נדמה שהתופעה של זליגת סרטים לרשת גדלה כל שנה (צילום: חדשות 2)
התחרות על חיפוש עסקים באינטרנט הולכת ומחריפה | צילום: חדשות 2

בענף מדריכי העסקים המקוונים שלטה עד לפני כשנה וחצי דפי זהב, כשחקן יחיד בחיפוש עסקים בישראל. לפני כשנה וחצי נכנסה בזק למגרש המוזהב ועוררה תחרות מעניינת, במסגרתה נעשה כמעט הכול על מנת שהצרכן ימצא את מבוקשו בקלות, ביעילות ובמהירות. נדמה שלבד מלהסיעו עד לפתח בית-העסק, או לחייג עבורו, שתי החברות יעשו משתדלות למצות את מנועי החיפוש - סרטוני וידיאו, קופוני הנחה, הודעות טקסט, מפות, מסלולים, צילומי אוויר ועוד. לנו נותר רק לחפש את מי לחפש.

מדריך דפי זהב הפועל כ-40 שנה החל להעניק שירותים מקוונים ב-1995 - אתר החברה www.d.co.il עבר שינויים עד לשדרוג הנוכחי הפועל מ-2006. המעמד הבלעדי של האתר התערער כאשר בזק השיקה את אתר www.b144.co.il המציע לצד מאגר מידע של אנשים פרטיים, גם חיפוש עסקים.

"גלובס" השווה בין שני האתרים והגיע למסקנה כי תוצאות החיפוש המתקבלות בדפי זהב יעילות יותר למשתמש, וכוללות פי'צרים חביבים. לבזק נזקפת הזכות למודיעין הטלפוני היעיל, ולעמודי אינטרנט הנקיים מבאנרים פרסומיים. בכל מקרה, התחרות מיטיבה עם הצרכן, שמרוויח מאגר מידע מפורט המספק תוצאות חיפוש זריזות לצד יעילות באמצעות מפות ומסלולים.

ערב כניסתה לענף, העריכה בזק כי היקף ענף החיפוש המקומי באינטרנט בישראל הוא 60 מיליון שקל בשנה ב"ענף שנשלט על-ידי מתחרה אחד - כשללקוחות ולמפרסמים לא היתה אלטרנטיבה אמיתית". עוד הודגש אז, כי ברוב מדינות העולם החיפוש האינדקסי האינטרנטי מובל על-ידי חברת התקשורת המקומית, ו"שבסוף היום המותג שיעניק את המידע הרחב והרלוונטי ביותר - יוביל את השוק".

"השאיפה היא שנהיה בראש מעייניי המחפש, כאמצעי סיוע מקסימלי במציאת עסקים וביכולת להגיע אליהם במהירות באמצעות מפות והכוונת מסלול", מסביר יבין גיל-מור, מנהל אגף שירותים ומוצרים בחטיבת השיווק של בזק.

זאב גרובר, סמנכ"ל שיווק ופיתוח עסקי בדפי זהב, מציין כי "בשונה מהתוצאה המתקבלת בחיפוש באמצעות מנוע חיפוש כללי כמו גוגל, אנחנו מעניקים תוצאות המחולקות לפי אזורים לצד מערכת כלים שתעזור למשתמש לעשות בחירה מושכלת ויצירת קשר מהירה עם בית העסק".

גרובר מעריך כי מחצית מכלל החיפושים באתר האינטרנט של דפי זהב הם קטגוריאליים. בחיפוש קטגוריאלי (ללא שם בית העסק אלא לפי קטגוריה ואזור) התוצאות המתקבלות הן של המפרסמים באתרים. בכל חיפוש יופיעו תוצאות של מפרסמים אחרים בסדר רנדומלי. את המפרסמים ניתן לזהות באמצעות גרפיקה מודגשת, לוגו, מידע ופיצ'רים נוספים: למשל קופון הנחה או שיחת חינם לבית העסק.

במבחן איתור עסקים, התמקדנו בכ-20 עסקים קטנים, מחנות פרחים, דרך חנות כלי כתיבה, קוסמטיקאית, טכנאי מחשבים ועוד. את מרבית העסקים שחיפשנו מצאנו בדפי זהב (פרחי גילי רמת-גן, חנות לכלי כתיבה אלדין בכפ"ס, צעצועי דלאון בתל-אביב, תכשיטי אמנותי ברמת-השרון, ועוד), אולם מרביתם לא אותרו במנוע החיפוש של בזק. במקרה אחד - עסק שהופיע בבזק, נעדר מדפי זהב.

