לא רק חברות מסחריות גילו את משפיעני הרשת (אינפלואנסרים), השבוע פורסם במגזין ה"ביזנס אינסיידר" מסמך פנימי שדלף מחברת אמזון ובו מידע ע ההחלטה להעלות הילוך בכל מה שקשור לפרסום דרך משפיענים ומובילי דעה.

עד היום, אמזון הפעילה רק תוכנת הקידומים שהייתה מוכרת גם בתור שיטת "שיווק שותפים" ה- "Affiliate marketing", אשר אפשרה לכל אחד עם אתר פעיל להירשם לקידום מכירות, לקבל קוד מיוחד, להפנות לאתר קונים פוטנציאלים על ידי המלצות על מוצרים שונים ולהיות מתוגמל במידה ואותו אדם נכנס דרך הקישור המיוחד שלכם ורוכש את המוצר המומלץ.

כעת ענקית הקניות מחליטה למקד את הפרסום עוד יותר על ידי ניצול הכוח של משפיענים ומובילי דעה- אנשים שיש להם הרבה עוקבים, אמירה ושהקהל שלהם סומך עליהם ולשווק דרכם את המוצרים שלה. ההנחה היא ששיווק דרך אותם משפיענים יגדיל את המכירות בהסתמך על כך שהכוח של המלצה של משפיען גדול מכוח של אדם רגיל שממליץ על מוצר מסוים מכיוון שהוא נתפס בעיני אנשים יותר אמין וסוג של אוטוריטה.

אחרי בחינות שנעשו עוד בשנת 2017, כעת התוכנית פתוחה לכולם ומציעה למשפיענים ומובילי דעה עם מספר עוקבים גדול ועמוד פייסבוק, ערוץ יוטיוב, טוויטר או אפילו אינסטגרם פעיל להירשם לתוכנית החדשה שלה, לקבל עמוד בו ירוכזו כל המוצרים שאותו משפיען ממליץ עליהם ולפרסם אותם בפלטפורמות בהם הוא פעיל.

הם יכולים להיות או סלבריטאים מאוד גדולים או מתמחים בתחום מסוים כמו פודיז, מומחים לקניות ברשת, סטייליסטים, גיימרים, וביוטריות. המטרה של אמזון היא כמובן שאותם מובילי דעה יעודדו את הקהל שלהם לרכוש דרכם מוצרים שמשווקים דרך האתר, אבל גם יכתבו ביקורות על מוצרים שונים ויגדילו את הטראפיק באופן כללי.

 עוד במאקו כסף:
>>>כמה כסף מקבלים מובילי דעת קהל עבור פרסום באינסטגרם?
>>>מחירי ה"מציאה" בישראל גבוהים פי 20 מהמחירים בחו"ל
>>>קונים מוצרי קוסמטיקה בהנחה? יש משהו שמסתירים מכם

בניגוד לתוכנית השותפים של אמזון בה כל אחד עם אתר, קבוצת פייסבוק או בלוג פעיל יכול להצטרף, התנאים של תוכנת המשפיענים מעט יותר נוקשים וכל בקשת הצטרפות נבחנת על ידי אנשי אמזון עצמם שבודקים הן את התוכן שאותו משפיען מפרסם וכמובן את מספר העוקבים שלו.החברה גם מצאה דרך להתגבר על השיטה בה משפיענים "קונים" עוקבים או תגובות והיא מתגמלת רק על קנייה של מוצר דרך העמוד שלך ולא על הפניות למוצרים או תגובות גולשים.

ואם תהיתם בשביל מה כל המאמץ הזה: להגיש בקשה, להקים עמוד מוצרים מומלצים, ולשווק אותם בפלטפורמות שאתה חזק בהם- טבלת התגמולים שמפורסמת באמזון מראה כי על המאמץ תוכלו לקבל עמלה של בין אחוז אחד עבור מכירת משחקי וידאו וקונסולות עד עמלה של עשרה אחוזים ממחיר המוצר לקידום מותג האופנה הפרטי של אמזון ומוצרי טיפוח יוקרתיים.

השיטה היא כזו: אמזון מבקש מהמשפיען לבחור מוצר אותו ירצה לקדם ועליו ירצה להמליץ. באמצעות קישור מיוחד שאותו משפיען מקבל, החברה יכולה לעקוב אחר אותם אנשים שהתעניינו באותו מוצר בעקבות ההמלצה של אותו משפיען ובמידה והם רכשו אותו דרך הקישור המיוחד- אותו משקיען יתוגמל בעמלה אשר תיגזר מהמוצר עצמו לפי טבלת התגמולים.

