מארק צוקרברג - מייסד פייסבוק (תמונת AVI: חדשות1 ערוץ 2)
מנסים להוכיח יעילות כלכלית. פייסבוק | תמונת AVI: חדשות1 ערוץ 2

גם ברשת החברתית פייסבוק, מסתבר, מבינים כי לא ניתן יהיה להמשיך לאורך זמן רב מבלי למצוא מודל עסקי יציב שיצדיק את תג המחיר המופרז שהוצמד לה על-ידי מיקרוסופט - 15 מיליארד דולר. ה"טלגרף" מדווח כי בפייסבוק החל להפנים כי 150 מיליון משתמשים הם נכס אנושי לא מבוטל, שיכול לסייע לחברות ולתאגידים לבנות מאגר מידע צרכני ורלבנטי.

על-פי הדיווח, ובהתאם למודל שהציגה בפורום הכלכלי בדאבוס, ראנדי צוקרברג, מנהלת השווקים הגלובליים בפייסבוק ואחותו של מארק צוקרברג המייסד, חברות יוכלו לבחור משתמשים באופן מפולח, בהתאם למידע אישי שיספק פייסבוק על המשתמשים, ולהציג בפניהם שאלות לגבי מוצרים או טרנדים צרכניים שונים, ובכך לקבל משוב צרכני שהכרחי עבורן, לפיתוח מוצרים וקביעה לגבי קהל יעד הרלבנטי עבורם.

"הרבה מאוד אנשים אומרים לי שזה יכול להיות משמעותי מאוד עבור העסקים שלהם", אמרה צוקרברג. "זה לוקח הרבה זמן ליצור קבוצת מיקוד, ולעסקים לא תמיד יש את הזמן לזה. אני חושבת שהם אהבו את הרעיון של קבלת תגובה מיידית".

צוקרברג הדגימה בדבוס כיצד עובדת השיטה, אשר קרויה Engagement Ads, כאשר הציגה בפני משתמשים רבים בעולם שאלות, וחשפה את התשובות עליהן כמעט מיידית. כך, לדוגמה, גולשים מישראל ומפלסטין התבקשו לחוות את דעתם על השלום העולמי, ואילו 120 אלף משתמשים אמריקניים הביעו את דעתם על חבילת הסיוע הכלכלית של ברק אובמה, תוך 20 דקות בלבד.

פייסבוק כבר מכרה את מערכת הסקרים החדשה הזו ל-CareerBuilder, חברת השמה עולמית, כמו גם לענקית הטלקום האמריקנית AT&T, ודובר של החברה אמר כי הם מקווים שהמערכת הזו תושק באופן רשמי באביב 2009.

השאלות יוצגו בפני המשתמשים בעת הכניסה שלהם לאתר, והם לא יחוייבו לקחת חלק בסקרים הללו. בכך מנסה פייסבוק להימנע מהטעות הקודמת שעשתה, עת השיקה את המודל הפרסומי Beacon, שדיווח למשתמשים על רכישות מקוונות שביצעו חבריו, מבלי שאלו נתנו את הסכמתם לכך. מודל זה זכה לקיתונות של ביקורת, ופייסבוק נאלצה להודות כי זו הייתה טעות רצינית.