשרויות לשטחים שישמשו כדיפואים, מדרום למחלף קסם.

ראשון לציון (7 תחנות)

בעיר יעבור קו מטרו 1, בשתי שלוחות נפרדות. בשלוחה המזרחית יהיו שלוש תחנות, מהן אחת בשכונת נוה אליהו, בשטח פתוח שסומן כהשלמה להליך התחדשות עירונית באזור. התחנה סומנה במקום שבו יפגשו בעתיד הרחובות הקיימים יצחק בן צבי ורחוב תורה ועבודה. באותה שלוחה תהיה גם תחנה באזור המכונה מתחם הרובע, על רחוב פריימן. שתי תחנות נוספות סומנו על כביש 44, בסמיכות לחיבור אל בית החולים אסף הרופא, ובאזורים שמתוכננת בהם בנייה בשטחי המחנה הצבאי צריפין.

בשלוחה המערבית יוקמו שתי תחנות נוספות — ברחוב ז'בוטיסקי בהצטלבות עם רחוב היובל, וליד קניון רוטשילד. תחנה נוספת בקניון עזריאלי, במפגש עם תחנת רכבת ישראל ראשונים.

בראשון לציון סומנו גם שני מגרשים אפשריים להקמת דיפואים ליד המחלף של כביש 431.

רחובות (4 תחנות)

בשטחה של רחובות יהיו ארבע תחנות של קו מטרו 1 על ציר הרצל החוצה את העיר — בכניסה למכון ויצמן, בגינה בפינת רחוב י.ל פרץ, ליד הצטלבות עם רחוב אושיות ובצומת ביל"ו, שלא רחוק ממנו נמצא בית החולים קפלן.

רמלה (2 תחנות)

יוקמו בעיר שתי תחנות של קו מספר 1: אחת בשכונת נווה רם, ואחת ליד קרית הממשלה ומיקומה הנוכחי של תחנת רכבת ישראל, מערבית לכביש מספר 44.

רמת גן (2 תחנות)

בעיר תיפתח תחנה אחת של מטרו 2 בשדרות ירושלים, מעט מזרחה מההצטלבות עם רחוב הרא"ה. תהיה תחנה נוספת של מטרו 3, על הגבול המזרחי של העיר, ברחוב עמק האלה פינת שדרות קציר ליד בית החולים תל השומר. כמו כן, אחת האפשרויות לדיפו סומנה בשטח ששייך מוניציפלית לרמת גן, סמוך לאזור התעסוקה עתידים.

רמת השרון (4 תחנות)

בעיר יהיו שתי תחנות של מטרו 1 — ברחוב סוקולוב ליד שדרות ביאליק ובצומת הכניסה הדרומית לעיר, בין מחלף הכפר הירוק לצומת ראשונים. בנוסף, מתוכננות שתי תחנות של קו מטרו מספר 3, בשטחים פתוחים בין הרצליה לגבול המערבי של רמת השרון: תחנה אחת צפונית, בגבול המערבי של שטחי קיבוץ גליל ים ותחנה נוספת דרומית, ממזרח לגלילות, ליד כביש מספר 5.

רעננה (4 תחנות)

העיר תקבל לשטחה ארבע תחנות על קו המטרו מספר 1 — התחנות סומנו ליד תחנת רכבת ישראל ברעננה בצד הדרומי של העיר, ברחוב הראשי אחוזה במפגש עם רחוב גורדון, תחנת שלישית ליד קניון רננים, ובאזור התעסוקה הצפוני, במפגש עם כביש 4. באזור התעסוקה ברעננה סומנה אפשרות לדיפו.

תל אביב (19 תחנות)

בתחום העיר יעברו שלושת קווי המטרו. 11 התחנות בקו מספר 1 יהיו ברחוב משה סנה, סמוך לצומת הפיל — שבו יעבור גם מטרו 3; תחנה ברחוב בני אפרים לפני הצומת עם קק"ל; תחנה בפתח המערבי לאוניברסיטת תל אביב בפינת הרחובות לבנון ואינשטיין; ועוד תחנה ליד מוזיאון הפלמ"ח והמכללה להנדסאים ע"ש רידמן.

על ציר דרך נמיר, שגם בו יעבור קו 1, צפויה להיות תחנה באזור גשר הירקון בפינה הצפונית של שכונת בבלי, בצומת נמיר־פנקס ליד מגדלי אקירוב ושכונת פארק צמרת, ותחנה נוספת שתתחבר לקו האדום בצומת ארלוזורוב — תחנת רכבת סבידור.