בתגובה לכך שלא נמצאו באתר בזק רבים מהאתרים האקראיים שנדגמו, הועברה רשימה הפוכה ובה כ-20 בתי-עסק המופיעים בבזק אולם לא בדפי זהב. הרשימה אומתה מול האתרים.

b144: יעילות ופשטות

בזק
משלבים חיפוש עסקים עם חיפוש אנשים פרטיים. בזק

ברירת המחדל בעמוד הבית b144 היא חיפוש עסקים. לחיפוש אנשים יש לעבור ללשונית השנייה ולשונית שלישית מאפשרת חיפוש מפות. גיל-מור מסביר כי החיפושים באתר נחלקים כיום 50%-50% בין אנשים פרטיים ובתי-עסק.

החיפוש הראשוני: חיפוש ראשוני לא תמיד מזין את התוצאה במהירות: למשל, בחיפוש אחר בית-עסק ספציפי בקטגוריה "פרחים", עמוד התוצאות הראשוני ביקש להעמיק את החיפוש לתתי-קטגוריות: גינון, משתלות ועוד, למרות הזנת השם המדויק של בית-העסק כבר בתחילת החיפוש.

בנוסף, בין התוצאות תמצאו לא אחת, כפל אזכורים של עסק מסוים - מדובר במספרי טלפון שונים, המופיעים כתוצאה נפרדת.

באתר אפשרות קישור לאתר האינטרנט של החברה, אם יש. אם לא קיים אתר, המפרסמים מקושרים למיניסייט (דף מידע בסיסי של בזק).

לקטגוריות מסוימות מתלווים טיפים והמלצות מטעם "אמון הציבור". שיתוף-הפעולה כולל גם סימון תו אמון הציבור לצד פרטי עסקים שהתחייבו ל"כללי הגינות".

מפות: באתר מופיעות אופציות מועילות של תצוגת מפות. הקלקה על "מפה" תחשוף את מיקומו של בית-העסק. מפה נוספת המופיעה בצדי העמוד מסמנת (בדגלונים) את כל תוצאות החיפוש. בצד השמאלי של העמוד נמצאת פונקציה יעילה הממדרת את אזור החיפוש לפי הגדרת רחוב, ישוב ורדיוס מרחק לתוצאות החיפוש (מ-1 ק"מ עד 25 ק"מ). בחלק מהתוצאות ניתן לצפות גם בתצלום העסק המבוקש.

sms: בקשה ל"מוניות בתל-אביב" למספר 144 הניבה 3 תוצאות (1.5 שקל).

מוקד טלפוני: מוקד 144 היה מנוע בעבר מלשמש כפלטפורמה פרסומית, ולכן לא העניק פרטי בית-עסק ללא חיפוש שמי. כיום, המוקד מציע מידע קטגוריאלי באמצעות נציג שירות המספק 3 מספרי טלפון. גיל-מור מסביר כי בקרוב יימסרו 5 מספרים לפי ההגדרה המבוקשת. מספרים אלה הם כמובן של בתי-עסק המשלמים כדי להיכלל בראש רשימות החיפוש.

השורה התחתונה: לא כל החיפושים הניבו תוצאה רלוונטית ומיידית באינטרנט. דף התוצאה משדר יעילות ופשטות ויתרונו הגדול שהוא נקי מבאנרים פרסומיים. המוקד הטלפוני ושירות ה-sms יעילים ושימושיים.

דפי זהב: מוצלח וידידותי למשתמש

קמפיין האינטרנט של דפי זהב, צילום מסך (צילום: מתוך אתר "דפי זהב")
נותנים גם את האפשרות לעשות השוואת מחירים בין העסקים. דפי זהב | צילום: מתוך אתר "דפי זהב"

בעמוד הבית של דפי זהב, לצד משבצת החיפוש הגדולה, קיימות אפשרויות של מפות, השוואת מחירים (באמצעות אתר זאפ השייך לקבוצה) או קישור ללוחות מכירה.

