ב-2019 התרחשה תאונה קטלנית בצפת, כשרוכב אופנוע שהרכיב ידידה התנגש במשאית שפנתה שמאלה בצומת. הרוכב נפגע באורח קשה ואילו הנוסעת בת ה-21 נהרגה. לאחרונה, זיכתה שופטת בית המשפט לתעבורה בנצרת יסמין כתילי את נהג המשאית מחמת הספק מעבירות של גרם מוות ברשלנות ונהיגה בקלות ראש. היא קבעה כי המדינה לא הצליחה להוכיח שהתרשל בנהיגה ויכול היה למנוע את התאונה לו היה נוהג אחרת, בין היתר בהתחשב בכך שממצאי חקירת התאונה העלו כי רוכב האופנוע נהג במהירות "מטורפת המתקרבת למהירות טיסה".

בכתב האישום שהוגש נגד נהג המשאית מספר חודשים לאחר התאונה, נטען כי לא נתן זכות קדימה לאופנוע, חסם את הדרך שלו ובכך מנע ממנו לסטות ולמנוע את התנגשות שגרמה למותה של הנוסעת הצעירה ולחבלות קשות לרוכב האופנוע.

ההגנה טענה לעומת זאת כי הנאשם נהג במהירות המותרת ובזהירות, וכי לא היה לו סיכוי להבחין ברוכב האופנוע לנוכח העובדה שנהג במהירות מופרזת. ההגנה תקפה את ממצאי המשטרה וטענה כי מרגע שהגיעו שוטרים לשטח ההחלטה הייתה שנהג המשאית אשם והחקירה הייתה מאוד מגמתית.

"לנהוג בחכמה ובזהירות, למען כולנו"

השופטת יסמין כתילי קבעה כי מהחקירות שנעשו עלה כי מהירות האופנוע הייתה כ-132 קמ"ש וייתכן שאף גבוהה בהרבה, כשהמהירות המותרת בכביש היא 50 קמ"ש. עוד היא קבעה כי מסרטוני התאונה ומיתר הממצאים שהתגלו אי אפשר לקבוע כי הנאשם יכול היה להבחין ברוכב האופנוע לפני שהחל בפנייה.

כמו כן, השופטת דחתה את ממצאי בוחן התנועה שלפיהם הנאשם חסם את נתיב האופנוע ומנע ממנו את האפשרות להתחמק מהמשאית. היא ציינה כי נקודת האימפקט, תמונות מסרטון הווידיאו שצולם במצלמת המשאית בזמן התרחשות התאונה ואזור הפגיעה תומכים כולם  בעמדת מומחה ההגנה שלפיה הרוכב יכול היה לעשות שלל פעולות כדי לחמוק מהתאונה, כמו בלימה, האטת קצב הנסיעה למהירות המותרת והטיית ההגנה שמאלה.

השופטת הוסיפה כי התגלו במשפט "מספר עובדות מטרידות" שמעלות כי כפי שטענה ההגנה, החקירה הייתה מגמתית ומוכוונת לטעות אנוש של הנאשם. היא מתחה ביקורת על כך שלא נערכו פעולות חקירה מהותיות לגבי התנהגותו של רוכב האופנוע, בראשן חקירה שלו עצמו.

עוד קבעה השופטת כי הנאשם – שנהג במהירות המותרת – לא היה אמור לצפות שרוכב אופנוע ינהג במהירות "מטורפת" "המתקרבת למהירות טיסה", וכי ההתנהגות הקיצונית הזו ניתקה את הקשר הסיבתי בין הנהיגה של הנאשם לבין התאונה.  

לפיכך השופטת הגיעה למסקנה שהתביעה לא הצליחה להוכיח שהנאשם אחראי לקרות התאונה וזיכתה אותו מחמת הספק.

לבסוף העירה השופטת כי למרות הסכנה הרבה הגלומה ברכיבה על אופנוע נהגים רבים ממשיכים לרכוב במהירויות עצומות ולהיפגע בתאונות דרכים קשות. היא הפנתה לדו"ח עמותת אור ירוק מנובמבר 2021 שבו נכתב כי רק ב-2020 נהרגו 68 אנשים בתאונות אופנוע ו-552 אנשים נפצעו קשה. עוד עלה מהדו"ח כי בעשור האחרון יש מגמת עלייה במניין ההרוגים והפצועים. השופטת סיימה את הכרעת הדין בקריאה לרוכבים "לנהוג בחכמה ובזהירות, למען כולנו".

עו"ד אלי גורליק (צילום: שי אליעזר)
עו"ד אלי גורליק | צילום: שי אליעזר

ב"כ המדינה: עו"ד אוהד כהן

ב"כ הנאשם: טטלבוים וסטולר, עורכי דין תעבורה

עו"ד אלי גורליק עוסק/ת ב- תעבורה
הכותב/ת לא ייצג/ה בתיק.

הכתבה באדיבות אתר המשפט הישראלי פסקדין

פסקדין הוא אתר תוכן משפטי ופלטפורמה המספקת שירותי שיווק דיגיטלי למשרדי עורכי דין מובילים בישראל. הוא מכיל מידע כולל ומגוון בתחום המשפט. האתר מופעל באמצעות חברת "פסק דין אתרי משפט בע"מ". המידע מסופק לשירות ציבור הגולשים לשימוש פרטי ולא-מסחרי בלבד. האתר והמידע המופיע בו מוגנים על ידי חוקי זכויות יוצרים של מדינת ישראל, אמנות בינלאומיות וחוקי זכויות יוצרים של מדינות אחרות.