בחור לחוץ מול מחשב נייד (צילום: jupiter images)
נא לא לפרוק כעסים בבלוג של החברה. אילוסטרציה | צילום: jupiter images

אחרי פתיחת כרטיס ברשתות חברתיות, כתיבת בלוג היא צורת התקשורת הפופולרית ביותר לעובדים שרוצים לספר את הקורות אותם לגולשים אחרים. עובדים בארגוני היי-טק רבים משתמשים במדיה הזו בשביל לשתף אנשים מתוך הארגון ומחוצה לו במתרחש. לא תמיד החברה מעודדת את זה.

חברת מיקרוסופט מתפעלת את הבלוגיה, שמכילה עשרות בלוגרים שכותבים בנושאים טכנולוגיים, ובהם גם עובדי החברה. "מיקרוסופט מעודדת את העובדים לכתוב בלוגים", אומר ליאור צורף, סמנכ"ל שיווק בחטיבת האונליין במיקרוסופט ישראל. "הכתיבה על מקום העבודה תלויה בשאלה האם המידע פומבי או לא. יש מקרים בהם פרויקטים הם בפיתוח ולא נחשפים לציבור הרחב. לכן, העובדים מתבקשים לכבד את נוהלי החברה ולא לחשוף מידע עד שהוא יאושר".

אחד החששות של המעסיקים הוא שהעובדים יבלו את שעות העבודה בעדכון הבלוגים שלהם במקום לעבוד. "אנחנו משאירים את ההחלטה מתי לעדכן את הבלוג לשיקול הדעת של העובדים", אומר צורף. "יש מקרים שבהם כתיבת בלוג משולבת ביעדים של העובד וזה חלק מתפקידו ויש מקרים שבהם זה וולונטרי".

חופש הדיבור, לא החופש להשמיץ

ארגון שמאפשר לעובדים לפתוח מיקרופון פותח פתח לפרסום דברים שליליים. הקיטורים במטבחון יכולים לעבור להשמצות אינטרנטיות. "יש נהלים לגבי כתיבת בלוג", אומר צורף. "יש לשמור על החוק ולא לחשוף דברים שהם תחת סודיות, אבל אין הנחיה מפורשת לכתיבה באופי כזה או אחר. אנחנו סומכים על שיקול הדעת של העובדים ולכן אין עריכה או אישור לפוסטים".
מבחינת העובד, הפרסום בבלוג או ברשת חברתית של פרטים הנוגעים למקום העבודה יכול להוביל לפיטורים, וכדאי לו לקחת את זה בחשבון. בחו"ל כבר היו תקדימים לנושא.

"זו סוגיה משפטית כבדת משקל המאזנת את הזכות לחופש הדיבור ואת חובותיו של העובד כלפי המעביד", אומרת עו"ד קרן אבידן מומחית לדיני עבודה ממשרד אבני, הרצוג, שועלי, אלגז את גורביץ'. "במידה ויתברר שהעובד סטה מהקווים המנחים שנקבעו, ובכללם גם כתיבת תכנים לא ראויים בבלוג, באימייל או בכל מדיום אחר, תוך בזבוז זמן הנדרש לשם מילוי התפקיד, הרי שעומדת למעביד הזכות לשקול את פיטורי העובד, תוך התחשבות בפרמטרים נוספים כגון וותק העובד, גילו וחומרת הדברים שנכתבו. כתיבת תכנים שפוגעים במוניטין של העסק ובעובדים אחרים, לרבות הטרדה מינית, עשויים גם הם להוות שיקול לפיטורים", מוסיפה אבידן.

עובדים רבים סוברים בטעות כי זיקתם וחובותיהם כלפי מקום העבודה מסתיימים עם תום יום העבודה. בפועל, גם אם הבלוג נכתב בהיות העובד בביתו, הרי שבמידה ויתברר שהכותב יצר קשר בעיני הקוראים בין הבלוג למקום העבודה באופן שפוגע במעסיק, על אך העובדה שהדברים נכתבו מחוץ למסגרת העבודה, העובד נחשף לסיכון של פיטורים.

לדברי אבידן, כתיבה במהלך העבודה עשויה להוות עילה מוצקה יותר לפיטורים שכן העובד הפר את חובתו להשקיע משאבי זמן ואנרגיה בעבודה ולא בפעילות פרטית.