פסח מתקרב ואיתו גם בהלת הקניות הקבועה. חג החירות מעורר משום מה דחף עז לצאת לקניונים, לרשתות השיווק הגדולות ולחנויות הפופולריות באינטרנט ולהעמיס בעגלת הקניות – האמיתית או הווירטואלית – ערימות של מוצרים חדשים. אבל בפסח הזה כדאי שניקח בחשבון עוד כמה שיקולים ונהפוך את מסע הקניות למשמעותי יותר. הפעם, חלק מהקניות נעשה בעסקים קטנים וזעירים המנוהלים על ידי נשים.

בלי ששמנו לב, מתחת לאף שלנו, בשנתיים האחרונות התרחשה תמורה משמעותית במשק הישראלי: בחסות מגפת הקורונה, אינספור עסקים קטנים וזעירים, רובם מנוהלים מהבית, צצו כמו פטריות אחרי הגשם. העסקים הזעירים מהווים כ-85% מכלל העסקים במשק. כמו לתופעות אחרות, גם לזו יש צבע מגדרי. מתוך 400 אלף עסקים עצמאיים במדינת ישראל, המהווים כ-99.5% מהמשק, קרוב ל-30% נמצאים בבעלות נשים. כשבוחנים את העסקים הזעירים, ועל אחת כמה וכמה את אלה שהוקמו בשנתיים האחרונות, מגיעים לרוב נשי.

אך זהו רק צד אחד של המטבע. הצד השני הוא מאות אלפי נשים שאיבדו את עבודתן במהלך משבר הקורונה, באופן משמעותי יותר מגברים – הן בשל אופי התפקידים שנשים נוהגות לאייש באופן מסורתי, והן בשל הצורך לדאוג לילדים שעברו ללמידה מרחוק. חלק מנשים אלה מנסות כעת להתחיל קריירה חדשה כעצמאיות.

עובדה זו משקפת מגמה הולכת ומתעצמת בחברה הישראלית. יותר ויותר נשים בוחרות לקחת יוזמה ולצאת לדרך עצמאית. לעיתים מדובר בהצלה של ממש ובהיחלצות מחיי עוני, לרבות מהן, עסק זעיר מהווה אלטרנטיבה תעסוקתית של ממש לחזור לשוק התעסוקה ביום שאחרי הקורונה. בין אם מדובר בשכירות שהחליטו לפתוח עסק משלהן או בנשים שלא עבדו קודם לכן ופתחו בקריירה עצמאית, זוהי תופעה מבורכת שמשפיעה על החברה והכלכלה הישראלית בצורה בלתי מבוטלת.

כשאנחנו מחפשים מבצעים שווים לעונת הקניות, החשודים האוטומטיים הם כמובן הרשתות הגדולות, שמציעות את מרכולתן בשלטי חוצות ובמודעות בולטות באינטרנט. אבל זו ממש לא הדרך היחידה לעשות קניות. ברוב המקרים, עסקים קטנים יתנו לנו תמורה טובה יותר לכספנו, עם שירות אישי ואנושי ברמה הגבוהה ביותר. על פי רוב, העסקים הזעירים מתקשים לשווק את מרכולתם ולהתחרות ברשתות הגדולות. אין להם קמפיינים גדולים ולא פרסומות בפריים טיים. הם מקדמים את עצמם מפה לאוזן וברשתות החברתיות. יתרה מכך, חג החירות הוא הזדמנות לתת יותר משמעות לבחירות הכלכליות שלנו ולתגמל את מי שבחרו בחופש ובעצמאות.

"סולידריות" היא לא מילה גסה, גם בקניות של פסח. בישראל פועלים כיום מאות אלפי עסקים קטנים שמספקים שירות מעולה ומוצרים מצוינים – רבים מאוד מהם בבעלות נשית, לנו יש אחריות לתמוך בעסקים קטנים ומקומיים, ולתגמל את מי שלוקחות אחריות על חייהן והחליטו לצאת לדרך עצמאית.

צופית גורדון מנכלית עמותת יוזמות עתיד (צילום: אמיר יעקבי,  יח"צ)
צופית גורדון מנכלית עמותת יוזמות עתיד | צילום: אמיר יעקבי, יח"צ

זה טוב למדינה, לכלכלה וכמובן גם לבעלות העסקים. כל אישה שמצליחה להקים עסק עצמאי זעיר תורמת למדינה בצורה ישירה. גם אם מדובר בעסק שמכניס כ-6,000 שקל בחודש, אלף עסקים כאלה מוסיפים 60 מיליון שקל לתל"ג וחוסכים למדינה כסף על תשלומים וקצבאות. אך לא פחות מכך, זה טוב לנו כצרכנים. כשאנחנו תומכים בעסקים קטנים אנחנו מקדמים את התחרות במשק, אנחנו נהנים משירות אישי והרבה פעמים גם ממוצרים באיכות גבוהה יותר.

לחזק את העסקים הללו זה לחזק את הכלכלה שלנו ואת החברה שלנו. יש לנו מחויבות לנשים הללו, שבוחרות בחופש, לוקחות את גורלן בידיהן ומחליטות באומץ גדול לקחת רעיון ולהפוך אותו למקור פרנסה קבוע עבורן ועבור משפחתן. יש לנו הכוח כחברה לעזור להן, לקיים את העסק הזה ולהגיע לעצמאות כלכלית. הגיע הזמן שנשתמש בכוח הזה למטרות גדולות באמת.

הכותבת היא מנכ"לית עמותת "יוזמות עתיד", המלווה נשים בתהליכי הקמה ופיתוח של עסקים עצמאיים