מהפכת הקופיקס בדרך לשוק מוצרי החשמל? תלוי איך מסתכלים על זה. שיטת מכרזים חדשה בסגנון "המכרז העיוור", ששואבת השראה מתחום תורת המשחקים, מאיימת לטרוף את הקלפים ולשנות את כללי המשחק בתחום. אם עד כה הלקוח היה הפיון בלוח השחמט, מעמדו כנראה בדרך להשתדרג. האם הוא יהיה צריח או מלך? אתם תשפטו.

נאמר ורציתם לקנות טלוויזיה – לאחר שבחרתם דגם והשוויתם מחירים כדי למצוא את המקום הזול ביותר לקנות בו - חברת b4Upay הישראלית שואפת להיות החוליה האחרונה בתהליך הקנייה של הלקוח. לאחר מתן פרטי כרטיס האשראי, יתחרו החברות, תחת מעטה של אנונימיות, כך לפי מייסד החברה יואב גולן, על ביצוע העסקה עם הלקוח. החברה שתציע את המחיר הזול ביותר, תזכה בעסקה.

עוד ב-mako כסף:

כך נוצר למעשה שוק חופשי בתנאי מעבדה על כל עסקה ועסקה, כשהחברות יכולות להציע מחירים זולים יותר מאשר התמחור הרשמי, מבלי להיחשף. דמיינו את רוכלי שוק הכרמל עם אטמי אוזניים וכיסוי עיניים, וקיבלתם מחירי עגבניות זולים יותר. זה פחות או יותר התסריט שרץ לגולן בראש.

השיטה נשמעת מוכרת, ולא בכדי. כל מי שמתעניין אפילו מעט בתורת המשחקים  מכיר את "דילמת האסיר" המפורסמת, כאשר השחקנים צריכים למעשה לפעול מבלי לדעת מה יעשו מתחריהם – מה שבהקשר הזה עשוי להוביל למכירה בתנאי הפסד רק כדי למנוע את העסקה מהחברה המתחרה. חגיגה לצרכן, כאב ראש ליבואן.

אך האם באמת הכל כל כך פשוט? איך נדע שמי שעומד מאחורי אספקת המוצר הוא ייבואן מוכר ואיכותי ולא שרלטן בינוני? "ספקיות גדולות כבר הסכימו לעבוד איתנו, ואנחנו מתכוונים לעבוד גם עם ספקים בגודל בינוני, כדי לשמר את התחרות", טוען גולן. "מלכתחילה סיננו את הספקים – וכל ספק קיבל את אישור חברות האשראי".

אין תמונה
"מלכתחילה סיננו את הספקים"

אבל אי אפשר לשמר את האנונימיות לנצח. בסופו של דבר חברות יידעו מיהן המתחרות שלהן, ויוכלו לתאם מחירים או לוותר במכוון על עסקאות כדי לשמור על מחירים גבוהים יחסית.
"אני מניח שהחברות יוכלו בסופו של דבר לדעת. אין מניעה. אבל מספיק שספק אחד מציע בשקל נמוך יותר והוא זוכה. גם אם החברות יודעות מי המשתתפות במכרז, הן לא יכולות לדעת מי הציע הצעה ספציפית כזו או אחרת, כך שלא יכול להיווצר אמון ביניהם".

ומה לגבי אחריות על המוצר?
"החוק להגנת הצרכן כמובן חל על כל המוצרים, כך שאפשר להחזירם לאחר 14 יום, וניתן לבחור אם רוצים אחריות של היבואן הרשמי או לא".

אז אם הדברים עד כדי כך פשוטים, למה שלא תעבדו גם בתחומים אחרים, כמו תיירות או מוצרים לבית?
"זו השאיפה שלנו. אנחנו רוצים להתפתח לתחום מוצרי התינוקות, תכשיטים, מוצרי ספורט ופנאי ועוד".