תוצאות החיפוש: התוצאות כוללות את פרטי העסק ומפה, ובחלק גם קישור לאתר אינטרנט, חיבור לשיחת חינם באמצעות הזנת מספרכם המועבר לבית-העסק, קופון הנחה, לוגו או "תוצאות על גבי מפה" (בהתאם לדיל הפרסום). אפשרויות נוספות כוללות דירוג בית העסק, לרשומים ב-MyD: פרופיל אישי המכיל את העסקים שחופשו או דורגו בעבר, והמאפשר הגדרת החיפוש לפי כתובת.

בתוצאות החיפוש של חלק מהמפרסמים בדפי זהב, מתקבל מספר טלפון סלולרי ייעודי (קידומת מירס) מה שעשוי לייקר למטלפן את עלויות השיחה "על לא עוול בכפו". מספר זה מוענק לבית-העסק באמצעות דפי זהב, ולפי גרובר השאיפה היא שלכל המפרסמים יהיה מספר כזה. "למפרסמים יש זכות לדעת האם הפרסום מועיל, ודרך המספר הזה הם יכולים לאמוד את הצלחת הפרסום".

sms: הזנת הבקשה "מוניות בעיר תל-אביב" למספר 2580 הניבה שתי תוצאות. עלות השימוש בשירות: 1 שקל.

השורה התחתונה: החיפוש באתר יעיל, מוצלח וידידותי למשתמש. מידע מפורט על בית-העסק (המפרסם) מקל על איתור התוצאה הרלוונטית.

כמה עולה לפרסם?

בבזק: 39 שקל לחודש ו-1 שקל לחשיפה. בדפי זהב: מגוון חבילות.

כל עסק רשאי להיכלל חינם במאגרי המידע של בזק ודפי זהב. תהליך העדכון הוא אינסופי ושתי החברות מדגישות כי הן עמלות על מידע רלוונטי.

שני האתרים מציעים למפרסמים עדיפות: הצגת מידע מפורט יותר, מודגש בצבע, ובעיקר בהופעתם ראשונים בתוצאות החיפוש.

גרובר מסביר כי לפי המודל העסקי בדפי זהב ככל שהמפרסם רוכש יותר מוצרי פרסום, מיקומו בהיררכיה עולה. כך, בחיפוש קטגוריאלי הוא יופיע יותר ממי שמשלם פחות. המוצרים כוללים למשל כרטיס מידע, טופס "צור קשר", שיחת חינם וכד'. דפי זהב מציעה מסלולי פרסום מגוונים. לדוגמה: פרסום במשך 3 שנים, כולל בניית אתר אינטרנט ושני כפתורי מידע ב-200 שקל בחודש (בהתחייבות לשנה עולה המחיר ל-600 שקל), פרסום הכולל סרטון וידיאו ב-400 שקל לחודש, ועוד. הנחות ניתנות לפי כמות מוצרים ופלטפורמות פרסום (באינטרנט ובמהדורה המודפסת). מוצרי הפרסום כוללים גם סלוגן, לוגו ועוד.

המודל העסקי של בזק בנוי לפי מספר חשיפות. המחיר למפרסם עומד על 39 שקל לחודש ו-1 שקל עבור כל חשיפה. בבזק מדברים על מינימום 200 חשיפות בחודש.

מחפשים תחרות

צד נוסף בתחרות בין שתי החברות מתמקד בכניסת דפי זהב לנישת חיפוש אנשים פרטיים באמצעות אתר www.phonebook.co.il, המציע בינתיים, כפיילוט, איתור פרטיהם של תושבי ירושלים, אולם כנראה שלא רחוק היום שבו יעניק שירות ארצי.

בזק מצידה מנסה למנוע מדפי זהב את מה שהיא מכנה "גניבת מידע", אולם כפי שמגדיר גרובר, "מספרי טלפון הם נכס של הציבור", ובתוך כך מציין כי בדפי זהב שוקלים להיכנס למנגנון חיפוש טלפוני, ובמילים אחרות מוקד 144 בגוון מוזהב.

מנגד, בבזק בודקים את הפצתו של מדריך מודפס, שיעילותו לציבור אמנם שנויה במחלוקת, אך הוא כרוך בהכנסות מפרסומים - ובכך יתרונו.