רכבת (צילום: istockphoto)
מנסים לקבוע עובדות בשטח? רכבת ישראל | צילום: istockphoto

רכבת ישראל הודיעה בסוף השבוע כי בכוונתה לצאת למכרז על ביצוע קטע ב' בקו המהיר לירושלים. הודעת הרכבת, בישיבת "הגוף המאשר" של המועצה הארצית לתכנון ובנייה, גרמה לעימות סוער בין ראש מנהלת הפרויקט ברכבת יהודה סמברג ומחליפו דן ארי לגופים הירוקים, הדורשים שלא להוציא את המכרז עד להשלמת התכנון המפורט של הקו.

"הגוף המאשר" הוקם במיוחד כדי לטפל בהליכי התכנון של הקו המהיר לירושלים, שהממשלה אשרה את הקמתו לפני חודש ותקצבה אותו ב-6.4 מיליארד שקל.

קטע ב' של הקו המהיר מתחיל בעמק איילון, בגשר הענק הקיים כבר מעל כביש מספר 3, והוא כולל שני אלמנטים: החל מקצה הגשר הקיים מתוכננת מנהרה באורך 3.5 ק"מ, שרובה תעבור מתחת לפארק קנדה. בקצה המנהרה, באזור מחלף שער-הגיא, יוקם גשר על סוללות עפר. זמן הביצוע של קטע ב' מוערך ב-3.5 שנים בעלות של 650 מיליון שקל, הצפויה לגדול באופן משמעותי.

נציגי הירוקים, ובעיקר רכז הרי יהודה בחברה להגנת הטבע אברהם שקד, טענו כי מדובר במחטף של הרכבת. לטענתם המכרז יוצא לפני שהוכרעה השאלה המרכזית העומדת על הפרק בקו המהיר לירושלים: האם הרכבת תעבור בנחל יתלה במנהרה, כפי שדורשים הירוקים, או בגשר על-פי תוכנית הרכבת.

ביצוע קטע ב' על-פי תוכנית הרכבת, ובעיקר הגשר המתוכנן באזור שער-הגיא, לא יאפשר יישום של תוכנית הירוקים, המתבססת דווקא על הנמכה של השטח באזור שער-הגיא, כדי לאפשר את המינהור מתחת לנחל יתלה.

היעדר הכרעה על מנהרה או גשר בנחל יתלה הוא הגורם לאי התחלת ביצוע המכרז להקמת קטע ג' של הקו המהיר, בין שער-הגיא לבין עמק הארזים. במכרז זה זכתה חברת שפיר הנדסה בסוף 2007, במחיר של 1.6 מיליארד שקל.

הירוקים טוענים, כי הוצאת המכרז על-ידי הרכבת נועדה לקבוע עובדות בשטח, תוך ניטרול סמכויות המועצה הארצית לתכנון ובנייה, על מנת שייווצר מצב שאינו מאפשר ביצוע מנהרה בנחל יתלה.

מרכבת ישראל נמסר בתגובה כי "המכרז יפורסם בהתאם לתמ"א אשר קיבלה תוקף לפני 3 שנים, ללא כל התנגדות מצד הירוקים.