בלאק פריידי, יום הרווקים הסיני וכמובן שופינג IL הם רק חלק מהמבצעים המיוחדים שנמצאים סביבנו אונליין במהלך חודש נובמבר. אבל רגע לפני שמסכמים את השנה האזרחית, הגיע הזמן לבדוק על מה באמת הצרכן הישראלי לא מוכן להתפשר כשהוא עושה קניות באינטרנט. 

דו"ח הסחר המקוון של ישראל, שנערך עבור שופרסל בידי מכון גיאוקרטוגרפיה באוקטובר 2019, מגלה שהסיבה המובילה להעדפת אתר קניות מסוים על פני אתר אחר היא מחיר טוב או זול יותר: למעשה, 69.7 אחוז מהישראלים בוחרים איפה לעשות קניות לפי המחיר ורק 28.8 אחוז עושים זאת לפי האמינות המיוחסת לאתר. 

לשם השוואה, כ-18 אחוז בוחרים איפה לעשות קניות אונליין בראש ובראשונה לפי מגוון המוצרים שיש באתר – אך רק 22.2 אחוז מציבים את איכות המוצר בראש סדר העדיפויות שלהם. 

חוץ מהמחיר, האמינות והאיכות, מסתבר שאנחנו בוחרים אתר לקנייה אונליין לפי מהירות המשלוח (25.5 אחוז), ממשק המשתמש (23.5 אחוז) והאבטחה (17.7 אחוז). מנגד, רק 5.6 אחוז מאתנו יעדיפו אתר ספציפי בגלל מבצעים והנחות. 

כמה זה עולה לנו? 

לפי הדו"ח, 24.6 אחוז מהישראלים מוציאים על קניות באינטרנט 50-250 שקל בחודש, כשהתדירות הממוצעת היא קניות אונליין כל 3.1 ימים. לעומתם, כ-12 אחוז מוציאים 500-750 שקל בחודש, 10.5 אחוז מוציאים 750-1,000 שקל ו-4.7אחוז מגיעים לסעיף הוצאות חודשי של מעל 5,000 שקל.

יתרה על כך, כ-37 אחוז מהנשאלים ציינו שבמהלך השנה האחרונה הם ביצעו יותר קניות באינטרנט בהשוואה לשנה הקודמת ו-34.2 אחוז גילו שהם מתכוונים לקנות עוד יותר בשנה הקרובה. אם שואלים אנשי מקצוע על הנושא הזה, הסיבה לכך לגמרי ברורה: "קודם כל, מחיר הוא עדיין פקטור מרכזי - בעיקר בעולמות של מוצרי טכנולוגיה, מוצרי חשמל וכדומה", אומר גיא אבן, מנהל אגף שיווק ודיגיטל בשופרסל, "ולכן בחודש נובמבר לדוגמא אנחנו מייצרים חגיגה שלמה של מבצעים גם בעולמות אלו".

אילוסטרציה
הצרכן הישראלי נמנע מלצאת פראייר | צילום:

"הצרכן הישראלי, שתמיד נמנע מלצאת פראייר, נעשה צרכן חכם יותר בעשור האחרון והוא מחפש את המחיר הטוב ביותר. בין היתר, הסחר המקוון מאפשר להנגיש לצרכנים מוצרים בעלויות נמוכות יותר". "לעומת זאת", מוסיף אבן, "בעולם רכישת המזון אונליין, הנוחות והשירות הנם פקטורים מרכזיים יותר מהמחיר. הסיבה הנוספת היא התנסות – יותר ויותר אנשים מתנסים בקנייה אונליין ומגלים שזה יותר בטוח ממה שחשבו, ונחשפים לחוויית קניה שהיא ממכרת – לחיצה על כפתור והמוצר אצלי בבית", הוא מסביר.

קונים חופשה מהסמארטפון

אבל מה בעצם אנחנו קונים באינטרנט? כאן התשובות לא ממש מפתיעות, כי 3 קטגוריות המוצרים המובילות הן כצפוי תיירות (58 אחוז), אופנה (52 אחוז) ותרבות ופנאי (42 אחוז), כשמיד אחריהן נמצאים מוצרי החשמל והאלקטרוניקה (35 אחוז). כמו כן, הסקר מראה הבדלים בין גברים לנשים: נשים רוכשות יותר מוצרי אופנה, הנעלה וטיפוח, בעוד גברים מעדיפים מוצרי חשמל, טכנולוגיה ואלקטרוניקה. 

בנוסף, לא פחות מסקרן לגלות באיזה מכשיר הישראלים משתמשים כדי לעשות קניות באינטרנט. לפי הסקר, כ-59 אחוז מהנשאלים השיבו שהם נוהגים לבצע רכישות אונליין באמצעות הסמארטפון שלהם ואחריו נמצא המחשב הנייד עם 55.6 אחוז והמחשב הנייח עם 45.1 אחוז. אבל אם בדיוק עכשיו שאלתם את עצמכם איפה הטאבלט, אתם כנראה היחידים – כי רק 7 אחוז משתמשים בו כדי לעשות קניות. 

הצפי: שינוי מגמה לטובת האתרים המקומיים 

הישראלי הממוצע מרוצה מחווית הקניות אונליין. כך למשל 81.2 אחוז מהנשאלים העידו על עצמם כ"שבעי רצון" מהקניות, בעוד כל השאר התלוננו על עניינים שונים לפי הסדר הזה: מוצרים שלא תואמים לתיאור שהוצג להם בעת ההזמנה (38.3 אחוז), איכות מוצר לא מספקת (29.5 אחוז), זמן אספקה ארוך (25.4 אחוז) ומידה או גודל לא נכונים (24.2 אחוז). בהחלט תלונות לגיטימיות. 

"מאחר ותחום ה-E-Commerce הישראלי עדיין מדביק פערים בהשוואה למעצמות כמו ארה"ב או סין, הישראלים עדיין נוטים להעדיף אתרים בינלאומיים על פני מקומיים (50 אחוז לעומת 20 אחוז), אבל אנחנו צופים שינוי מגמה – נמשיך לתת להם את כל הסיבות להעדיף אותנו", מוסיף אבן.

"הבדל נוסף בינינו לבין שאר העולם הוא שהישראלים דווקא מאמצים יותר את קניות המזון הביתה באונליין. שופרסל לדוגמא היא מובילה עולמית עם נתח מכירות אונליין של 16 אחוז מסך מכירות הרשת".

שופינג אונליין (צילום: shutterstock By Kaspars Grinvalds)
הישראלים מעדיפים אתרים בינלאומיים על פני מקומיים | צילום: shutterstock By Kaspars Grinvalds

לסיום, אם אתם חדשים בתחום קניות האונליין, אבן ממליץ לקנות באתרים של חברות גדולות ומוכרות: "כדאי להתחיל דווקא מאתר ישראלי שההתנהלות מולו במקרה הצורך יכולה להיות קלה ונגישה יותר. אפשר להתחיל בקטן, לחוות את הקנייה הראשונה אונליין עם תחושה של סיכון נמוך יחסית, ואז לצבור את כל שאר היתרונות".