נהג שהורשע בעבירה של נהיגה בשכרות יצא בזול בזכות הליך שיקום משמעותי שכלל השתלבות בתוכנית טיפולית להתמכרויות והפסקת שימוש בסמים ואלכוהול. הנהג, שבעבר כבר הורשע פעמיים בעבירות של נהיגה תחת השפעת אלכוהול ונגזר עליו מאסר על תנאי, נשלח ל-200 שעות שירות למען הציבור והוטלו עליו פסילה של 43 חודשים וקנס של 1,500 שקל. השופט הבכיר אלון אופיר מבית המשפט לתעבורה בבת ים החליט שלא להפעיל את המאסר המותנה למרות דרישת המדינה, לאחר שקיבל את המלצת שירות המבחן לענישה שיקומית.

בבדיקת הינשוף שנערכה לנהג נמצאו אצלו 543 מ"ג אלכוהול כשרף האלכוהול לאכיפה עומד על 290 מ"ג. לאחר שהוגש נגדו כתב אישום הוא הודה בעבירה שיוחסה לו והורשע.

המדינה ביקשה להפעיל 6 חודשי מאסר על תנאי שנגזרו על הנאשם ב-2019, לאחר שהורשע בשתי עבירות של נהיגה תחת השפעת אלכוהול. במסגרת הטיעונים לעונש נטען כי מאז 2013 הורשע הנאשם בחמש עבירות תעבורה, כששתיים מהן קשורות לאלכוהול. לנוכח העובדה שמדובר בעבריין תעבורה חוזר בית המשפט התבקש בנוסף לפסול את הרישיון שלו למשך 40 חודשים לפחות.

סניגורו של הנאשם ביקש לעומת זאת להתחשב בו ולקבל את המלצת שירות המבחן לענישה שיקומית של שירות למען הציבור (של"צ) לצד הארכת המאסר המותנה ופסילה לתקופה מתונה. הסניגור ציין כי הנאשם עשה מסע שיקום משמעותי בעקבות התיק הקודם שבו נשפט – השתלב בתוכנית טיפולית, עזב את החברה השלילית שאיתה הסתובב ונמנע לחלוטין מצריכת סמים ואלכוהול.

שינוי מעשי

השופט הבכיר אלון אופיר קבע כי העונש הראוי במקרה הנוכחי נמצא במתחם שבין מאסר על תנאי לבין 6 חודשי מאסר בפועל בנוסף לפסילה של 30-40 חודשים.

עם זאת, השופט מצא שמבחינת המאסר יש הצדקה לסטות במקרה הזה מהמתחם. הסיבה העיקרית היא תסקיר שירות מבחן חיובי שהעיד על שינוי משמעותי בחיי הנאשם. השופט ציין כי לנאשם אמנם עבר תעבורתי ופלילי (הוא הורשע בעבר גם בשימוש והחזקת סמים שלא לצריכה עצמית) והוא אף לא הורתע מהמאסר על תנאי, אבל עם זאת, מאז ביצוע העבירות ועד היום "עבר נאשם זה דרך שיקומית ממשית שאינה רק תיאורטית אלא מעשית". השופט הוסיף כי במקביל לטיפול הנאשם ביצע בהצלחה עונש של"צ קודם, בדיקות השתן שמסר היו נקיות והוא לא נהג בתקופה שבה הוטלה עליו פסילה.

בנסיבות אלה השופט החליט לקבל את המלצת שירות המבחן לענישה שיקומית תוך שציין כי הוא "מוצא כי לנאשם זה פוטנציאל ממשי להשלים בהצלחה את המסלול השיקומי בו החל".

בהתאם לכך, השופט הטיל על הנאשם עונש של 200 שעות של"צ וקנס של 1,500 שקלים והאריך את המאסר על תנאי בשנתיים. עם זאת, כדי לאזן את העונש הקל, קיבל השופט את עמדת המדינה בנוגע לפסילת הרישיון והורה על פסילה של 43 חודשים – עונש שכולל גם הפעלת פסילה על תנאי שהוטלה על הנאשם בתיק הקודם. כמו כן הוסיף לו השופט 6 חודשי פסילה על תנאי למשך 3 שנים.

ב"כ המדינה: עו"ד דנה נעים

ב"כ הנאשם: עבד קעדאן, עו"ד תעבורה

עו"ד עידן כהן עוסק/ת ב- תעבורה
הכותב/ת לא ייצג/ה בתיק.

הכתבה באדיבות אתר המשפט הישראלי פסקדין

פסקדין הוא אתר תוכן משפטי ופלטפורמה המספקת שירותי שיווק דיגיטלי למשרדי עורכי דין מובילים בישראל. הוא מכיל מידע כולל ומגוון בתחום המשפט. האתר מופעל באמצעות חברת "פסק דין אתרי משפט בע"מ". המידע מסופק לשירות ציבור הגולשים לשימוש פרטי ולא-מסחרי בלבד. האתר והמידע המופיע בו מוגנים על ידי חוקי זכויות יוצרים של מדינת ישראל, אמנות בינלאומיות וחוקי זכויות יוצרים של מדינות אחרות.