תחנות הקו בגדה המזרחית של איילון על דרך יגאל אלון יהיו בצומת עם רחוב השלום ליד שכונת ביצרון, ובצומת עם יצחק שדה. באזור שכונת התקווה מתוכננת תחנה שתתחבר לתחנת רכבת ההגנה, וכן תהיה תחנה בקיבוץ גלויות, בגבול המזרחי של שכונת קרית שלום.

תחנות מטרו 2 ימוקמו בצומת השלום מצד מערב, ברחוב אבן גבירול פינת קפלן ודיזנגוף, בכניסה הצפונית לשוק הכרמל מצד אלנבי, ברחוב המרד ממערב לשכונת נווה צדק, בצומת רחוב שלמה פינת שלבים וברחוב נס לגויים פינת שלבים.

שתי התחנות של קו 3 בתל אביב יהיו ליד בית חולים אסותא ברמת החייל, בצומת הרחובות דבורה הנביאה ואריה דיסנצ'יק — באזור המפגש בין שכונת נאות אפקה לרמת צהלה.

פארק אריאל שרון (תחנה אחת)

בפארק מתוכננת להיבנות תחנה אחת של קו מטרו 3.

הנה באה תחנת רכבת ויכולה להביא אתה הרבה כסף

המכנה המשותף הבולט למיקומים שסומנו במפות נ.ת.ע לתחנות המטרו במטרופולין המרכז, הוא סמיכות למוסדות ציבור כמו בתי חולים ושטחי ציבור פתוחים: פארקים, גינות וצמתי דרכים של כבישים רחבים המשתרעים על שטח גדול. מחוץ לתל אביב, לא מעט תחנות סומנו במקומות שעוד לא התחילה בהם בנייה, כלומר בשטחים פתוחים לגמרי, בשולי היישובים. זה יכול להיראות מוזר — הרי אם כבר עושים מטרו, מדוע שהתחנות לא יהיו ממש בתוך השכונות?

הסבר אפשרי לכך הוא השאיפה לסיים את הקמת מערכת המטרו על כל תחנותיה במהירות. בהקמת מסילות מטרו הקושי אינו בפרישת המסילה, במיוחד אם היא תת־קרקעית. איפה יש קושי? בהקמת התחנות עצמן: הן תופסות שטח על פני הקרקע ולכן בהקמתן נתקלים באילוצים תכנוניים של נגישות ובעיות של קנייןשעלולים לעכב את ביצוען. ראשית, צריך למצוא להן מקום, וכשזה נמצא ומסומן מגיעים שכנים — בעלי הקרקע הסמוכה, שנוטים להשיג השגות על כל פיתוח חדש שישפיע עליהם ולהערים קשיים על השינוי, גם אם הוא מביא לאזור תחנת מטרו שהשפעתה טובה. לכן, ככל שהמיקום של תחנה הוא בסביבות קרקע ציבורית או בסביבה לא בנויה שעוד אפשר לעשות בה שינויים, זה מקצר את התהליך.

לאורך ההיסטוריה ובכל העולם הכתיבו אמצעי התחבורה ותוואי הדרכים את פיתוח ההתיישבות. בתולדות ישראל המסלול הפוך — קודם בונים את היישוב ואז נזכרים שצריך גם להגיע ולצאת ממנו, ורצוי באמצעות תחבורה ציבורית. האילוץ הזה הוא הזדמנות: התהליך ההגיוני של תחבורה שמכתיבה את הפיתוח לידה יכול לקרות במטרו של מטרופולין תל אביב. זה יקרה אם יחליטו שיחד עם התחנה המתוכננת, מקדמים תוכנית נקודתית לסביבתה הקרובות שעקרונותיה הגברת צפיפות ושינוי בשימושי הקרקע הקיימים, באופן שימצה את הפוטנציאל הכלכלי והעירוני שטמון בנקודת עלייה וירידה מהרכבת. התועלת של התחנה היא לפיתוח העיר, ויכולה לצמוח ממנה הכנסה פיננסית — השבחת הקרקע ומסי נדל"ן שיגזרו מכך. זו גם הדרך האפשרית והנכונה לממן את פרויקט המטרו — שעלותו נאמדת כעת ב–200 מיליארד שקל.

יודעים מה הסיפור הבא של mako כסף? כתבו אלינו money@mako.co.il

הכתבה פורסמה במקור באתר TheMarker

כתבות נוספות:

נשים לא רוצות לדבר, רופאים לא רוצים לשמוע - אבל בסוף זה יגיע אל כולנו

לא רק ענקיות מחו"ל: גם הסטארט-אפים מגלים את הפריפריה