חג השבועות מביא עימו את המבצעים, החדשנות, המתכונים, הפרסומים, ואת התחרות הגועשת בין רשתות השיווק המובילות. זהו החג שמסמל את שיא המכירות בכל השנה, והשנה נשלם עליו הרבה יותר .

בשנים האחרונות, לצד אכילת מאכלי החלב, שאגב לא מצוין כמנהג או כמצווה בשום מקום בכתובים, עלה גם טרנד תחליפי החלב, וההיצע שקיים היום ברשתות השיווק נותן פתרון מעולה למשפחות שלא מעוניינות לצרוך יותר מזון מהחי. טרנד משקאות הסויה, האורז, שיבולת השועל ודומיהן נותנות פתרון למגוון רחב של מתכונים וכמו כן מוצרי הסויה ותחליפי הגבינות מהוות בסיס מצויין לחוגגים הנמנעים ממוצרי חלב אם מבחינה פיזיולוגית או מבחינה אידאולוגיית.

השנה, המחירים, למרות ההבטחות לשלל המבצעים בכל רשת שיווק, לא הולכים להיות יותר זולים, ולא רק בסקטור החלב. גם תחליפי חלב, ירקות קפואים וטריים, פירות ובשרים מציגים זינוק משמעותי בצריכה גם בחג- והמחירים בהתאם.

בדקנו מה קורה ברשתות השיווק השונות ומה באמת מסתתר מאחורי פרסומות בהן מוצר שנמכר כל השנה ב- 25 שקלים נמכר ב- 10 שקלים ועדיין הסל הכללי של אותו רשת לא מציג את הסל האטרקטיבי ביותר.

סקרנו 74 מוצרים בעלי צריכה מוגברת לקראת חג השבועות, בינהם מוצרי חלב ומעדנים כולל תחליפי חלב, מוצרי בצק מוגמרים וחומרי גלם קפואים, ופירות העונה וירקות. השוונו את הסל ב- 7 רשתות שיווק מובילות.

הסל הממוצע עומד על 860 שקלים. הסל הזול נמצא ברשת רמי לוי בעלות של 796 שקלים. הסל היקר נמצא ברשת שופרסל דיל בעלות של 916 שקלים- פער של 120 שקלים לאותו הסל.

גבינות לא לעשירים בלבד

השחקנית המובילה בשוק מוצרי החלב היא חברת תנובה שמובילה לא רק במוצרי החלב לחג אלא שולטת ביד רמה במספר קטגוריות , עם מוצרי בצק הקפואים של המותג מעדנות, ומוצרי הירקות הקפואים של סנפרוסט. למרות שמחירם גבוה יותר מהמתחרות, עדיין הנאמנות למותגים בקטגוריות שבהן תנובה משחקת הן קשיחות ואהובות על הצרכן הישראלי, ומהוות פלטפורמה לתחרות בין רשתות השיווק.

היצרניות המתחרות הן חברת שטראוס, טרה, והמחלבות של משק צוריאל ומחלבות גד המהוות מתחרות צמודות לתנובה בסגמנט הגבינות הקשות.

 אך השחקנית ששינתה את כללי המשחק בקטגוריית החלב, הגבינות ומוצרי הבצק היא חברת ויליפוד, שהצליחה להוביל לתחרות רחבה עם מגוון מוצרים עצום ביבוא ולהתחרות ביצרניות המקומיות, עם מותגים אירופאים שעולים הרבה פחות ממותגים מקומיים.

למרות שתהליך היבוא, הכשרות וההפצה במוצרי חלב הוא יקר ומסורבל משמעותית ממסחר בשימורי מזון, ולמרות הרפורמות והמכסות שהוקצו על ידי האוצר ומשרד החקלאות, הצליחה על החברה לייצר אלטרנטיבה ראויה, ולהכניס לשוק גבינות כמו קממבר וברי, שנחשבו לגבינות לעשירים בלבד.