באחד הטוקבקים לכתבה שפורסמה פה לפני כחודש על האופניים השיתופיים של הענקית הסינית Mobike שהגיעו לישראל, נאמר כי החברה פועלת כבר מספר חודשים באוניברסיטת בר אילן. אז, לא, לא התבלבלנו - מדובר באופניים שפועלים באופן דומה של חברת ofo, חברת שיתוף האופניים הסינית הראשונה והגדולה בעולם, הפועלת גם היא ללא תחנות עגינה.

החברה הוקמה בשנת 2014 ומספקת פתרון תחבורתי עירוני, נוח וזול המצמצם את פליטת המזהמים, מפחית את הפקקים, חוסך אנרגיה ותורם לאורח חיים בריא. ofo מאפשרת למשתמשי הפלטפורמה לרכוב על אופני החברה עד ליעד המבוקש ושם להשאיר את האופניים. בנוסף, היא מאפשרת לרוכב לאסוף את האופניים מכל נקודה, זאת באמצעות אפליקציה של החברה וסריקת ברקוד המוטבע על גבי האופניים. בכך, היא מאפשרת לרוכבים ליהנות מכל יתרונות הניידות על אופניים, ללא חשש מגניבות או מהצורך להחזיר את האופניים לתחנת עגינה מוגדרת.

המיזם הסיני הפך פופולארי ושימושי בערים רבות בעולם ופועל כיום בכ-250 ערים, בין היתר בסין, אנגליה, ארה"ב, ספרד ואיטליה, ויש לו כ-200 מיליון משתמשים. אופני החברה הותאמו לקהל הרוכבים המערבי ונוספו להם הילוכים.

בישראל החל הפרויקט באוניברסיטת בר אילן בחודש אוקטובר האחרון, עם פתיחת שנת הלימודים. לדברי אמרי גלאי, מנכ"ל ofo בישראל, "התגובות היו מידיות ומאוד נלהבות. יש מאות שימושים מדי יום בקמפוס בין היתר בשל העובדה שמדובר בקמפוס גדול מאוד, שכולל בתוכו גם שאטלים ממונעים, שלהם היו ממתינים סטודנטים כדי להתנייד. לאחר פיילוט מוצלח, בשבועות הקרובים נחדש את מערך האופניים באוניברסיטה ונוסיף אופניים מדגם חדש ומשופר, כך שיהיו שם כ-200 זוגות אופניים".

העיר הראשונה בישראל שבה יושקו האופניים תהיה רמת גן, וזה יקרה ממש בתחילת השבוע הבא. המחיר במהלך החודש הראשון של ההשקה יהיה שקל אחד בלבד לחצי שעה של שימוש באופניים, ולאחר מכן יעלה ל-2.90 שקלים לחצי שעה. לדברי גלאי, הם נמצאים בקשר עם מספר עיריות ברחבי הארץ ובעיקר בערים הסמוכות לרמת גן, ביניהן גם עיריית תל אביב, ומקווים שיוכלו להרחיב בקרוב את השירות ולחבר את גוש דן. "המטרה שלנו היא שבחודשים הקרובים האופניים הצהובים של ofo יראו בדרכים  של ערים נוספות. החזון הוא שבכל הארץ אנשים יוכלו להגיע ממקום למקום בצורה קלה, מהירה ובריאה", אומר גלאי.

מה בדיוק ההבדלים ביניכם לבין Mobike במבנה האופניים?
"מלבד העובדה של-ofo יש הילוכים, האופניים שלנו עברו התאמה לשוק הישראלי. הגדלנו את גוף האופניים והצמיגים, והוספנו שלושה הילוכים המאפשרים רכיבה עם פחות מאמץ ונוחות מרבית, המתאימים למבנה גופם של הישראלים השונה במהותו ממזרח אסיה. בנוסף, ofo בישראל היא נציגות בבעלות מלאה של ofo העולמית ולא זכיינית, דבר שמאפשר לנו להשקיע בישראל לטווח הארוך".

קיבלתי את האופניים להתנסות קצרה, ובהחלט נהניתי לרכוב עליהם. שלושת ההילוכים מקלים מאוד על הנסיעה בעליות, והאפליקציה שבאמצעותה מפעילים אותם היא בשפה העברית ופשוטה לשימוש. לאופניים יש סל שמחובר אליהם ומתאים לקניות, וכן פנס שמופעל בלילה באמצעות דינמו. המגמה של האופניים השיתופיים היא בעיני מבורכת, ויכולה להביא לאורח חיים בריא וירוק יותר אצל הישראלים, בלי לחשוש מגניבות אופניים.