לפני כארבע שנים אירע אחד מאסונות הבנייה הקשים שידעה ישראל. במהלך עבודות להקמת חניון תת קרקעי ברחוב הברזל ברמת החייל התמוטטה תקרת החניון וגרמה למותם של ששה עובדים ולפציעתם של 23 נוספים. לאחרונה הוגש לבית משפט השלום בתל אביב כתב אישום נגד ארבעה מהמעורבים. בעקבות שימוע הוחלט שלא לכלול בכתב האישום את האדריכל אילן דונסקי ששימש כמנהל הפרויקט מטעם העירייה.

ב-2012 זכתה חברת ״אפריקה ישראל״ במכרז לתכנון, הקמה ותפעול חניון הברזל על קרקע של עיריית תל אביב עבור החברה העירונית ״אחוזות החוף״. לביצוע הבנייה היא התקשרה עם חברת ״דניה סיבוס״ והאחרונה חתמה עם משרד המהנדסים מילר-שנבל-צחר לתכנון הקונסטרוקציה.    

בניית החניון החלה בסוף 2014 והוא תוכנן להכיל 540 מכוניות בארבע קומות תת-קרקעיות. לפני קריסתו היה החניון בשלבים האחרונים של הבנייה ופתיחתו לקהל הרחב תוכננה בתוך להיות בתוך שלושה שבועות.

בזמן שבוצעו עבודות עפר על גג החניון קרסה הקומה העליונה כשהיא ממוטטת את שאר הקומות תחתיה. 

במרץ השנה (2020) הודיעה פרקליטות מחוז תל אביב על כוונתה להגיש כתבי אישום פליליים בקשר לאסון בכפוף לשימוע נגד חמישה אנשים וארבעה תאגידים ובכללם מי שמונה על ידי אחוזות החוף לניהול הפרויקט והבטחת האיכות, האדריכל אילן דונסקי מחברת קידן. 

כשל הנדסי

דונסקי יוצג בהליכים על ידי עו״ד חן בר-און, עו״ד גיל דחוח ועו״ד איתן אוריה. במסגרת הטיעונים לשימוע נכתב בין היתר כי בחוזה בין אפריקה ישראל לבין אחוזות החוף סוכם כי האחריות הבלעדית לתכנון המבנה תהיה על אפריקה ישראל. 

כמו כן נטען כי החוזה של קידן עם אחוזות החוף אינו מטיל עליה חובה לבחון בעצמה את תוכן האישורים הניתנים על ידי הגורמים ההנדסיים. בהקשר זה הודגש כי דונסקי אינו מהנדס ואין לו את הכישורים לבחינת הקונסטרוקציה.

זאת ועוד, הסעיף היחידי בחוזה עם קידן שמתייחס להיבט התכנוני של הפרויקט קובע כי על קידן לדאוג לתיאום הפרויקט בשלב התכנון ולא תיאום התכנון עצמו. המשמעות היא שעל קידן היה לוודא כי חברת ההנדסה שנשכרה על ידי אחוזות החוף לבדיקת יציבות המבנה בודקת את התאמת התכנית לתכנון הראשוני (תכניות המכרז). לאחר שהתקבלו האישורים על ידי החברה ב-2014 אין לקידן מחויבות נוספת ביחס לתיאום הפרויקט בשלב התכנון.  

בכתב הטיעונים לשימוע הודגש כי דונסקי ביצע באופן מלא את החובות המוטלות על קידן על פי החוזה ובכלל זה וידא כי הביצוע תואם את דרישות החוזה שנחתם בין עיריית תל אביב לאפריקה ישראל.

עוד הודגש כי חברת קידן נשכרה לבצע הבטחת איכות של כלל הפרויקט על היבטיו השונים במעין מבט מלמעלה, כאשר לכל היבט תכנוני וביצועי בפועל של הפרויקט, נשכרו גורמים אחרים ליישום פרטני ובמסגרת התקשרות חוזית ספציפית.

לפני ימים ספורים הוגש כתב אישום כנגד חנוך צחר, מבעליה של משרד המהנדסים מילר, שנבל, צחר ושות', כנגד המהנדס אריאל בבגנוב ממשרד ירון-שמעוני-שחם מהנדסים ויועצים וכנגד שתי החברות עצמן.

כתב האישום מתמקד בכשלים ההנדסיים של הפרויקט. צוין בו כי תכנית הקונסטרוקציה שנבנתה לתקרה, כתקרה העשויה ממשטח בטון רציף ללא קורות וכותרות הייתה לקויה מיסודה.  

במקביל הודיעה הפרקליטות על סגירת התיקים נגד אילן דונסקי וחברת קידן, חברת דניה סיבוס והמנכ"ל שלה רונן גינזבורג, והמהנדסת ליטל מרמוש ממשרד מילר, שנבל, צחר. 

הכתבה באדיבות אתר המשפט הישראלי פסקדין

פסקדין הוא אתר תוכן משפטי ופלטפורמה
המספקת שירותי שיווק דיגיטלי למשרדי עורכי דין מובילים בישראל