נובמבר הגדול של שופרסל: רשת הקמעונות מתכוונת להשיק בעוד כשלושה חודשים את אתר אמריקן אאוטלט, לאחר שהשקתו נדחתה כמעט בשנה. באתר תציע שופרסל לרכוש מארה"ב פריטי אופנה, מוצרי חשמל ומוצרים לבית – כשהתשלום יבוצע בשקלים, וחברת השילוח UPS תביא את המוצרים עד בתי הלקוחות. בכך, מתכוונת שופרסל להתחרות בייבוא הפרטי הגדל דרך הפלטפורמות הבינלאומיות של אמזון ואיביי – ולעקוף את התלות בדואר ישראל.
בשיחה עם TheMarker אמר מנכ"ל שופרסל, איציק אברכהן, כי בנובמבר מתכננת הרשת להוציא לפועל שלושה מהלכים מרכזיים נוספים שהתבשלו בשנה האחרונה: השקה מחודשת של רשת ניו פארם, שאותה רכשה לפני פחות משנה; השקת אתר חדש לניו פארם שיישען על תשתית האתר של שופרסל – ויציע משלוחים; וכן חשיפת מיזם התיירות המשותף לקבוצת גוליבר תיירות.
שת הפארם והאתר – להזמין הכל באותה פלטפורמה
שופרסל רכשה את ניו פארם בסוף 2017, כדי להתחרות בדומיננטיות של סופר-פארם בענף. הרכישה נעשתה לפי שווי של 128 מיליון שקל, כשהרשת מונה 63 סניפים. כעת, צפויה הרשת להתרחב משמעותית, ושופרסל מתכוונת להשתמש בכוח הקנייה שלה, כקבוצת מוצרי הצריכה הגדולה בישראל, כדי לשפר משמעותית את מדדיה הכלכליים של ניו פארם.
מנכ"ל שופרסל, איציק אברכהן, מסר ל-TheMarker כי הרשת תתרחב בקצב גבוה של 12-8 סניפים בשנה - ולכן גם האריך את תחזית ההפסד של הרשת. בראיון שנערך ביולי העריך אברכהן כי ב–2018 ניו פארם תפסיד 10–20 מיליון שקל, וב–2019 הרשת תגיע לאיזון. כעת, הוא טוען כי הרשת תגיע לאיזון רק במהלך 2020.
בשורה מעניינת בנוגע לפארם היא החיבור של אתר האונליין המצליח של רשת שופרסל עם אתר הפארם המיועד. על פי אברכהן, מכירות האונליין של שופרסל הן 13% מכלל המכירות, ומאז שהחלה שופרסל לדווח ב–2013 על המכירות בתחום, הן גדלו בכמעט מיליארד שקל. אברכהן כבר התבטא בנושא ואמר כי "הכניסה לאונליין היא כנראה אחד המהלכים המבריקים שעשינו". בשופרסל מתכננים עתה למנף את הצלחת האתר המזון הקיים כדי לשווק נכון גם את הפארם: "נחבר את האונליין של המזון והפארם ויהיה אפשרי לבצע הזמנות דרך מערכת אי קומרס כללית", אמר אברכהן.
ומה לגבי מחירי הפארם? רשת ניו פארם ידועה כאחת היקרות - ועל פי בדיקות צרכניות לרוב היא יקרה יותר מסופר פארם, אבל אברכהן מבטיח כי המצב ישתנה: "נעשה מאמץ להכניס תחרות בתחום. נוזיל את מחיר הקטלוגים ונוסיף מבצעים על מוצרים".
מעבר לכך, הוא מבטיח כי הרשת תשווק גם מותג פרטי שייתחרה בלייף, המותג הפרטי של סופר-פארם. מותג פרטי הוא חלופה זולה אך איכותית למותגים המובילים ולמחיריהם הגבוהים. בשנים האחרונות, בשל המחאה החברתית שהעלתה את הרגישות למחירים, נראה כי המותג הפרטי נהפך לכוכב של רשתות המזון והפארם והעלה את החשיבות של חלופות זולות.
כמו באתר, גם בתחום המותג הפרטי יש לשופרסל כבר תשתית - המותג הפרטי הגדול ביותר בישראל שייך לרשת. 21% מהמכירות בשופרסל הן של המותג הפרטי – מה שהפך אותו לספק המזון והמשקאות החמישי בגודלו בענף המזון, בדיוק באמצע בין החברה המרכזית למשקאות ליוניליוור. במקביל למותג פרטי, אברכהן מבטיח גם לייבא מגוון של מוצרי פארם בלעדיים שיהפכו את הרשת לאטרקטיבית.
