האם קיבלתם לאחרונה הצעה מפתה לקניית קרקע ב-50 אלף שקלים לטלפון בפעם העשרים? או טכנאי שאמור היה לבוא לביתכם בבוקר התעכב בשעתיים וחצי וגרם לכם להפסיד יום עבודה ואולי הייתם אמורים לטוס בטיסה שהתעכבה מסיבה מסוימת?
כמה מכם יודעים כי מגיע לכם כסף כפיצוי על העברות האלו? אם חוק הספאם, חוק הטכנאים וגם פסק דין שיצא לאחרונה לגבי איחורים בטיסות של חברות ישראליות אולי נשמעים לכם מוכר אבל בפועל אין לכם מושג איך תצליחו לקבל את הכסף בחזרה, אתר חדש בשם בירוקרט, מבקש לעזור לכם, ולגזור קופון קטן לעצמו.
"בירוקרט הוא גוף חברתי ציבורי אשר קם במטרה להנגיש זכויות שלא ידעתם שמגיעות לכם וגם אם כן אז בטח אין לכם זמן להתעסק בזה", אומר דובר האתר, בן בלכר.
האתר מטפל בשלוש סוגים שונים של תביעות: הודעות ספאם, עיכוב טכנאי ועיכוב טיסה וגם נותן מענה מול חברות התקשורת והכבלים בישראל.
"חוק הספאם קובע שכל הודעה פרסומת שנשלחת ב-sms או במייל ללא אישור מראש של הנמען מפרה חוק ומאפשרת למקבל ההודעה לדרוש פיצוי עד 1,000 שקלים להודעה בודדת", מסביר בלכר, "חוק הטכנאים קובע שכל איחור טכנאי מעל שעתיים מהשעה הקבועה מחייבת את הטכנאי (או הגוף מטעמו הוא נשלח) לפצות את הלקוח בסכום שנע בין 300-600 שקלים".
"בעקבות חוק הספאם, חלק משולחי הספאם נהיו "מתוחכמים" ולא מציינים בגוף ההודעה במפורש את זהותם כך שהקושי האמתי הוא לא במילוי טופס בבית משפט לתביעות קטנות מול החברה השולחת אלא באיתור השולחים" אומר בלכר, "בבירוקרט אנחנו מבצעים אפיון להודעות ובסיוע משרד חקירות אנחנו מאתרים את הגוף שעומד מאחורי ההודעה על מנת שהמשתמש יוכל לדרוש את הפיצוי המגיע לו. עבור השירות אנחנו גובים 10 אחוזים בתוספת מע"מ כאשר התשלום מתבצע רק לאחר זכייה - פסק דין או הסכם פשרה. במידה והמשתמש לא קיבל פיצוי אנחנו לא גובים דבר".
גם לאחר חקיקית "חוק הטכנאים", הבינו באתר כי חברות רבות מנסות להתחמק ממתן פיצוי ללקוחות אשר תבעו זאת בעקבות איחור טכנאי ומנסות לפצות את בלקוחות בהטבות שונות אשר עולות להן פחות. בעקבות כך האתר מאפשר למשתמש לדווח על מקרה האיחור שלו ובאמצעות ייפוי כוח שהוא נותן לאתר והבירוקרט מתחייבים להשיג עבורו את הפיצוי הכספי אותו הוא מקבל ישירות לחשבון הבנק.
בעקבות פסק דין שיצא לאחרונה לגבי איחורים בטיסות של חברות ישראליות הקובע כי יש לפצות נוסעים הישראלים במקרה של איחור בטיסה על פי החוק האירופאי ניתן מעכשיו לתבוע פיצוי של עד 600 אירו לנוסע בודד על איחור של מעל לשלוש שעות ולא שמונה כפי שהיה נהוג עד עכשיו.
"עד לפני פסק הדין מרבית הפניות של נוסעים ישראלים שטיסתם איחרה שדרשו מ'אל-על' לקבל פיצוי על פי החוק האירופאי נדחה בשיטתיות על ידי 'אל-על' בטענה שהחוק האירופאי לא חל על נוסעים ישראלים", מסביר בלכר, "למעשה זה יצר מצב אבסורדי בו נוסע של 'אל-על' ממוצא אירופאי שיישב בצמוד לנוסע ישראלי באותו טיסה וטיסתם איחרה קיבל את הפיצוי והנוסע הישראלי לא קיבל את הפיצוי, מכיוון שעד עכשיו לא היה גוף שיטפל בתביעה מולם.
"בעקבות מתן פסק הדין המחייב את חברות התעופה הישראליות לפצות את הנוסעים הישראלים על פי החוק האירופאי הוחלט באתר לאפשר לקהל הישראלים לדרוש ולקבל את הפיצוי להם הם זכאים בדומה לשירותים דומים הניתנים באירופה לקהל המקומי וזאת בשפה עברית מלאה תוך ליווי מלא של נציגים ישראלים ואירופאים ביחד".