בישראל פועלים כמה משפיענים כאלה, לדוגמא שמואל גרול שמנהל קבוצת פייסבוק שמתמחה בציוד טיולים -Outravel ובני בוכניק שמנהל את קבוצת הפייסבוק "כזה אני רוצה". שתי הקבוצות האלו מתמחות בהמלצות קניות ברשת ויבוא אישי ונותנות טיפים והמלצות לחברים בקבוצה בכל הנוגע לשופינג אונליין, משלוחים, ומכס ובין השאר ממליצים שם גם על מוצרים שהממליצים מתוגמלים על ידי אמזון.

בארה"ב למשל, אחד המשפיענים שכבר פעיל בתוכנית בגרסת הביטא שלה, הגרסה הניסיונית, התראיין למגזין וטען כי אפשר להגיע להכנסה שנתית של שלושים ושישה אלף דולרים בשנה וש"יש כאלה שמרוויחים אפילו יותר", אבל לפי מה שביררנו עם מספר אינפלואנסרים בארץ, הכסף הגדול של המלצות על מוצרים עדיין לא הגיע לכאן.

הסיבות הן מגוונות כמו העובדה שהישראלים מחפשים מציאות ויעדיפו לקנות מוצרים שיש עליהם הנחות גבוהות וגם בגלל העובדה שלא כל מוצר נשלח לארץ ישירות מה שעלול לייקר את מחירו הסופי ולהפוך אותו ללא משתלם.

אמזון (צילום: Hadrian, shutterstock)
אמזון | צילום: Hadrian, shutterstock

הסיבה הנוספת לטענת בני בוכניק היא שטבלת התגמולים של אמזון רק נראית יפה אבל היא לגמרי שיווקית- זאת אומרת שהאחוזים שאפשר להרוויח על כל מוצר הם עד אחוז מסוים ויש כל מיני סייגים והגבלות שמקטינות את אחוז הרווח על כל מכירה.

כך לדוגמא על הטלוויזיה החכמה של LG שנמכרת באמזון אפשר להרוויח לפי הטבלה עמלה של שבעה אחוזים אבל בוכניק, שממליץ עליה גם בעמוד שלו טוען כי הוא מקבל עמלה של אחוז אחד-כלומר 4.99 פאונד (כ- עשרים וארבעה שקלים) על טלוויזיה שעולה כמעט 500 פאונד, ועל נעלי אדידס שלפי הטבלה יתגמלו את הממליץ בשבעה אחוזים, בוכניק טוען שהוא מקבל רק שני אחוזים ומרוויח שני שקלים פר מכירה.

מנהלי הקבוצות בארץ לא מסתירים את העובדה כי הם מרוויחים עמלות על המלצות חלק מהמוצרים וטוענים כי זה התגמול על העבודה הקשה שהם עושים בתחזוק קבוצה ובמתן עזרה לחברים בה והשקעה של שעות רבות בקהילה שהם בנו.

לכן, לפני שאתם לוחצים על אישור קנייה צריך לזכור כמה דברים. בנגע למוצרים מוכרים הנמכרים גם בארץ ומשפיענים יכולים להמליץ על קנייה דרך אמזון במידה והמחיר נמוך משמעותית- הדבר משתלם לכל הדעות.

 הבעייתיות מתחילה בהמלצות על מוצרים שלא נמכרים בארץ ולא נוסו על ידי המשפיענים עצמם מה שאומר שעצם ההמלצה היא לקחת אחראיות מאוד גדולה על כסף של אנשים אחרים שיזמינו מוצרים שהמלצת עליהם מבלי שניסית בפועל. מצד שני גם הלחץ על אותו משפיען תמיד לעמוד בסטנדרטים גבוהים ולא להמליץ על מוצר שהוא עלול ליפול אתו משחק כאן תפקיד.

לסיכום, אין בעיה להסתמך על המלצות של משפיענים שאתם סומכים על דעותיהם אבל קחו בחשבון שבגלל שהם מתוגמלים כספית על המלצות קנייה, כדאי שתעשו גם את הבדיקות שלכם במוצרים שאתם לא מכירים ולא נוסו פיזית על ידי אותם ממליצים. אפשר אפילו להתייעץ בקבוצות הפייסבוק בהן המשפיענים ממליצים על המוצרים האלה אם יש אנשים שקנו והתלהבו או קנו והתאכזבו.

 יודעים מה הסיפור הבא של mako כסף? כתבו אלינו money@mako.co.il