תורים ארוכים, נגיף באוויר והימנעות מיציאה לא הכרחית מהבית: יש הרבה סיבות להעדיף לבצע את קניות הסופר שלנו אונליין בימים אלו. אלא שאלה שהתרגלו לנוחות ההזמנה ברשת, כבר גילו שהאתרים לא מתנהלים כתמול שלשום: בשל העומס הרב נמדדים כיום זמני המתנה לא קטנים, חוסרים במלאי ועומסים רבים בשירותי הלקוחות.

יחד עם זאת, נראה שהרשתות לא מנצלות את המשבר להעלאת מחירים - למעט מוצרי ההיגיינה כמו מגבונים, מטליות ותרסיסי חיטוי. מבדיקה שערכה המועצה הישראלית לצרכנות ומשרד הכלכלה, שכללה 140 מוצרים נבחרים בכל הרשתות, עולה ש-14 רשתות מתוך 20 הורידו מחירים בשבוע האחרון.

הירידה הגדולה ביותר נרשמה אצל רמי לוי (5.9% בסניפים ו-5% באתר) ושוק מהדרין (4.6%). בשופרסל תועדה ירידה של כ-2% בממוצע בסניפי הרשת וכ-4.8% באתר האינטרנט. רשת חצי חינם אף הגדילה לעשות והוזילה את סל הקניות ברשתות בכ-10% בממוצע רשתי. דווקא במוצרי ההיגיינה כן נרשמו עליות: מחיר חבילת 32 מטליות חיטוי דיטול עלה ב-28.5% בממוצע, והמחיר ל-50 מ"ל ג'ל היגייני אקוסמטיקס עלה בלא פחות מ-45.8%. 

אז איפה בכל זאת תמצאו את המשלוח הכי קרוב ובמחיר הכי משתלם? בדקנו 6 אתרי סופרמרקט - ויקטורי אונליין, טיב טעם בקליק, יינות ביתן אונליין, קוויק, רמי לוי באינטרנט ושופרסל אונליין - במטרה לבחון היכן כדאי להזמין את הקניות שלנו בתקופת הקורונה וההסתגרות בבתים, תוך כדי תחילת ההכנות והניקיונות לחג הפסח שמתקרב אלינו בצעדי ענק.

זמני הגעת המשלוחים: טווח המתנה ארוך מהרגיל

אפשר לשכוח מהסלוגנים של הסופרמרקטים, שבימים כתיקונם הבטיחו לנו משלוחים לאותו היום או אפילו מהיום למחר. בתקופת הקורונה תאלצו להתאזר בהרבה סבלנות, לתכנן את הקניות שלכם קדימה ולהשלים קנייה של מוצרים בסיסיים ודחופים בחנויות הפיזיות. זמן המשלוח הקרוב ביותר שהוצע לנו היה לעוד יומיים – ברמי לוי וביינות ביתן. בשופרסל ובקוויק הציעו משלוח לעוד שבוע ובטיב טעם אף מעל לשבוע. מי שרגיל להזמין את הסופר שלו מרשת ויקטורי יתאכזב לגלות שכרגע אין משלוחים קרובים באתר כלל.

כדאי לקחת בחשבון גם את סכום המינימום למשלוח ואת עלות המשלוחים: בקוויק אין סכום מינימלי להזמנה ועלות המשלוח היא 14.90 שקל. אם מזמינים בסכום של 499 שקל ומעלה, המשלוח חינם. בנוסף, מדובר באתר היחיד שכולל מסלולי מנויים חודשיים ושנתיים. בעלות חד פעמית של 44.90 שקל לחודש, תוכלו להזמין חופשי מהאתר במהלך כל החודש – כולל התחייבות למשלוח חינם מהיום למחר גם כשאין חלון אספקה פנוי.

ברמי לוי אין סכום מינימום להזמנה ועלות המשלוח היא 29.90 שקל. בשופרסל גם אין סכום מינימום ודמי המשלוח הם 30 שקל, הקונים מעל 750 שקל ישלמו 10 שקלים למשלוח. בטיב טעם מינימום ההזמנה למשלוח עומד על 180 שקל והמשלוח עצמו בחינם, ביינות ביתן המינימום למשלוח הוא 200 שקל, כשעלות המשלוח היא 29 שקל ובויקטורי סכום הקניה המינימלי עומד על 250 שקל ועלות המשלוח על 29.90 שקל.

סלי הקנייה: הבדלים של עשרות שקלים

סלי הקנייה שהשוונו היו זהים בכל הרשתות וכללו את המוצרים הבאים: חלב בקרטון 1 ליטר, קוטג', גבינה צהובה 400 ג', קרטון 12 ביצים, טחינה גולמית 500 ג', קילו חזה עוף טרי, קילו אורז, 1 קילו פסטה, מארז שישיית קולה, שמן זית, מארז 4 שימורי טונה, קפה נמס, חצי ק"ג עגבניות, מלפפונים, לימונים ובצל, נייר טואלט, מארז שלישיית סבון נוזלי, מארז 100 כפפות חד"פ, שקיות אשפה, מטליות לחות לניקוי, ספריי לניקוי כללי ואקונומיקה 4 ליטר.

סל הקניות הזול ביותר הוא של רמי לוי עם 330 שקל, במקום השני יינות ביתן, שם סל הקניות עולה 342 שקל, במקום השלישי שופרסל עם סל בגובה 375 שקל, במקום הרביעי ויקטורי – 376 שקל, במקום החמישי קוויק – 391 שקל ובמקום השישי והאחרון נמצאת טיב טעם עם סל בגובה 405 שקל, כשחברי המועדון של הרשת מקבלים הנחות המורידות את הסכום של הסל ל-392 שקל.

המכנה המשותף של המקומות הראשונים ברשימה הוא המותגים הפרטיים של הרשתות, המאפשרים אלטרנטיבות זולות יותר לחלק מהמוצרים. כך למשל, תוכלו לקנות 100 כפפות חד פעמיות בעלות של 17.90 בשופרסל, 19.80 ברמי לוי ו-19.90 ביינות ביתן, לעומת 23.90 בקוויק ו-24.90 בטיב טעם.

חוסרים במלאי: החלפת מוצרים אוטומטית

גם בשגרה, הלקוחות שמזמינים משירותי הסופר אונליין נתקלים לעיתים קרובות בחוסרים של מוצרים – לכן, בטח בתקופה של התנפלות על רשתות השיווק והמזון, אל תצפו לזמינות וודאית של מותג נייר הטואלט המועדף עליכם או סוג הלחם הספציפי שאתם רגילים לקנות.

הבעיה הכי מוכרת בהזמנות אונליין היא שהמחסור במלאי לא מוצג באתר, וההודעה על חוסרים נמסרת רק בזמן הכנת המשלוח. כעת, בשל המצב ועומס ההזמנות, נוספה עוד בעיה: הרשתות הפסיקו את השיחות וההודעות המעדכנות לגבי החוסרים והם נותנים ללקוחות לבחור מראש האם הם מעדיפים לוותר על מוצר חסר, או לאפשר את החלפתו באופן אוטומטי לפי שיקול דעת העובדים של הרשת.

רק ברשת טיב טעם נותנים עדיין את האפשרות לקבל SMS עבור החלפת החוסרים במוצרים אחרים לפי העדפתם של הלקוחות.