אמריקן אאוטלט - מותגים שעוד לא הגיעו לארץ
בנובמבר מתעתדת הרשת להשיק גם את אמריקן אאוטלט - אתר למכירת פריטי אופנה, מוצרי חשמל ועוד. בדומה לטרמינל אקס של פוקס, גם שופרסל תמכור מותגים מוכרים, ובעיקר כאלה שעדיין לא הגיעו לישראל. על פי הערכות בשוק, כ-60% מהמגוון הקמעוני העולמי המוצע ברשת אינו מגיע לישראל. שופרסל הודיעה בעבר כי לא תחזיק מחסנים בישראל, אלא תשמש גוף מקשר למחסני הענק של חברות בחו"ל. שופרסל בחרה כאמור לעבוד עם חברת השילוח UPS, ששליחיה יביאו את המוצרים עד בתי הלקוחות.
המיזם צפוי היה לעלות כבר בנובמבר אשתקד, נדחה לינואר - וכעת מבטיח אברכהן כי האתר יעלה במקביל להשקות האחרות.
מיזם התיירות - מינוף מועדון הלקוחות
המיזם האחרון שהוזכר היה שופרסל תייירות - שהוקם בשותפות עם קבוצת גוליבר תיירות, המפעילה מותגי אונליין בתחום. על פי ההסכם שנחתם בתחילת השנה, שופרסל תחזיק ב-53% ממניותיה של שופרסל תיירות וקבוצת גוליבר תחזיק ב-47%. החברה תנהל פלטפורמה להזמנת טיסות, מלונות וחבילות נופש בישראל ובחו"ל ותספק לחברי מועדון שופרסל הצעות מותאמות אישית. שופרסל תיירות תמנף את היתרונות היחסיים של שני בעליה: מועדון הלקוחות של שופרסל, המונה 2 מיליון חברים; ערוצי ההפצה והשיווק הדיגיטליים של החברה; והיכולות הדיגיטליות והמוניטין של קבוצת גוליבר שמפעילה את חברת התיירות גוליבר, אתר השוואת מחירי התיירות Travelist ואפליקציית הרגע האחרון - חוליו.
העלאות מחירים? "עדיין בבחינה"
נקודה אחרונה ואקטואלית שבה יש לשופרסל משקל רב היא עליות המחירים. בשבועיים האחרונים מודיעות חברות אחת אחרי השנייה על עליות מחירים בתחומן: ראשונה היתה תנובה, שהודיעה בשבוע שעבר על העלאת מחיריהם של חלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים, בשיעור ממוצע של 2.2%. יומיים אחר כך המתחרה טרה הודיעה אף היא על עליות במחירי מוצרי החלב הלא מפוקחים, בשיעור של 1.5%-3.4%. היום (ב') הצטרפה גם מחלבות גד לגל והודיעה כי היא מעלה את מחיריהם של חלק ממוצריה הלא מפוקחים ב-2.8% בממוצע. שלושתן מסבירות את המהלך בעלייה של יותר מ-10% במחיר החלב הגולמי מינואר 2017 ועד היום.
במקביל, גם ויסוצקי הודיעה שתייקר ב–10% את סדרות התה הגן הקסום וצ'אי מסאלה, וחברת מלח הארץ הודיעה כי תייקר את מוצריה שאינם בפיקוח ב–6.9% לאחר החגים.
כל הספקיות מחכות לאור ירוק משופרסל - הן מעצם היותה רשת קמעונות המזון הגדולה והמשפיעה ביותר, והן משום היותה יצרנית המזון החמישית בגודלה. אם שופרסל תאשר עליות מחירים, יתר הרשתות יישרו קו.
אברכהן לא מוסר פרטים אם ההעלאות יאושרו ומוסר כי הנושא "עדיין בבחינה". לצד זאת הוא מבטיח כי ידאג לכך שלא יהיה גל העלאות כולל במשק ואומר: "נעשה הכל כדי שההתייקרויות יהיו ענייניות ומבוקרות. אנחנו עושים עבודה בנושא האם יש סיבות גלובליות ואחרות לעליות מחירים ונעשה את המרב כדי שלא יהיה צונמי של העלאות מחיר, אלא רק היכן שאין ברירה".
הכתבה פורסמה במקור באתר TheMarker
כתבות נוספות:
המהפך הדרמטי בבורסה: בעל הבית מתקשר לנייד, האם לסנן?
מה בדיוק קורה בטורקיה - ומה עושה ארדואן? שלוש תשובות שיסבירו לכם בפשטות
mako כסף - כל מה שצריך לדעת