הילדים שלנו גולשים באינטרנט פחות או יותר מגיל אפס, בזמן שהם צופים בסרטוני יוטיוב, משחקים באפליקציות ושולחים הודעות וואטסאפ קוליות לסבא ולסבתא. אבל מה קורה כשהם מקבלים גישה לארנק, או יותר נכון – עד כמה הם משפיעים עלינו בבחירת האתרים שדרכם אנחנו עושים קניות אונליין?

על השאלות האלה בדיוק ענה לאחרונה דו"ח הסחר המקוון של ישראל, שנערך עבור שופרסל בידי מכון גיאוקרטוגרפיה באוקטובר 2019, והתשובות עשויות להפתיע אתכם. בנוסף, אפשר ללמוד ממנו לא מעט על האופן שבו אבא ואמא תופסים את הרגלי הצרכנות המקוונת של הילדים שלהם.

על מי הם משפיעים יותר – אבא או אמא?

אבל נתחיל דווקא מהמובן מאליו: ילדים הם כוח קנייה לא מבוטל ברשת ו-46 אחוז מההורים לילדים בגיל 13 ומעלה דיווחו שהילדים משפיעים על בחירת האתרים שמהם מתבצעת הקנייה. כמו כן, 57 אחוז הודו שהילדים משפיעים על בחירת המוצרים שהם קונים: זה אומר שהילדים לא רק מנחים אותנו בשאלה לאן לגלוש ולמי למסור פרטי אשראי, אלא גם מה להכניס לעגלת הקניות ועל מה לשלם.

פילוח מעניין נוסף שעולה מתוך הסקר מבחין בין ההשפעה של הילדים על אבא ואמא. מצד אחד, ההשפעה על האתרים שמהם מבצעים את הקנייה דומה מאוד: 24.3 אחוז מהגברים הודו שהילדים "די משפיעים" עליהם לעומת 24.9 אחוז מהנשים ו-11 אחוז מהגברים סיפרו שהילדים "מאוד משפיעים" עליהם לעומת 10.9 אחוז מהנשים.

נערה עם סמארטפון
ילדים הם כוח קנייה לא מבוטל ברשת | צילום: ShutterStock

17 אחוז מהילדים עושים קניות באינטרנט לבד

אז איפה הנתון המפתיע? קבלו: 17 אחוז מההורים מאפשרים לילדים שלהם לקנות מוצרים אונליין על דעת עצמם לגמרי. יתרה על כך, אותם הורים אף מדווחים שהילדים מוציאים 563 שקל בחודש בממוצע על קניות כאלה. במילים אחרות, העתיד כבר כאן והוא יודע טוב מאוד שמשתלם יותר לקנות באינטרנט מאשר בחנות.

אבל מסתבר שיש פער מסוים גם באופן שבו אבא ואמא מעריכים את הסכום החודשי הממוצע שאותו הילדים שלהם מוציאים על קניות אונליין של מוצרים כלשהם באינטרנט. כך למשל 31.1 אחוז מהנשים העריכו שהילדים מוציאים מעל 50-250 שקל בממוצע בשנה, אך רק 19 אחוז מהגברים הצביעו על סכום דומה.

לעומת זאת, כ-32 אחוז מהגברים סיפרו שהילדים שלהם מוציאים 250-500 שקל בשנה על קניות באינטרנט, אבל על הסכום הזה העידו רק 23 אחוז מהנשים. אז מי צודק? כנראה שצריך לשאול את הילדים (או לפחות להתחיל לעקוב אחר חיובי האשראי).

לסיכום, בערך בשליש ממשקי הבית הילדים משפיעים על בחירת האתר שממנו ההורים עושים קניות - ובמחצית ממשקי הבית הם אף משפיעים על בחירת המוצרים באתר. מהבחינה הזו, הילדים הם כוח קניה לא מבוטל וזה עוד לפני שבודקים כמה הם מוציאים לבד על קניות אונליין. המסקנה היא שבמקום להתעלם או להכחיש, אולי הגיע הזמן שננצל את האוריינות הטכנולוגית הזו של הילדים ונשתמש בה כדי להמשיך לחסוך זמן, כסף ואנרגיה.