סיכוי, עמותה הפועלת לקידום שוויון בין האזרחים והיהודים והערבים בישראל, השיקה השבוע קמפיין בדרישה לפיתוח התחבורה הציבורית ביישובים הערבים. סיכוי השיקה סרטון קצר להעלאת המודעות, בהגשת האומן מוחמד נאיל ג'בארין, מציג בצורה סטירית את המצב של התחבורה הציבורית ביישובים הערבים, ובו קריאה לראשי הרשויות המקומיות והצוותים המקצועיים שלה לעקוב אחרי מילוי ההתחייבויות של משרד התחבורה לגבי הקצאת המשאבים הדרושים לפיתוח התחבורה הציבורית.

הסרטון כולל הפנייה למדריך שהוציאה סיכוי, "מדריך הרשויות המקומיות למיפוי, ניתוח והצגת צרכי הציבור בתחום התחבורה הציבורית", שמספק לרשויות המקומיות את הכלים הדרושים למיפוי צרכי היישוב ותושביו בתחום התחבורה הציבורית והשיטות היעילות לעבוד מול הגורמים הממשלתיים הרלוונטיים.

לפני כעשרה חודשים רכזת תחום התחבורה הציבורית של סיכוי, אינה ברנזבורג, ביצעה מיפוי של שירותי התחבורה הציבורית ב-75 ישובים ערביים ברחבי הארץ ובדקה איפה יש קווים עירוניים, שירות תחבורה ציבורית בשבת, כיסוי מלא של הקווים העירוניים והבינעירוניים עבור כל השכונות בעיר וכדומה. מהבדיקה הזו עלה שב-19 ישובים בסך הכל (25%) יש קווים עירוניים פנימיים, מתוכם רק 8 קווים משרתים את כל השכונות ביישוב, השאר נותנים מענה חלקי בלבד. לגבי הקווים הבינעירוניים משולבים (כאלו שעוברים גם בתוך היישוב), רק ביישוב אחד הקווים האלו משרתים את מרבית השכונות ביישוב.

"שירותי התחבורה הציבורית הירודים ביישובים הערבים משליכים באופן שלילי על התנאים הכלכליים של האזרחים הערבים-זוהי עקבה בפני יציאת האזרחים הערבים, ובמיוחד הנשים הערביות, למקומות העבודה ומאלצת אותם בהרבה מקרים להשתמש בחלופות יותר יקרות, לבזבז כסף וזמן", אומרים פאדי שביטה, מנהל שותף למחלקת מדיניות שוויונית, וברזנבורג.

"בשנים האחרונות מורגש שיפור באיכות התחבורה הציבורית –אלא שזה לא מספיק. משרדי התחבורה והאוצר מקצים תקציבים לצורך זה, ומאחריות הרשויות המקומיות לעקוב בשביל להשיג תקציבים אלו, ולהבטיח את ניצולם היעיל בצורה שעונה על צרכי התושבים בצורה הכי טובה, ואלו הן הסוגיות שאנו מנסים לטפל בהן במדריך שהוצאנו וממליצים לרשויות המקומיות להיעזר בו".