איך קורה, שלמרות  שעם ישראל קונה פחות ברשתות המזון, נתוני חברות הענק מציגות צמיחה בשורת הרווח ומנהליה ממשיכים להנות מדיבידנדים שמנים? איך הגענו מחשיפה של רשת "סודית" ששופרסל הציגה בה מחירים זולים לצרכן, להתייקרות המחירים באופן גורף בשוק?

למרות דיווח על דחיות, ביטולים והקפאה של המחיר מצד היצרניות, המחיר לצרכן זינק משמעותית כמעט בכל התחומים. אבל העלייה הזו לא קשורה לעליות המחירים שצפויות לאחר החג, או על העלייה במיסים על השתייה הקלה והכלים החד פעמיים. גם התייקרות הדלק לא אשמה בעליות המחירים שמתרחשות כעת.

מי שאשם זה אנחנו- הצרכנים.

הייתה לנו הוכחה שניתן להוזיל את המחירים, כשגילינו את האתר שמיועד לחרדים,  אך בחרנו לעסוק במלחמות ותהינו למה המגזר החרדי נהנה ממחירים מוזלים, וזאת בזמן שהאתר היה פתוח לכל. במקום לנצל את הגילוי, הגענו לסיטואציה שהאתר נסגר ונעלם, והרשות לתחרות פתחה בחקירה, ובאורך פלא - החל מאותו הרגע המחירים בשוק ממשיכים לזנק, ונראה שהשחקניות המשפיעות במשק הבינו ולמדו משהו שאנחנו לא יודעים.

שנת 2021 הציגה נתון שלילי במחזורי המכירות בשוק מוצרי הצריכה. קיטון של 3.20 אחוזים מול שנת 2020 . גם השנה השוק נמצא בקצב מכירות שלילי מול 2021 ביחס של 5.20 אחוזים. אבל רגע לפני שאתם מוצאים את הממחטות ,אל תשכחו שתקופת הקורונה העריפה אושר ועושר על רשתות השיווק והובילה לצמיחה במכירות וברווחיות. המחירים ששילמנו בזמן שכל מקומות הבילוי היו סגורים היו בעיקר מחירים מלאים, המבצעים התכווצו או נעלמו . וזאת הסיבה שאנחנו רואים צמיחה בדוחות של החברות המובילות במשק בשורת הרווחיות גם אם המכירות צנחו.

כל עוד יוקר המחיה נדחק לשוליים, החברות יכולות להמשיך להעלות מחירים באין מפריע, ואם במהלך ימי השנה נוכל לאתר מגוון מוצרים חליפיים לסל הקניות שלנו - כשזה מגיע למוצרים ייעודיים לחג – ההיצע נמוך בצורה נכרת.

מוצרים שפותחו ויוצרו במיוחד לימי החג כגון מצות, קמח מצות, לחמניות כשל"פ, שקדי מרק כשל"פ, עוגות וכד' מאבדים את הרלוונטיות שלהם רגע אחרי שהחג מסתיים, ולמעט מספר מוצרים בסימון ופיקוח ללא גלוטן, שישנו קהל נאמן שרוכש כל עוד הוא שומר על טריותו, חברות רבות נמנעות לפתח ולייצר מוצרים ייעודיים לחג, בעיקר מסיבה של חוסר היתכנות והתמודדות עם המותגים הידועים בשוק, ההכשרים ועלויות היצור הגבוהות.

גם שני הסגמנטים הדומיננטיים בסל מוצרי החג הם ירקות ופירות טריים ומוצרי בשר ועוף טרי. למוצרים אלו אין מוצר חליפי שיכול לתת מענה יותר זול, ומחירים מוזלים לעיתים מסתמנים בטיב המוצר.

כשאנו בוחנים מספר פריטים ייעודיים לחג אנו מתחילים להבין את מצוקת קהילת נמנעי הגלוטן, כאשר הם נאלצים לשלם מחיר יקר באופן משמעותי על מוצרי הצריכה הבסיסיים שלהם, כפי שניתן לראות כאן:

לציבור הצרכנים אשר מקפידים על כשרויות מהודרות וייחודיות פערי המחירים עצומים עוד יותר, חבילת עוגיות במשקל של 200 גרם תחת כשרות מהודרות ללא חשש קטניות נמכרת במחיר של יותר מ 20 שקלים (10 שקלים ל 100 גרם ) לעומת מוצר מקביל של אותו המותג שנמכר במחיר ממוצע של עד 5 שקלים-  פי 4 על מוצר ייעודי לחג.

אחד מהחסרונות העיקריים של מגוון המוצרים הוא שמנטלית אנו לא מעוניינים לצרוך אותם לאחר החג וכמויות הסחורות שנזרקות היא עצומה. הטיפ העיקרי לחג הוא להיצמד לרשימת קניות, לבחון היכן המקום הנוח והמשתלם ביותר עבורכם ולהימנע מרכישה של מוצרים שבכל שנה נשארים במזווה למקרה חירום.