אוטובוס אגד (צילום: mako)
יכול לנסוע כ-550 ק"מ על ארבעה ק"ג מימן, ולפלוט רק מים. אוטובוס | צילום: mako

זה לא יקרה מחר, או מחרתיים, אך בעתיד הקרוב נוכל לראות על כבישי ישראל אוטובוסים של אגד עם מנועים מימניים, או, ליתר דיוק, עם מנועים חשמליים שמשתמשים במימן כמקור האנרגיה שלהם. תחנת תדלוק מימנית כבר נמצאת בהישג יד.

ד"ר שלמה ולד, המדען הראשי של משרד התשתיות, אמר ל"גלובס", כי המעבדה הלאומית לטכנולוגיות אנרגיה (NETL), גוף של משרד האנרגיה האמריקני, מוכנה להעניק לישראל, ללא תשלום, תחנת תדלוק מימנית, כחלק ממערכת ניסויים רב-לאומית לבחינת השימוש במימן כחלופה לדלקים ממקורות מתכלים.

משרד התשתיות מנסה עתה למצוא תקציב לתפעול שוטף של התחנה ולהכין תשתית רגולטורית וחוקית שתאפשר תנועת אוטובוסים מימניים בכבישי ישראל, אמר ד"ר ולד.

ד"ר ולד ואסף ויטמן, הציר הכלכלי של ישראל בוושינגטון, השתתפו באוגוסט בטקס השקתה של תחנת תדלוק מימנית בנמל-התעופה האזורי ייגר, בצ'רלסטון, בירת וירג'יניה המערבית. המתקן ישמש להפקה ודחיסה של מימן לתדלוק רכבי שירות בנמל-התעופה, שחלק ממנו הוא בסיס חיל האוויר של המשמר הלאומי של המדינה. מתקן דומה יינתן לישראל.

המתקן משתמש בחשמל, מרשת אזורית, כדי להפיק מימן טהור ממים. מ-1200 ליטר מים ניתן להפיק כ-12 ק"ג מימן טהור. להדגמה: אוטובוס יכול לנסוע כ-550 ק"מ על ארבעה ק"ג מימן, כשהחומר היחיד שנפלט ממנועו הוא מים.

נושא ההנעה המימנית הוא יזמה של המשרד לעידוד פרוייקטי דגל בישראל. גורם בארה"ב, שסייע למשרד התשתיות לגייס כספי תרומות למחקרי תשתית, יצר את הקשר עם המעבדה הלאומית לטכנולוגיות אנרגיה. ד"ר ולד מציין, כי הושגו סיכומים בע"פ עם ד"ר קארל באואר, נשיא המעבדה, ועם תעשיות ומכוני מחקר נוספים, למסירת מתקן התדלוק המימני לישראל ועל הפרמטרים של הניסוי. המכללה הבינתחומית בהרצליה תשתתף אף היא בפרויקט.

"בעוד שאין קשר מוסדי ישיר (הסכם כתוב) בין משרד התשתיות ל-NETL, יש למעבדה הלאומית קשר עם מוסדות מחקר וחוקרים ישראליים, לרבות בהקשרים של פרוייקטים בתהליכי ביצוע", אמר ולד. "נוכחותם של אנשי ממשל ישראליים בטקס השקת המתקן המימני בווירג'יניה המערבית מסמלת את החתירה לשיתוף פעולה בין משרד האנרגיה האמריקני למשרד התשתיות".

הוא הדגיש, כי "קבלת המתקן במתנה" אינה מספיקה להתנעת הניסוי בתדלוק מימני ישראל. "לא די להושיב נהג של אגד באוטובוס שתודלק במימן ולהעלות אותו על הכביש", אמר ולד. "צריך ללמוד ולהפיק לקחים מניסויים במדינות אחרות, צריך להכין תשתית רגולטורית וחוקית, וצריך לדאוג לתקציב הפעלת המתקן".

כדבריו: "לא נרצה לממש את המתנה עד שלא נסדיר את תקציב אחזקתה השוטפת".

"אבל התנאי העיקרי לכך שהפרויקט הזה יקרום עור וגידים הוא גיבוש תרומה ישראלית למחקר", אמר ולד. "לצורך זה אנו מתכננים לשתף בפרוייקט חוקרים מרוב האוניברסיטאות ומכוני המחקר בישראל".

הוא ציין, שהמנוע החשמלי מבוסס המימן אולי אינו היעיל ביותר, אבל הוא אחת החלופות עם יתרון מוכח בשמירה על איכות הסביבה.

ולד אמר עוד, כי טרם התקבלה החלטה היכן ימוקם המתקן, אך, לדבריו, הוא קטן יותר מתחנת דלק רגילה. "אין לנו תאריך יעד, אך אני מקווה שנוכל להפעילו בקרוב", אמר.