לאחר שבספטמבר פורסם שחברת  קימברלי קלארק תפחית את מספר המגבונים באריזות מותג "האגיס" מ- 72 מגבונים ל-64 מגבונים באריזה בלי להוריד מחירים, עכשיו מגיעה מחאת ההורים.

בקבוצת הפייסבוק "הורות בזכות", שעומדת מאחורי לא מעט מאבקים כמו הורדת מחירי התמ"ל, הארכת חופשת לידה, חוק פיקוח מעונות היום ומאבק נגד קיצוץ סל ההריון, החליטו להרים את הכפפה ופרסמו קריאה להורים להחרים את מגבוני "האגיס" ולא לקנות מגבונים של החברה.

"במהלך חודש ינואר מחרימים את המגבונים של האגיס ש'נספרו מחדש' על חשבוננו כדי לומר לשאר הספקים: "הגיע הזמן שתחשבו טוב טוב לפני מהלך כזה, גמרנו להיות השבויים שלכם, התבלבלתם!"", נכתב בפוסט שזכה נכון לעכשיו בלמעלה מ-700 תגובות ו-200 שיתופים.

זאת אינה הפעם הראשונה שקימברלי קלארק מפחיתה כמויות במוצרים שלה. בעבר פורסם כי החברה הפחיתה גם את כמות החיתולים באריזות ואת אורך נייר הטואלט שהיא מייצרת בגלל ה"אינפלציה המשמעותית במחירי הסחורות".

עם זאת, קימברלי קלארק אינה החברה היחידה שמחליטה על שינוי באריזות כחלק ממלחמה להילחם בחסמים שעומדים בפני היצרנים כמו מס יבוא או ייקור הסחורות. גם חברת סימילאק הפחיתה את הכמות בפחיות סימילאק (אדוונס) מ-900 ל-700 גרם. המחיר, כמובן, לא השתנה.

תופעת התכווצות המוצרים ללא שינוי במחירים אינה תופעה חדשה. זו השיטה של חברות לשפר או לשמור על הרווח מבלי לעלות מחירים מחשש מתגובות צרכנים. צמצום משקל האריזה או מספר הפריטים במוצרים שנמכרו וזאת מבלי לשנות את המחיר היא הדרך המועדפת על החברות שמקוות שהצרכנים לא ירגישו שהמחיר עלה בפועל.

מה אפשר לעשות?

ראשית, ההיסטוריה מוכיחה כי מחאת צרכנים עוזרת. חברות כבר התקפלו בעבר לנוכח מחאות צרכנים. המפורסמת שבהם היא כמובן מחאת הקוטג' בשנת 2011. יש גם חברות שיקטינו אריזות ויוזילו בהתאמה את המחיר אבל הדבר הזה לא יתגלגל אל הצרכנים בגלל מה שנקרא "פערי תיווך" - פער בו רשתות המזון מקבלות את המוצר מהיצרן בעלות מופחתת אבל משאירה על כנה את המחיר לצרכן הסופי וגוזרת את הקופון ואת הרווח. הצרכן, שכבר התרגל למחיר לרוב לא ידע על ההוזלה או שלא ישים לב לשינוי בכמות וכך רשת המזון יוצאת המרוויחה העיקרית.

 יש לשים לב לכל שינוי של מוצר שרכשתם, גם כזה שנמכר תחת הגדרות מפתות כמו  "אריזה חדשה" או "שינוי מתכון". הממונה על הגנת הצרכן כבר הורה ליצרנים לציין על גבי האריזה כל שינוי שחל במוצר. ההנחיה חלה הן על מוצר זהה שתכולתו הוקטנה והן על מוצר דומה במשקל שונה. יש לציין על גבי האריזה או "מכיל X אחוזים פחות" או את המשקל הקודם. כמו כן הגילוי צריך להופיע בחזית האריזה או במקום אחר אבל לא בצד האחורי או מתחתיו.

בנוסף, כאשר הגילוי על האריזה אינו מספק, חייב היצרן/יבואן לספק לקמעונאי שלט ולדאוג לכך שהקמעונאי יציבו בנקודת המכירה בסמוך למוצר שהוקטן במשך שנה ממועד שיווק המוצר המוקטן.

אם הדבר נעשה ללא גילוי נאות, כדי לאפשר לצרכן לבחון מחדש האם העסקה כדאית ולהשוות את המחירים, אומרים במועצה לצרכנות, יש כאן חשש להטעיה ולפגיעה בציבור הצרכנים. הטעיה במעשה או במחדל היא עבירה פלילית, ובנוסף היא מזכה את הצרכן בעילה לתביעת פיצויים בגין הנזק שנגרם לו.

כיום הדרך הכי טובה לדעת האם חלה התייקרות במחיר המוצר הוא לחשב את המחיר ליחידת מדידה. כמו המחיר ל-100 גרם, ליחידה, ל-100 מיליליטר וכדומה. גם כאן התערבה המועצה לצרכנות ורשתות מזון קיבלו הוראה מפורשת פי סעיף 17 לחוק הגנת הצרכן להציג את המחיר ליחידת מידה או על האריזות של המוצרים או על תווית או שלט הצמודים למדף שהמוצרים מונחים עליו.

אם ראיתם כי המחיר התייקר ללא סיבה מוצדקת, עשו את הדבר הכי מתבקש מבחינה צרכנית ופשוט חפשו תחליפים.  "ראוי כי הציבור יפגין ערנות ואסרטיביות, יחפש כל שינוי על גבי אריזות המוצרים, ואם הוא מזהה הקטנת התכולה ללא גילוי נאות, יש לפנות לרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, לה הסמכות לאכוף את הדין כפי שעשתה בעבר", מוסרים במועצה להגנת הצרכן.

תגובת האגיס: "כפי שעדכנו לפני 3 חודשים, נאלצנו לבצע שינוי בתמהיל אריזות מגבוני האגיס על מנת להתמודד עם האינפלציה המשמעותית במחירי הסחורות וכדי שנוכל להמשיך להציע לצרכנים שלנו את המוצרים הטובים ביותר ובאיכות הגבוה ביותר".

"השינוי מופיע על האריזות בבירור ובשקיפות. יש לציין כי גם לאחר השינוי קימברלי קלארק עדיין סופגת את מרבית העלייה במחירי הסחורות ונמשיך לעשות מאמצים רבים על מנת למזער את ההשפעה על הצרכנים בכל דרך אפשרית".